Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2024/2025

Obecná pedagogika

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
51OPED ZK 8 2P+2C česky
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

Obsah bude zaměřen zejména na otázky předmětu pedagogiky, soustavy pedagogických věd, metodologie

pedagogiky, druhy pedagogických výzkumů, podstaty výchovy, role výchovy ve vývoji člověka a v sociálně ekonomickém vývoji

společnosti, vztahu výchovy a socializace, vztahu výchovy, vzdělání a vyučování, pedagogických

zákonech a principech, činitelích výchovy, cíli, obsahu, procesu, podmínkách a prostředcích výchovy a o roli hodnocení

ve výchovně vzdělávacím procesu. Součástí bude i problematika vztahu globalizace, postmoderny a výchovy, teorií

výchovy a vzdělávání, učitele v odborném vzdělávání a výchovně vzdělávací soustava.

Požadavky:

Seminární práce z okruhu přednášené problematiky.

Osnova přednášek:

1.Pojem pedagogiky a jejího předmětu, objektu, funkcí. Specifika pedagogického výzkumu, metodologie pedagogiky. Struktura věd o výchově.

2 Podstata výchovy. Vztah výchovy dědičnosti a prostředí. Nejobecnější třídění pedagogických koncepcí.

3.Základní pedagogické kategorie (pojmy a obsahové pilíře)

4.Vliv humanizačních a demokratizačních trendů na pojetí výchovy a vzdělávání.

5.Alernativní výchovně vzdělávací koncepce.

6.Pedagogika v kontextu postmoderního myšlení. Globalizace a výchova.

7.Pedagogické zákony a principy.

8.Cíl výchovy a jeho třídění.

9. Obsah výchovy.

10.Prosředky výchovy.

11.Výchovně vzdělávací soustava v ČR a její proměny.

12.Výchova a tvořivost.Rozvoj nadaných a talentovaných dětí a mládeže.

Osnova cvičení:

Semináře budou podle pokynů vyučujícího zaměřeny na aktuální otázky tématicky související s osnovou předmětu a odrážející se v nejnovější pedagogické literatuře.

Cíle studia:

Cílem předmětu je poskytnout studentům základní poznatky o výchovných a vzdělávacích jevech, procesech,

zákonitostech, zákonech, principech, kategoriích a teoriích, které tvoří základ pedagogického myšlení, jak o něm

pojednává obecná pedagogika. O výchově a vzdělávání bude pojednáno v kontextu pedagogických věd v návaznosti na

proměny české výchovně vzdělávací soustavy v uplynulých dvaceti letech v souvislosti s kurikulární reformou,

z diverzifikací soustavy, alternativními výchovně vzdělávacími koncepcemi, proměnami odborného vzdělávání a

s ohledem na zdravou a hendikepovanou populaci.

Studijní materiály:

Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998.

- Dvořáček , J. Obecná pedagogika pro techniky. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2000.

- Gavora, P. Úvod do pedagogiky výzkumu. Brno: Paido, 2000.

- Grecmanová, Helena; Holoušová, Drahomíra; Urbanovská, Eva. Obecná pedagogika. I. díl.

Olomouc: HANEX, 2002, s. 231. ISBN 80-85783-20-7.

- Jůva, Vladimír sen et. Jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1995, s 98. ISBN 80-85931-06-0.

- Jůva, Vladimír sen et. al. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001, s. 120. ISBN

80-85931-95-8.

- Rýdl, K. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha: ISV, 2001, s. 248. ISBN 80-85866-87-0.

- Pařízek, V. Základy obecné pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1996, s. 76.

- Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000, s. 270. ISBN 80-7178-399-4.

- Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998.

- Pelcová, N. Vzorce lidství. Filozofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001.

- Pol, M. Škola v proměnách. Brno, Masarykova univerzita, 2007, s. 194. ISBN 978-80-210-4499-9.

- Pol, M. Waldorfské školy : izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy? Brno: Masarykova

univerzita, 1995, s. 165 ISBN 80-210-1097-5.

Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 21. 11. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet1172106.html