Komunikace s pacientem
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
|---|---|---|---|---|
| F7PBFKOMP | Z | 1 | 2S | česky |
- Garant předmětu:
- Maja Špiritović
- Přednášející:
- Maja Špiritović
- Cvičící:
- Maja Špiritović
- Předmět zajišťuje:
- katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva
- Anotace:
-
Předmět se zaměřuje na rozvoj komunikačních dovedností fyzioterapeuta v kontextu asymetrického vztahu mezi zdravotníkem a pacientem. Studenti se seznámí se zásadami efektivní verbální i neverbální komunikace, principy aktivního naslouchání a asertivního chování, stejně jako s rozpoznáváním manipulativních strategií v komunikaci. Důraz je kladen na etický rozměr komunikace, respekt k individualitě pacienta a přizpůsobení přístupu specifickým skupinám pacientů (např. senioři, děti, pacienti s tělesným či mentálním postižením, neslyšící, nevidomí, agresivní či psychosomatičtí pacienti). Součástí výuky je také práce s dokumentárními filmy, praktické nácviky a zkušenostní učení formou balintovských skupin.
- Požadavky:
-
Aktivní účast na přednáškách.
Seminární práce v rámci skupiny na zadané téma a její prezentace v rámci výuky.
Povolená je pouze jedna absence. Při vyšší absenci ze závažných důvodů (nutno doložit omluvenkou od lékaře) je možné náhradní řešení, které určí vyučující.
Úspěšné absolvování zápočtového testu.
- Osnova přednášek:
-
Přednášky se zaměří na základy verbální a neverbální komunikace, aktivní naslouchání a etické aspekty vztahu terapeuta a pacienta. Dále bude probírána asertivita, rozpoznávání manipulativního chování a specifika komunikace s různými skupinami pacientů (agresivní, senioři, děti, osoby se smyslovým či mentálním postižením, psychosomatickí pacienti).
- Osnova cvičení:
-
Výuka bude doplněna rozborem dokumentárních filmů, kazuistik a praktickým nácvikem včetně balintovských skupin.
- Cíle studia:
-
Student by měl po absolvování předmětu:
Porozumět základním principům komunikace v asymetrickém vztahu mezi terapeutem a pacientem.
Ovládat pravidla efektivní komunikace verbální, neverbální a paraverbální.
Rozvíjet dovednost aktivního naslouchání a schopnost adekvátní zpětné vazby.
Aplikovat asertivní přístup a dokázat rozeznat i zvládat manipulativní chování.
Respektovat etické aspekty komunikace ve zdravotnictví.
Umět přizpůsobit komunikaci specifickým pacientským skupinám, včetně pacientů se smyslovým či pohybovým omezením, seniorů, dětí a psychosomatických pacientů.
Rozvíjet empatii a sebereflexi prostřednictvím balintovských skupin a praktických cvičení.
Získat schopnost využívat komunikaci jako nástroj terapeutického procesu a podpory spolupráce pacienta.
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura
VYMĚTAL, Jan. Průvodce úspěšnou komunikací-efektivní komunikace v praxi. Grada Publishing as, 2008.
PECH, Jaroslav. Řeč těla & umění komunikace. NS Svoboda, 2009.
EVA, Zacharová. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Grada Publishing as, 2016.
RADEK, Ptáček, et al. Etika a komunikace v medicíně. Grada Publishing as, 2011.
JANÁČKOVÁ, Laura; WEISS, Petr. Komunikace ve zdravotnické péči. Portál, 2008.
TRESS, Wolfgang; KRUSSE, Johannes; OTT, Jürgen. Základní psychosomatická péče. Portál, 2008.
Doporučená literatura
ILONA, Plevová; REGINA, Slowik. Komunikace s dětským pacientem. Grada Publishing as, 2010.
POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. Grada Publishing as, 2010.
BURDA, Patrik. Krizová komunikace s agresivním a hostilním pacientem. Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2014.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
- Rozvrh není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bakalářský studijní program Fyzioterapie (povinný předmět)