Didaktika odborných předmětů
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
51DOPN | Z,ZK | 10 | 3+2 | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
V předmětu Didaktika odborných předmětů budou studenti seznámeni se základními otázkami oborové didaktiky. Studenti již využívají znalosti a dovednosti získané z předchozího studia předmětů: Obecné otázky výchovy a vzdělávání, Vyučování a výcvik v odborném vzdělávání, Sociální výchova, Obecná psychologie a psychologie osobnosti, Pedagogická psychologie, Sociální psychologie, Základy techniky mluveného slova aj. Didaktika odborných předmětů z těchto předmětů čerpá a zasazuje jejich přínos do formy výuky odborných předmětů.
- Požadavky:
-
nestanoveny
- Osnova přednášek:
-
1.Didaktika odborných předmětů jako vědní a studijní disciplína ve studiu učitelství
2.Vztah didaktiky k ostatním společenským vědám, zejm. pedagogickým, psychologickým a sociálním
3.Vzdělávací programy v odborných předmětech, školské dokumenty a kurikula
4.Výukové cíle odborného vzdělávání, naplňování kompetencí odborně vzdělaných studentů
5.Didaktická analýza odborného učiva
6.Didaktické principy a zásady a jejich uplatnění v odborném vzdělávání
7.Odborná vyučovací hodina a její struktura
8.Základní přehled výukových metod
9.Základní přehled organizačních forem výuky
10.Základní přehled didaktických prostředků a pomůcek
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Osvojit si metody výuky, naučit se je používat, seznámit se s možnostmi organizačních forem, se způsoby hodnocení průběhu výchovně vzdělávacího procesu, seznámit se se způsoby přípravy na konkrétní vyučovací hodinu (vč. diagnostické části) a tyto teoretické poznatky zvládnout při přípravě na mikrovýstup.
- Studijní materiály:
-
Základní literatura
[1]Drahovzal, J.; Kilián O.; Kohoutek R. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido,1997.
[2]Chrástka, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999.
[3]Kalhous, Z.; Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
[4]Kolektiv autorů. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: MU v Brně, 2002.
[5]Melezinek, A. Inženýrská pedagogika. Praha: Vydavatelství ČVUT, 1994.
[6]Průcha, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998.
[7]Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999.
[8]Svoboda, E.; Bečková, V.; Švercl, J. Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2004.
Doporučená literatura
[1]Eger, L. Technologie vzdělávání dospělých. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2005. ISBN 80-7043-347-7
[2]Fenclová, J. Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky. Praha: SPN, 1984.
[3]Hrabal, V.; Lustigová, Z.; Valentová L. Testy a testování ve škole. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1992.
[4]Lerner, I. J. Didaktické zásady metod výuky. Praha: SPN, 1986.
[5]Maňák, J. Nárys didaktiky. Brno: MU v Brně, 2000.
[6]Maňák,J.,Švec,V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 220 s., ISBN 80-7315-039-5.
[7]Mechlová, E. Skupinové vyučování ve fyzice na základní a střední škole. Praha: SPN, 1988.
[8]Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál 1996.
[9]Půlpán, Z. Základy sestavování a klasického vyhodnocování didaktických testů. Hradec Králové: Kotva 1991.
[10]Šimoník, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003.
[11]Hrabal, V.; Lustigová, Z.; Valentová L. Testy a testování ve škole. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1992.
[12]Švec, V. aj Praktikum didaktických dovedností. Brno: Ped. Fakulta MU v Brně, 2003. ISBN 80-210-2698-7
[13]Turek, I. Didaktika technických predmetov. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1987.
[14]Turek, I. Inovácie v didaktike. Bratislava: MPC Bratislava, 2005. ISBN 80-8052-230-8
[15]Turek, I. Kĺučové kompetence: pracovní text. Bratislava: MtF STU Bratislava, 2002
[16]Turek, I. Kritické myslenie: pracovní text. Bratislava: MtF STU Bratislava, 2005.
[17]Turek, I. Sádron, A. Kvalita školy. Bratislava: MPC Bratislava, 2006. ISBN 80-969457-1-8
[18]Turek, I. Zvyšovanie efektívnosti vyučovania. Bratislava: MPC Bratislava, 2002. ISBN 80-8052-136-0
[19]Vacek, J. Vybrané stati z didaktiky odborných předmětů: pracovní text pro doplňující pedagogické studium. Liberec: Technická Univerzita v Liberci, 2005.
intranet MÚVS
Moodle MÚVS
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: