Sociální pedagogika
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
51SOCP | ZK | 6 | 2P+1C | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Smyslem předmětu je poskytnout studentům poznatky z vědního oboru sociální pedagogika, z její historie, o vývoji sociální výchovy, o metodologických východiscích a metodologii sociální pedagogiky. Studenti si osvojí vědomosti o předmětu sociální pedagogiky, o základních kategoriích sociální pedagogiky, o prostředí v životě člověka ve vztahu k výchově.
Osvojované poznatky se dále váží na charakteristiku prostředí v rodině ve výchovně vzdělávacích institucích, zaměřují se na vrstevnickou problematiku dětských a mládežnických organizací, dětská práva a jejich respektování, na metody a prostředky sociálně výchovné práce, na otázky volného času a životního stylu, na vztah výchovy a masových sdělovacích prostředků, na otázky sociálně negativních projevů chování a jednání ve vztahu k prevenci, na výchovné poradenství, sociálně výchovnou terapii, sociální tvořivost, pomáhající organizace, multikulturní problematiku, komunity a komunitní práci apod.
Tematické okruhy: Sociální úkoly školy, výchova zaměřená na zvládání sociálních rolí, výchova k zajištění sociálního statusu, výchova zaměřená na překonávání sociálně negativních projevů chování a jednání a na jejich prevenci, výchova zaměřená na sociální komunikaci , sociální poradenství, sociálně pedagogická terapie, otázky vlivu vrstevníků na tvorbu sociálních vztahů, dopady frekventovaných profesí na osobnostní profil jednice, multikulturní výchova, výchova mimo vyučování,výchova k optimálnímu způsobu života, výchova k sociální tvořivosti, metodologie, vědeckovýzkumné metody v sociální pedagogice.
- Požadavky:
-
Prostudovat stanovený okruh odborné literatury podle pokynů vyučujícího.
- Osnova přednášek:
-
Tematické okruhy:
Sociální úkoly školy, výchova zaměřená na zvládání sociálních rolí, výchova k zajištění sociálního statusu, výchova zaměřená na překonávání sociálně negativních projevů chování a jednání a na jejich prevenci, výchova zaměřená na sociální komunikaci , sociální poradenství, sociálně pedagogická terapie, otázky vlivu vrstevníků na tvorbu sociálních vztahů, dopady frekventovaných profesí na osobnostní profil jednice, multikulturní výchova,
výchova mimo vyučování, výchova k optimálnímu způsobu života, výchova k sociální tvořivosti, metodologie, vědeckovýzkumné metody v sociální pedagogice.
- Osnova cvičení:
-
Zpracovat seminární práci na témat stanovené vyučujícím po dohodě se studentem
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je seznámit studenty s poznatky z vědního oboru sociální pedagogika jako východisko pro orientaci a praktické fungování v oblasti sociální výchovy.
- Studijní materiály:
-
- Černíková, Vratislava. Prekriminalita dětí a kriminalita mladistvých, kterým byla uložena ochranná opatření. Praha: Policejní akademie České republiky, 2002. 148 s.
- Hofbauer, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. 174 s. ISBN 80-7178-927-5
- Hroncová, Jolana; Emmerová, Ingrid; Kraus, Blahoslav, Semrád,J. a kol. Dejiny sociálnej pedagogiky - vybrané problémy. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, 2007. 212 s. ISBN 978-80-80-83-436-4
- Hřebíček, L. Jůva, V. sen. Semrád, J. Vybrané kapitoly výchovy. Brno: FF MU, 1991.
- Jůva, V. Dětské muzeum. Edukační fenomén pro 21. století. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-090-5.
- Kratochvílová, Emília. Pedagogika volného času. Výchova v čase mimo vyučovania v pedagogickej teórii a v praxi. Bratislava: Univerzita Komenského, 2004. ISBN 80-223-1930-9.
- Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008, s. 216. ISBN 978-80-7367-383-3.
- Kraus, Blahoslav; Hroncová, Jolana a kol. Sociální patologie. Hradec Králové, Gaudeamuc 2007, 325 s. ISBN 978-80-7041-896-3
- Kraus, Blahoslav; Poláčková Věra et all. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: PAIDO, 2001. 199 s. ISBN 80-7315-004-2
- Kučerová, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov: 1996
- Labáth, Vladimír. A kol. Riziková mládež. Praha: Slon,2001. ISBN 80-85850-66-4.
- Němec, Jiří a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času pro doplňující pedagogické studium. Brno, PAIDO 2002. 120 s. ISBN 80-7315-012-3
- Přadka, Milan. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002. 93 s. ISBN 80-210-2033-4
- Přadka, Milan; Knotová, Dana; Faltýsková, Jarmila. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: MU v Brně, 2002. 45 s. ISBN 80-210-1946-8
- Semrád, Jiří; Juráčková, Iva; Šíma, Václav. Průvodce sociální pedagpgikolu v kontextu pedagogických věd. Hradec Králové, Gaudeamus, 2007. 121 s. ISBN 978-80-7041-897-0
- Štůrová, Jana Zabudnuté deti. Bratislava: Psychoprof, s.r.o., 2003.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: