Logo ČVUT
Loading...
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2011/2012

Kognitivní systémy

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
X33KSY KZ 3 2+1s česky
Předmět je náhradou za:
Kognitivní systémy (A6M33KSY)
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
katedra kybernetiky
Anotace:

Cílem předmětu je seznámit studenty se strukturou a základními funkcemi mozku, zpracování informací z receptorů. Dále je probírán význam adaptace a učení, jejich důležitost, realizace a využití v biosystémech a technických systémech. Zvláštní pozornost je věnována interakci těla a mozku, řízení pohybu a inteligentnímu rozhraní člověk-stroj.

Požadavky:

Student se připravuje na hodinu četbou zadaného článku, který je v úvodní části přednášky analyzován a interpretován. Většinou se jedná výsledky experimentů, které vedly k tvorbě nové teorie v oblasti kognice. Během seminářů studenti provádějí experimenty použitím programu Coglab 2.0, což je nástroj na administraci a vyhodnocení psychologických výzkumů. V rámci semestrálního projektu si student zvolí složitějšího experiment jako semestrální projekt.

Osnova přednášek:

1. Úvod - definice psychologie, oblasti zájmů, historický kontext, Behaviorismus, Gestalt psychologie, počátky kognitivní psychologie, současný stav.

2. Psychologické metody - pozorování, rozhovor, dotazník, test, experiment, analýza produktů, případová studie, modelování, jejich výhody a nevýhody, oblasti aplikace.

3. Pozornost a vědomí - předvědomé zpracování, habituace, detekce signálů, selektivní pozornost, teorie filtru, Posnerova teorie, evokované potenciály, Marcelův model.

4. Vnímání - čití a vnímání, percepční stálost, vnímání hloubky, percepce tvarů, teorie percepce shora dolů a zdola nahoru, výpočetní teorie percepce, poruchy percepce.

5. Paměť - modely paměti, dlouhodobá a krátkodobá paměť, pracovní paměť, konekcionistické modely, poruchy paměti, neurobiologické koreláty.

6. Paměťové procesy - způsoby a formy kódování, přesun z krátkodobé paměti, způsoby vybavování, teorie zapomínání.

7. Reprezentace znalostí - mentální představy, teorie duálního kódování, mentální manipulace, mentální rotace, prohlížení představ, mentální modely, syntéza představ a výroků, kognitivní mapy.

8. Reprezentace znalostí - pojmy a kategorie, sémantické sítě, kognitivní schémata, produkční systémy, ACT, ACT*, konekcionistické modely.

9. Akvizice jazyka - základní aspekty jazyka, percepce řeči,sémantika a syntax, vlivy dědičnost a prostředí, jazykový vývoj během prvních let života.

10. Jazyk - jazyk a myšlení, jazyk a metafora, jazyk v sociálním kontextu, řečové akty, konverzační styly diskurz, jazyk a poškození mozku.

11. Myšlení - přirozené a umělé myšlení, typy problémů, způsoby strukturace, způsoby řešení problémů, pomůcky při řešení, vrozené nadání a získané dovednosti, tvořivost.

12. Usuzování a rozhodování - klasické teorie rozhodování, vylučovací metoda, heuristiky, deduktivní usuzování, sylogismy, induktivní usuzování, analogie.

13. Shrnutí - možnosti napodobení kognitivních procesů a propojení s oblastí umělé inteligence.

Osnova cvičení:

1. Optické klamy (Posner)

2. Pozornost (Schneider & Shiffren)

3. Negativní paobrazy (McCullough)

4. Automatické procesy (Stroop)

5. Implicitní a explicitní paměť (Weldon & Roediger)

6. Falešná paměť (Roediger & McDermott)

7. Mentální modely (Morrow, Bower & Greenspan)

8. Mentální rotace (Shepard)

9. Automatic Processes (Stroop)

10. Abstrakce lingvistických informací (Bransford & Franks)

11. Procedurální učení (Broadbent)

12. Myšlení (Tversky & Kahneman)

13. Dobře definované problémy (Ronning)

Cíle studia:
Studijní materiály:

Česká:[1] Eysenck, M.W., Keane, M. (2008). Kognitivní psychologie, Praha: Academia

[2] Pstružina, K. (1998). Svět poznávání: k filozofickým základům kognitivní vědy. Olomouc: Nakladatelství Olomouc

[3] Sedláková, M. (2004). Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie : mentální reprezentace a mentální modely . Praha: Grada.

[4] Sternberg, R. J. (1996). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.

[5] Thagard, P. (2001). Úvod do kognitivní vědy. Praha: Portál.

Zahraniční:

[6] Gazzaniga, M., Ivry, R., & Mangun, G. (1998). Cognitive Neuroscience: The Biology of the Mind. New York: W.W. Norton and Co.

[7] Haugeland, J. (1997). Mind Design II: Philosophy, Psychology, Artificial Intelligence (2nd ed.). Cambridge, MA: MIT Press (A Bradford Book).

[8] Luger, G.F. (1994). Cognitive Science: The Science of Intelligent Systems. Boston, MA: Academic Press.

[9] Pfeifer, R. ,& Scheier, C. (2001). Understanding Intelligence. Cambridge,

MA: MIT Press.

[10] Pinker, S. (1997). How the Mind Works. New York: W. W. Norton & Company.

[11] Sternberg, R. J. (Ed.).(1999). The nature of cognition.Cambridge, MA: MIT Press.

[12] Wilson, R. A., & Keil, F. C. (Eds.). (1999). The MIT Encyclopedia of the Cognitive Sciences. Cambridge, MA: MIT Press

Poznámka:

Rozsah výuky v kombinované formě studia: 12+2

Typ cvičení: s, l

Předmět je nabízen také v anglické verzi.

Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 9. 7. 2012
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet11532804.html