Design a prototypování her
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah |
|---|---|---|---|
| B4M39GDP | ZK | 6 | 2P+2C+6D |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra počítačové grafiky a interakce
- Anotace:
-
Předmět Design a prototypování her poskytuje komplexní úvod do návrhu digitálních i analogových her se zaměřením na tvorbu prototypů a porozumění herním systémům. Studenti se seznámí s klíčovými principy herního designu, včetně práce s mechanikami, dynamikami a estetikou prostřednictvím MDA frameworku. Dále kurz pokrývá psychologii hráče, herní balancování, level design, vyprávění příběhu, uživatelské rozhraní i principy testování a sběru zpětné vazby. Důraz je kladen na praktické metody jako papírové prototypování, nástroje pro simulaci herních systémů a analýzu dat. Nechybí ani tematika multiplayeru, monetizace a etických aspektů tvorby her. Cílem je naučit studenty navrhovat a prototypovat herní zážitky s ohledem na hráče, zvolenou platformu i autorský záměr.
- Požadavky:
-
Zápočet - zápočet je za účast na cvičeních, vypracování prototypu a všech částí semestrální práce a min. zisk 10 bodů ze semestru. Kvalita sem. práce je ohodnocena A-F (0-50 bodů)
Zkouška - písemný test (ověření znalostí z přednášek) a ústní zkouška na které je se studenty vedena krátká diskuze o jejich oblíbené hře, reflektují v čem je hra dobrá a v čem je špatná a na co by se zaměřili aby ji vylepšili. Je kladen důraz na racionální vysvětlení svých poznatků, kterým demonstrují osvojení designérského procesu.
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod do game designu
2. Psychologie hráče
3. Stylizace a herní mechaniky
4. Herní dynamiky
5. Prožitek z hraní
6. Level Design
7. Herní balancing
8. Příběh ve hrách
9. UX a UI ve hrách
10. Příklady herních katastrof / Zvaná přednáška
11. Playtesting a zpětná vazba
12. Multiplayer a formy monetizace
13. Umění a etika v game designu
14. Zvaná přednáška / Rezerva
- Osnova cvičení:
-
Cvičení budou sestávat ze čtyř hlavních tematických bloků zaměřených na praktickou demonstraci designování mechanik pro hry, bloky budou vhodně doplněny konzultačními cvičeními. Studenti pracují v trojici. V průběhu semestru vypracovávají zjednodušené části design dokumentu a také funkční prototyp hry, který končí ve stádiu MVP resp. vertical slice. Design dokument je zadáván postupně po částech, na prototypu pracují průběžně celý semestr iterativně. Konzultace probíhají jednou za tři týdny na cvičení a musí na ní prokázat znatelný posun prototypu. U papírových prototypů studenti dodávají také fotodokumentaci prototypu.
1. návrh konceptu hry (2 cvičení)
2. experimenty s papírovými prototypy (4 cvičení)
3. prototypování hry ve specializovaném nástroji (např. I Wanna Maker) (2 cvičení)
4. vytvoření vlastního prototypu hry (desková nebo PC) (6 cvičení)
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
Základní zdroje pro tento předmět jsou uvedeny níže, avšak studenti k nim pro úspěšné absolvování kurzu nepotřebují přímý přístup ani se od nich neočekává jejich aktivní využívání. Jedná se tak o literaturu doporučenou.
základní literatura
o The Art of Game Design: A Book of Lenses, Jesse Schell, 3rd Edition (2019)
rozšiřující
o Game Balance, Brenda Romero, Ian Schreiber, 1st Edition (2016)
o A Theory of Fun for Game Design, Raph Koster, 2nd Edition (2013)
o Design, Dynamics, Experience (DDE): An Advancement of the MDA Framework for Game Design, Walk, Görlich, Barrett (2014)
o Ten Principles of Good Level Design, Dan Taylor (2013 GDC session)
- Poznámka:
-
Pro předmět nejsou potřeba žádné speciální předpokládané znalosti. Očekávají se obecné znalosti nabyté po ukončení bak. studia.
Předmět nemá striktní prerekvizity, je ale vhodná předchozí účast na B4B39HRY
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: