Obecná pedagogika
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
51OPED | ZK | 8 | 2P+2C | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Obsah bude zaměřen zejména na otázky předmětu pedagogiky, soustavy pedagogických věd, metodologie
pedagogiky, druhy pedagogických výzkumů, podstaty výchovy, role výchovy ve vývoji člověka a v sociálně ekonomickém vývoji
společnosti, vztahu výchovy a socializace, vztahu výchovy, vzdělání a vyučování, pedagogických
zákonech a principech, činitelích výchovy, cíli, obsahu, procesu, podmínkách a prostředcích výchovy a o roli hodnocení
ve výchovně vzdělávacím procesu. Součástí bude i problematika vztahu globalizace, postmoderny a výchovy, teorií
výchovy a vzdělávání, učitele v odborném vzdělávání a výchovně vzdělávací soustava.
- Požadavky:
-
Seminární práce z okruhu přednášené problematiky.
- Osnova přednášek:
-
1.Pojem pedagogiky a jejího předmětu, objektu, funkcí. Specifika pedagogického výzkumu, metodologie pedagogiky. Struktura věd o výchově.
2 Podstata výchovy. Vztah výchovy dědičnosti a prostředí. Nejobecnější třídění pedagogických koncepcí.
3.Základní pedagogické kategorie (pojmy a obsahové pilíře)
4.Vliv humanizačních a demokratizačních trendů na pojetí výchovy a vzdělávání.
5.Alernativní výchovně vzdělávací koncepce.
6.Pedagogika v kontextu postmoderního myšlení. Globalizace a výchova.
7.Pedagogické zákony a principy.
8.Cíl výchovy a jeho třídění.
9. Obsah výchovy.
10.Prosředky výchovy.
11.Výchovně vzdělávací soustava v ČR a její proměny.
12.Výchova a tvořivost.Rozvoj nadaných a talentovaných dětí a mládeže.
- Osnova cvičení:
-
Semináře budou podle pokynů vyučujícího zaměřeny na aktuální otázky tématicky související s osnovou předmětu a odrážející se v nejnovější pedagogické literatuře.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní poznatky o výchovných a vzdělávacích jevech, procesech,
zákonitostech, zákonech, principech, kategoriích a teoriích, které tvoří základ pedagogického myšlení, jak o něm
pojednává obecná pedagogika. O výchově a vzdělávání bude pojednáno v kontextu pedagogických věd v návaznosti na
proměny české výchovně vzdělávací soustavy v uplynulých dvaceti letech v souvislosti s kurikulární reformou,
z diverzifikací soustavy, alternativními výchovně vzdělávacími koncepcemi, proměnami odborného vzdělávání a
s ohledem na zdravou a hendikepovanou populaci.
- Studijní materiály:
-
Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.
- Dvořáček , J. Obecná pedagogika pro techniky. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2000.
- Gavora, P. Úvod do pedagogiky výzkumu. Brno: Paido, 2000.
- Grecmanová, Helena; Holoušová, Drahomíra; Urbanovská, Eva. Obecná pedagogika. I. díl.
Olomouc: HANEX, 2002, s. 231. ISBN 80-85783-20-7.
- Jůva, Vladimír sen et. Jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1995, s 98. ISBN 80-85931-06-0.
- Jůva, Vladimír sen et. al. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001, s. 120. ISBN
80-85931-95-8.
- Rýdl, K. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha: ISV, 2001, s. 248. ISBN 80-85866-87-0.
- Pařízek, V. Základy obecné pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1996, s. 76.
- Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000, s. 270. ISBN 80-7178-399-4.
- Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998.
- Pelcová, N. Vzorce lidství. Filozofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001.
- Pol, M. Škola v proměnách. Brno, Masarykova univerzita, 2007, s. 194. ISBN 978-80-210-4499-9.
- Pol, M. Waldorfské školy : izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy? Brno: Masarykova
univerzita, 1995, s. 165 ISBN 80-210-1097-5.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-UOP-prez.forma od 11/12 (povinný předmět)
- B-UOP-prez. forma od 12/13 (povinný předmět)
- B-UOP-prez. forma od 14/15 (povinný předmět)