Kognitivní systémy
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
X33KSY | KZ | 3 | 2+1s | česky |
- Předmět je náhradou za:
- Kognitivní systémy (A6M33KSY)
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra kybernetiky
- Anotace:
-
Cílem předmětu je seznámit studenty se strukturou a základními funkcemi mozku, zpracování informací z receptorů. Dále je probírán význam adaptace a učení, jejich důležitost, realizace a využití v biosystémech a technických systémech. Zvláštní pozornost je věnována interakci těla a mozku, řízení pohybu a inteligentnímu rozhraní člověk-stroj.
- Požadavky:
-
Student se připravuje na hodinu četbou zadaného článku, který je v úvodní části přednášky analyzován a interpretován. Většinou se jedná výsledky experimentů, které vedly k tvorbě nové teorie v oblasti kognice. Během seminářů studenti provádějí experimenty použitím programu Coglab 2.0, což je nástroj na administraci a vyhodnocení psychologických výzkumů. V rámci semestrálního projektu si student zvolí složitějšího experiment jako semestrální projekt.
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod - definice psychologie, oblasti zájmů, historický kontext, Behaviorismus, Gestalt psychologie, počátky kognitivní psychologie, současný stav.
2. Psychologické metody - pozorování, rozhovor, dotazník, test, experiment, analýza produktů, případová studie, modelování, jejich výhody a nevýhody, oblasti aplikace.
3. Pozornost a vědomí - předvědomé zpracování, habituace, detekce signálů, selektivní pozornost, teorie filtru, Posnerova teorie, evokované potenciály, Marcelův model.
4. Vnímání - čití a vnímání, percepční stálost, vnímání hloubky, percepce tvarů, teorie percepce shora dolů a zdola nahoru, výpočetní teorie percepce, poruchy percepce.
5. Paměť - modely paměti, dlouhodobá a krátkodobá paměť, pracovní paměť, konekcionistické modely, poruchy paměti, neurobiologické koreláty.
6. Paměťové procesy - způsoby a formy kódování, přesun z krátkodobé paměti, způsoby vybavování, teorie zapomínání.
7. Reprezentace znalostí - mentální představy, teorie duálního kódování, mentální manipulace, mentální rotace, prohlížení představ, mentální modely, syntéza představ a výroků, kognitivní mapy.
8. Reprezentace znalostí - pojmy a kategorie, sémantické sítě, kognitivní schémata, produkční systémy, ACT, ACT*, konekcionistické modely.
9. Akvizice jazyka - základní aspekty jazyka, percepce řeči,sémantika a syntax, vlivy dědičnost a prostředí, jazykový vývoj během prvních let života.
10. Jazyk - jazyk a myšlení, jazyk a metafora, jazyk v sociálním kontextu, řečové akty, konverzační styly diskurz, jazyk a poškození mozku.
11. Myšlení - přirozené a umělé myšlení, typy problémů, způsoby strukturace, způsoby řešení problémů, pomůcky při řešení, vrozené nadání a získané dovednosti, tvořivost.
12. Usuzování a rozhodování - klasické teorie rozhodování, vylučovací metoda, heuristiky, deduktivní usuzování, sylogismy, induktivní usuzování, analogie.
13. Shrnutí - možnosti napodobení kognitivních procesů a propojení s oblastí umělé inteligence.
- Osnova cvičení:
-
1. Optické klamy (Posner)
2. Pozornost (Schneider & Shiffren)
3. Negativní paobrazy (McCullough)
4. Automatické procesy (Stroop)
5. Implicitní a explicitní paměť (Weldon & Roediger)
6. Falešná paměť (Roediger & McDermott)
7. Mentální modely (Morrow, Bower & Greenspan)
8. Mentální rotace (Shepard)
9. Automatic Processes (Stroop)
10. Abstrakce lingvistických informací (Bransford & Franks)
11. Procedurální učení (Broadbent)
12. Myšlení (Tversky & Kahneman)
13. Dobře definované problémy (Ronning)
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
Česká:[1] Eysenck, M.W., Keane, M. (2008). Kognitivní psychologie, Praha: Academia
[2] Pstružina, K. (1998). Svět poznávání: k filozofickým základům kognitivní vědy. Olomouc: Nakladatelství Olomouc
[3] Sedláková, M. (2004). Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie : mentální reprezentace a mentální modely . Praha: Grada.
[4] Sternberg, R. J. (1996). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.
[5] Thagard, P. (2001). Úvod do kognitivní vědy. Praha: Portál.
Zahraniční:
[6] Gazzaniga, M., Ivry, R., & Mangun, G. (1998). Cognitive Neuroscience: The Biology of the Mind. New York: W.W. Norton and Co.
[7] Haugeland, J. (1997). Mind Design II: Philosophy, Psychology, Artificial Intelligence (2nd ed.). Cambridge, MA: MIT Press (A Bradford Book).
[8] Luger, G.F. (1994). Cognitive Science: The Science of Intelligent Systems. Boston, MA: Academic Press.
[9] Pfeifer, R. ,& Scheier, C. (2001). Understanding Intelligence. Cambridge,
MA: MIT Press.
[10] Pinker, S. (1997). How the Mind Works. New York: W. W. Norton & Company.
[11] Sternberg, R. J. (Ed.).(1999). The nature of cognition.Cambridge, MA: MIT Press.
[12] Wilson, R. A., & Keil, F. C. (Eds.). (1999). The MIT Encyclopedia of the Cognitive Sciences. Cambridge, MA: MIT Press
- Poznámka:
-
Rozsah výuky v kombinované formě studia: 12+2
Typ cvičení: s, l
Předmět je nabízen také v anglické verzi.
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Telekomunikace a radiotechnika - vysokofrekvenční a mikrovlná technika- strukturované studium (volitelný předmět odborný)
- Silnoproudá elektrotechnika - technologické systémy- strukturované studium (volitelný předmět odborný)
- Kybernetika a měření - řídicí technika- strukturované studium (volitelný předmět odborný)
- Elektronika - elektronické systémy- strukturované studium (volitelný předmět odborný)
- Ekonomika a řízení energetiky- strukturované studium (volitelný předmět odborný)
- Biomedicínské inženýrství- strukturované studium (volitelný předmět odborný)
- Ekonomika a řízení v elektrotechnice- strukturované studium (volitelný předmět odborný)
- Elektronika - aplikovaná elektronika- strukturované studium (volitelný předmět odborný)
- Elektronika - elektronika a fotonika- strukturované studium (volitelný předmět odborný)
- Kybernetika a měření - umělá inteligence- strukturované studium (volitelný předmět odborný)
- Kybernetika a měření - měřicí a přístrojové systémy- strukturované studium (volitelný předmět odborný)
- Kybernetika a měření - letecké informační a řídicí systémy- strukturované studium (volitelný předmět odborný)
- Silnoproudá elektrotechnika - elektrické pohony- strukturované studium (volitelný předmět odborný)
- Silnoproudá elektrotechnika - elektroenergetika- strukturované studium (volitelný předmět odborný)
- Silnoproudá elektrotechnika - aplikovaná elektrotechnika- strukturované studium (volitelný předmět odborný)
- Telekomunikace a radiotechnika - optoelektrické systémy- strukturované studium (volitelný předmět odborný)
- Telekomunikace a radiotechnika - rádiové komunikační, navigační a radarové systémy- strukturované s. (volitelný předmět odborný)
- Telekomunikace a radiotechnika - multimediální, zvuková a televizní technika- strukturované studium (volitelný předmět odborný)
- Telekomunikace a radiotechnika - telekomunikace- strukturované studium (volitelný předmět odborný)