Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2024/2025

Didaktika odborných předmětů

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
51DOPN Z,ZK 10 3+2 česky
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

V předmětu Didaktika odborných předmětů budou studenti seznámeni se základními otázkami oborové didaktiky. Studenti již využívají znalosti a dovednosti získané z předchozího studia předmětů: Obecné otázky výchovy a vzdělávání, Vyučování a výcvik v odborném vzdělávání, Sociální výchova, Obecná psychologie a psychologie osobnosti, Pedagogická psychologie, Sociální psychologie, Základy techniky mluveného slova aj. Didaktika odborných předmětů z těchto předmětů čerpá a zasazuje jejich přínos do formy výuky odborných předmětů.

Požadavky:

nestanoveny

Osnova přednášek:

1.Didaktika odborných předmětů jako vědní a studijní disciplína ve studiu učitelství

2.Vztah didaktiky k ostatním společenským vědám, zejm. pedagogickým, psychologickým a sociálním

3.Vzdělávací programy v odborných předmětech, školské dokumenty a kurikula

4.Výukové cíle odborného vzdělávání, naplňování kompetencí odborně vzdělaných studentů

5.Didaktická analýza odborného učiva

6.Didaktické principy a zásady a jejich uplatnění v odborném vzdělávání

7.Odborná vyučovací hodina a její struktura

8.Základní přehled výukových metod

9.Základní přehled organizačních forem výuky

10.Základní přehled didaktických prostředků a pomůcek

Osnova cvičení:
Cíle studia:

Osvojit si metody výuky, naučit se je používat, seznámit se s možnostmi organizačních forem, se způsoby hodnocení průběhu výchovně vzdělávacího procesu, seznámit se se způsoby přípravy na konkrétní vyučovací hodinu (vč. diagnostické části) a tyto teoretické poznatky zvládnout při přípravě na mikrovýstup.

Studijní materiály:

Základní literatura

[1]Drahovzal, J.; Kilián O.; Kohoutek R. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido,1997.

[2]Chrástka, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999.

[3]Kalhous, Z.; Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.

[4]Kolektiv autorů. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: MU v Brně, 2002.

[5]Melezinek, A. Inženýrská pedagogika. Praha: Vydavatelství ČVUT, 1994.

[6]Průcha, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido, 1998.

[7]Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999.

[8]Svoboda, E.; Bečková, V.; Švercl, J. Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2004.

Doporučená literatura

[1]Eger, L. Technologie vzdělávání dospělých. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2005. ISBN 80-7043-347-7

[2]Fenclová, J. Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky. Praha: SPN, 1984.

[3]Hrabal, V.; Lustigová, Z.; Valentová L. Testy a testování ve škole. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1992.

[4]Lerner, I. J. Didaktické zásady metod výuky. Praha: SPN, 1986.

[5]Maňák, J. Nárys didaktiky. Brno: MU v Brně, 2000.

[6]Maňák,J.,Švec,V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 220 s., ISBN 80-7315-039-5.

[7]Mechlová, E. Skupinové vyučování ve fyzice na základní a střední škole. Praha: SPN, 1988.

[8]Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál 1996.

[9]Půlpán, Z. Základy sestavování a klasického vyhodnocování didaktických testů. Hradec Králové: Kotva 1991.

[10]Šimoník, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003.

[11]Hrabal, V.; Lustigová, Z.; Valentová L. Testy a testování ve škole. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1992.

[12]Švec, V. aj Praktikum didaktických dovedností. Brno: Ped. Fakulta MU v Brně, 2003. ISBN 80-210-2698-7

[13]Turek, I. Didaktika technických predmetov. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1987.

[14]Turek, I. Inovácie v didaktike. Bratislava: MPC Bratislava, 2005. ISBN 80-8052-230-8

[15]Turek, I. Kĺučové kompetence: pracovní text. Bratislava: MtF STU Bratislava, 2002

[16]Turek, I. Kritické myslenie: pracovní text. Bratislava: MtF STU Bratislava, 2005.

[17]Turek, I. Sádron, A. Kvalita školy. Bratislava: MPC Bratislava, 2006. ISBN 80-969457-1-8

[18]Turek, I. Zvyšovanie efektívnosti vyučovania. Bratislava: MPC Bratislava, 2002. ISBN 80-8052-136-0

[19]Vacek, J. Vybrané stati z didaktiky odborných předmětů: pracovní text pro doplňující pedagogické studium. Liberec: Technická Univerzita v Liberci, 2005.

intranet MÚVS

Moodle MÚVS

Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 14. 12. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet1170306.html