Inteligentní robotika
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah |
---|---|---|---|
33IRO | Z,ZK | 4 | 2+2s |
- Prerekvizita:
- Bezpečnost práce II KM (35BP2)
- Předmět je náhradou za:
- Inteligentní robotika (X33IRO)
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra kybernetiky
- Anotace:
-
IRO je integrující předmět, který naučí, jak spojit znalosti z robotiky, počítačového vidění a umělé inteligence při řešení netriviální inženýrské úlohy inteligentní robotiky. Budeme se podrobně věnovat spojení kinematiky robotu, vizuálnímu a taktilnímu vnímání prostředí a plánování trajektorie manipulátoru na základě informací z čidel. Důraz bude kladen na kreativní inženýrskou práci a její prezentaci formou technické zprávy.
- Požadavky:
-
Předpokládá se absolvování 33KUI a 33OTS. Doporučujeme též 33ROB a 33PVR.
- Osnova přednášek:
-
1. Inteligentní robot, architektura, návaznosti na předměty oboru KM a KRT
2. Strojové vnímání. Vnitřní model prostředí robotu
3. Pokročilá čidla pro IR. Odometrie, sonar, radar, vizuální čidla
4. Řízení inteligentních robotů
5. Neurčitost při popisu čidel
6. Sdružování informace z neurčitě popsaných čidel
7. Robot s obrazovým subsystémem, kalibrace, nasazení v praxi
8. Využití taktilní informace. Aktivní ohmatávání
9. Aktivní vnímání
10. Plánování činnosti, uvažování času a paralelních činností
11. Autonomní roboty. Navigace
12. Robot s částečnou inteligencí řízený operátorem
13. Kooperativní roboty, spolupráce na základě chování
14. Autonomní vozidla. Nestandardní inteligentní roboty
- Osnova cvičení:
-
1. - 14. Skupina dvou studentů řeší jednu komplexní laboratorní úlohu po celý semestr formou volných laboratorních cvičení, a to kvůli jedinečnosti strojů, které se používají. Zadaná úloha (jiná každý semestr) sdružuje: vnímání z několika čidel (TV kamera, laserový hloubkoměr, sonar, taktilní čidlo, proximitní čidlo, atd.), reprezentaci a zpracování informací o reálném světě z čidel, využití informace pro kognitivní zpětnou vazbu při manipulaci s robotem nebo navigaci autonomního vozidla.
Po zadání studenti píší úvodní specifikaci, přesvědčí asistenty o správnosti svého návrhu řešení, úlohu za pomoci konzultací s asistenty vyřeší, realizují praktické experimenty, napíší zprávu popisující řešení a před asistenty ji obhájí.
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
(1) Šesták, Z.: Jak psát a přednášet o vědě. Academia, 2000
(2) Šonka, M., Hlaváč, V., Boyle, R.: Image Processing, Analysis, and Machine Vision. PWS Publishing, 1998
(3) Asada, Slotine, J.-J.E.: Robot Analysis and Control. Willey-Interscience Publication, 1986
(4) Nilsson, J.: Problem-Solving Methods in Artificial Intelligence. McGraw-Hill, 1971
(5) Další informace na http://cmp.felk.cvut.cz/cmp/courses/IRO
- Poznámka:
-
Rozsah výuky v kombinované formě studia: 14+4
Typ cvičení: l, p
Předmět je nabízen také v anglické verzi.
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Technická kybernetika-inženýrský blok (povinný předmět)
- Technická kybernetika-inženýrský blok (povinný předmět)