Hydrologie a pedologie
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah |
---|---|---|---|
15HYPE | ZK | 2 | 2+0 |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra jaderné chemie
- Anotace:
-
Přednáška podává informace o srážkách a pohybu vody v atmosféře, jejich měření, vyhodnocování a zpracování dat. Diskutuje hydrologii tekoucích vod a hydrologii nádrží, jezer a bažin. Její součástí je i charakteristika podpovrchových vod a jejich chování ve vztahu k půdnímu prostředí a k možnostem šíření znečištění.
- Požadavky:
-
Absolvování základních přednášek z chemie anorganické, organické a fyzikální, matematiky a fyziky.
- Osnova přednášek:
-
1. Hydrosféra, hydrologie, hydrologická data, zdroje a třídění, zpracování hydrologických dat. Statistika a pravděpodobnost v hydrologii. Čára četnosti, čára překročení.
2. Meteorologie a hydrologický cyklus, hmotnostní bilance. Vznik a charakteristika srážek. Měření srážek, plošné a časové rozdělení srážek. Interpretace a kvantifikace srážek.
3. Výpar, měření, evapotranspirace.
4. Dešťová data, základní procesy povrchového odtoku.
5. Hydrologie povrchových vod. Základní charakteristika povodí, říční síť. Odtok povrchových vod. Vodní stavy, průtoky.
6. Pohyb vody v otevřených korytech. Měření a určení průtoků. Bilance průtoků, extrémní průtoky.
7. Hydropedologie. Vznik a charakteristika půdy, klasifikace půdy. Půdní struktura, pórovitost, konzistence půdy. Chemické a fyzikálně-chemické vlastnosti půdy.
8. Půdní voda. Měření půdní vlhkosti, energetické kategorie půdní vody. Hydrostatika půdní vody, půdní hydrolimity.
9. Hydrodynamika půdní vody, proudění v nasycené a nenasycené zemině. Šíření znečištění v půdě, monitoring
10. Hydrologie podpovrchových vod. Výskyt a rozdělení podpovrchových vod, prameny. Průtok podzemní vody, měření.
11. Dosah a vydatnost studny. Infiltrace jako hydrologický proces.
12. Hydrologie jezer a bažin. Vodní bilance jezer. Vznik a hydrologický význam bažin.
13. Hydrologie urbanizovaných oblastí. Vliv urbanizace na hydrologický cyklus. Odvádění srážkových vod, kvalita srážkových vod. Objekty a zařízení pro manipulaci se srážkovými vodami.
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Znalosti:
Studenti získají znalosti o základních vztazích mezi vodou v jakékoli formě a složkami životního prostředí, jakož i o bilancování složek hydrologického cyklu.
Schopnosti:
Studenti získají schopnost popsat a kvantifikovat pohyb vody a transport škodlivin ve všech složkách životního prostředí.
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
[1] Kemel, M.: Klimatologie, meteorologie a hydrologie, ČVUT Praha 2000
[2] Kutílek, M., Kuráž, V., Císlerová, M.: Hydropedologie 10, Nakladatelství ČVUT, 2000
Doporučená literatura:
[1] Kutílek, M., Nielsen, D.R.: Soil Hydrology, Cremlingen-Destet, Catena, 1994
[2] Kutílek, M. : Vodohospodářská pedologie, SNTL, 1978
- Poznámka:
-
Hydrologie a pedologie
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: