Počítačové vidění a virtuální realita
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah |
---|---|---|---|
33PVR | Z,ZK | 5 | 3+2s |
- Předmět je náhradou za:
- Počítačové vidění a virtuální realita (X33PVR)
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra kybernetiky
- Anotace:
-
www stránky předmětu
http://cmp.felk.cvut.cz/cmp/courses/X33PVR/X33PVR2007zimaPlan.html
Počítačové vidění seznámí s postupy analýzy obrazu počítačem. Student se nejprve dozví o získání obrazu, jeho digitalizaci, technických prostředcích a postupech zpracování dvojrozměrného obrazu. Následuje přehled metod, které umožňují zpracovávat obrazy s cílem hledat trojrozměrné vlastnosti scény.
Vidění při znalosti modelu objektu. Aktivní vidění. Průmyslové aplikace, praktická doporučení. Počítačové vidění jako zdroj dat pro virtuální realitu.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1. Co je počítačové vidění, pojmy, shrnutí relevantní části předmětu ZSO
2. Různé teorie strojového vidění, zejména Marrova
3. Vztah k lidskému zraku, fyziologické a psychologické souvislosti
4. Segmentace, příznaky, invarianty, prostor měřítek
5. Základy projektivní geometrie. Geometrická kalibrace kamery
6. Pořízení obrazu z radiometrického hlediska. Tvar ze stínování
7. Bilineární a trilineární vztah mezi pohledy
8. Přístroje a techniky pro získání 3D obrazových dat
9. Stereo vidění. Detekce a analýza pohybu
10. Analýza 3D objektů, zdola nahoru, tvar z X
11. 3D rekonstrukce, registrace hloubkových map, mrak bodů a povrch
12. Vidění při znalosti modelu objektu. Aktivní vidění
13. Průmyslové aplikace, praktická doporučení
14. Počítačové vidění jako zdroj dat pro virtuální realitu
- Osnova cvičení:
-
Cvičení jsou vedena laboratorní formou. Skupinky dvou studentů řeší, obhajují a prezentují dvě úlohy. Cílem cvičení je naučit studenty inženýrské práci na konkrétních úlohách z průmyslu, které jsou pravidelně obměňovány. Řešení jedné úlohy sestává ze specifikace problému, experimentů, návrhu a realizace řešení, předvedení výsledků a jejich obhajoby před asistenty. Cvičení je uzavřeno prezentací na společném semináři před ostatními studenty.
1. Zadání úloh. Seznámení s pravidly. Prostředky k řešení úloh
2. - 4. Studenti řeší samostatně jednodušší průmyslovou úlohu obsahující přípravu scény, snímání, předzpracování obrazu, segmentaci, popis a klasifikaci objektů. K řešení využijí standardní komerční softwarové nástroje ke zpracování obrazu
5. Obhajoba první úlohy
6. - 12. Studenti řeší obtížnější úlohu z počítačového vidění, kterou by nebylo možno řešit standardním software a bez teorie, se kterou se seznámí na přednášce. K realizaci použijí prostředí Matlabu případně doplněného o vlastní moduly
13. Obhajoba druhé úlohy
14. Prezentace úloh formou semináře. Zápočty
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
[1] Hlaváč, V., Šonka M.: Počítačové vidění. Grada. Praha 1992
[2] Jain R., Kasturi R., Schunk, B. G.: Machine vision. McGraw-Hill, New York 1995
- Poznámka:
-
http://cmp.felk.cvut.cz/cmp/courses/X33PVR/X33PVR2007zimaPlan.html
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Technická kybernetika-inženýrský blok (povinně volitelný předmět)
- Technická kybernetika-inženýrský blok (povinně volitelný předmět)