Počítačová grafika
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
BI-PGR | Z,ZK | 6 | 2P+2C | česky |
- Vztahy:
- Předmět BI-PGR nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět X39ZPG (vztah je symetrický)
- Předmět BI-PGR nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět XE39ZPG (vztah je symetrický)
- Předmět BI-PGR nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět XD39ZPG (vztah je symetrický)
- Předmět je ekvivalentní s AD7B39PGR,AE4M39PGR,A7B39PGR,BE0M39PGR,BI-PGR.1,BI-PGR.21,B0B39PGR .
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra softwarového inženýrství
- Anotace:
-
Studenti budou umět naprogramovat jednoduchou interaktivní 3D grafickou aplikaci (např. hru, vizualizaci,...). Naučí se navrhnout a vytvořit si prostorovou scénu, přidat textury imitující geometrické detaily a materiály (např. povrch stěny, dřevo, oblohu) a nastavit osvětlení. Zároveň se naučí základním pojmům a principům používaným v počítačové grafice, jako jsou např. zobrazovací řetězec (postup zobrazování scény), geometrické transformace, osvětlovací model, ... Získají tedy znalosti, které usnadní orientaci v oblasti počítačové grafiky a stanou se slušnými základy nezbytnými pro profesionální růst, například při programování grafických karet (GPU) a animací.
- Požadavky:
-
Znalost jazyka C/C++, programování a ladění zdrojového kódu, lineární algebra, matematická analýza, absolvování předmětu BI-MGA.
Podrobné požadavky jsou uvedeny na stránce:
https://edux.fit.cvut.cz/courses/BI-PGR
Předmět je určen pro 3. ročník bakalářského studia oboru Web a multimedia. O případné výjimky pro studenty, kteří za sebou nemají alespoň pět semestrů studia na FIT, je třeba žádat individuelně proděkana pro studium. Podstatnými kritérii pro kladné vyřízení žádosti o výjimku jsou: studijní prospěch (se zvláštním ohledem na předměty vztažené k tomuto předmětu) a volná kapacita předmětu pro cvičení.
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod do počítačové grafiky, grafická rozhraní a jejich standardizace.
2. Knihovna GLUT, základy OpenGL, grafická primitiva
3. Euklidovský prostor, souřadnicové systémy, transformace.
4. Koncepce a použití programů se shadery v OpenGL.
5. Graf scény, použití transformací .
6. Barva a světlo.
7. Textury a textorování.
8. Vstupní operace, zobrazovací řetězec a videopaměť, operace s fragmenty.
9. Písemný test. Míchání obrazů, průhlednost, antialiasing a efekt mlhy.
10. Křivky a plochy.
11. Geometrické modelování.
12. Zobrazování a osvětlování. Vizualizace dat.
13. Rezerva
- Osnova cvičení:
-
1. Úvod, semestrální práce, překlad úloh, ukázky hotových prací.
2. Knihovna GLUT. Výběr zadání samostatné úlohy.
3. Grafické elementy OpenGL (řešení úloh za body).
4. Transformace v OpenGL (řešení úloh za body).
5. Řešení samostatné úlohy - konzultace.
6. Řešení samostatné úlohy (1.kontrola - části 1 a 2 - model a transformace).
7. Stínování, světla a materiály (řešení úloh za body).
8. Řešení samostatné úlohy.
9. Řešení samostatné úlohy (2.kontrola - část 3 - osvětlení).
10. Textury (řešení úloh za body).
11. Řešení samostatné úlohy nebo odevzdání částí 1-5 v předstihu.
12. Odevzdání semestrálních prací (části 1 až 5).
13. Zápočet + volba nejlepších prací.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je vysvětlit základní pojmy a principy počítačové grafiky (např. textury, osvětlování, transformace), naučit se programovat jednoduché interaktivní grafické aplikace využívající knihovnu OpenGL a seznámit se i s technikami používanými v geometrickém modelování, modelování křivek a ploch a vizualizaci dat.
- Studijní materiály:
-
1. David Wolff: OpenGL 4.0 Shading Language Cookbook, PACKT Publishing, July 2011.
2. Dave Shreiner, Graham Sellers, John Kessennich, Bill Licea-Kane: OpenGL Programming Guide: The Official Guide to Learning OpenGL, Versions 4.2 (8th Edition), 2012/2013.
3. Žára, J., Beneš, B., Sochor, J., Felkel, P. Moderní počítačová grafika (2. vydání). Praha: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0454-0.
4. P. Shirley et al.: Fundamentals of Computer Graphics, third revised edition, A K Peters, 2009.
- Poznámka:
-
Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://courses.fit.cvut.cz/BI-PGR/
Na tento předmět obsahově navazuje magisterský předmět Digitální zpracování obrazu.
- Další informace:
- https://courses.fit.cvut.cz/BI-PGR/
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: