Kognitivní systémy
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
A6M33KSY | KZ | 4 | 2+1c | česky |
- Předmět nesmí být zapsán současně s:
- Kognitivní systémy (X33KSY)
- Předmět je náhradou za:
- Kognitivní systémy (X33KSY)
- Přednášející:
- Michal Vavrečka (gar.)
- Cvičící:
- Michal Vavrečka (gar.)
- Předmět zajišťuje:
- katedra kybernetiky
- Anotace:
-
Předmět je zaměřen na seznámení studenta s oblastí kognitivní psychologie. Pomocí studia lidské psychiky, analyzované na základě teorie zpracování informace, je možné získat vhled do problematiky psychických procesů a možnosti jejich napodobení. Procesy vnímání, myšlení, reprezentace znalostí aj. jsou demonstrovány na základě mnoha psychologických experimentů. Student se také dozví o nejznámějších teoriích, které se v souvislosti s danou oblastí objevují.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod - definice psychologie, oblasti zájmů, historický kontext, Behaviorismus, Gestalt psychologie, počátky kognitivní psychologie, současný stav.
2. Psychologické metody - pozorování, rozhovor, dotazník, test, experiment, analýza produktů, případová studie, modelování, jejich výhody a nevýhody, oblasti aplikace.
3. Pozornost a vědomí - předvědomé zpracování, habituace, detekce signálů, selektivní pozornost, teorie filtru, Posnerova teorie, evokované potenciály, Marcelův model.
4. Vnímání - čití a vnímání, percepční stálost, vnímání hloubky, percepce tvarů, teorie percepce shora dolů a zdola nahoru, výpočetní teorie percepce, poruchy percepce.
5. Paměť - modely paměti, dlouhodobá a krátkodobá paměť, pracovní paměť, konekcionistické modely, poruchy paměti, neurobiologické koreláty.
6. Paměťové procesy - způsoby a formy kódování, přesun z krátkodobé paměti, způsoby vybavování, teorie zapomínání.
7. Reprezentace znalostí - mentální představy, teorie duálního kódování, mentální manipulace, mentální rotace, prohlížení představ, mentální modely, syntéza představ a výroků, kognitivní mapy.
8. Reprezentace znalostí - pojmy a kategorie, sémantické sítě, kognitivní schémata, produkční systémy, ACT, ACT*, konekcionistické modely.
9. Akvizice jazyka - základní aspekty jazyka, percepce řeči,sémantika a syntax, vlivy dědičnost a prostředí, jazykový vývoj během prvních let života.
10. Jazyk - jazyk a myšlení, jazyk a metafora, jazyk v sociálním kontextu, řečové akty, konverzační styly diskurz, jazyk a poškození mozku.
11. Myšlení - přirozené a umělé myšlení, typy problémů, způsoby strukturace, způsoby řešení problémů, pomůcky při řešení, vrozené nadání a získané dovednosti, tvořivost.
12. Usuzování a rozhodování - klasické teorie rozhodování, vylučovací metoda, heuristiky, deduktivní usuzování, sylogismy, induktivní usuzování, analogie.
13. Shrnutí - možnosti napodobení kognitivních procesů a propojení s oblastí umělé inteligence.
14.Rezerva.
- Osnova cvičení:
-
1. Pozornost - Detekce změn, Simonův efekt.
2. Vnímání - Detekce signálů, Vizuální prohledávání, Optické iluze.
3. Paměť - Falešná paměť, Efekt pozice, Úrovně kódování.
4. Jazyk a řeč - Kategoriální percepce (identifikace, diskriminace).
5. Koncepty - Implicitní učení, Prototypy.
6. Rozhodování - Riskantní rozhodování, Typické rozhodování,Wasonova úloha.
- Cíle studia:
-
Předmět je zaměřen na seznámení studenta informatiky z oblastí kognitivní psychologie. Je vhodný studenty, kteří se zajímají o umělou inteligenci a kognitivní modelování.
- Studijní materiály:
-
[1] Eysenck, M.W., Keane, M. (2008). Kognitivní psychologie,Praha: Academia.
[2] Sedláková, M. (2004). Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie : mentální reprezentace a mentální modely . Praha: Grada.
[3] Sternberg, R. J. (1996). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2011/2012:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2011/2012:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: