Základy pedagogiky, speciální pedagogiky a edukace
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7PBZ1ZSP | KZ | 2 | 1P+1S | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva
- Anotace:
-
Student se seznámí se základy pedagogiky, speciální pedagogiky a edukace. Obsahová stránka výuky zahrnuje celou oblast teoretických, didaktických a metodických postupů. V teoretické oblasti se jedná o základní vývojové tendence a historické směry v edukačním přístupu k dětem, dospělým, seniorům a k handicapovaným jedincům v komparaci s nejnovějšími trendy v rámci širšího geografického, filozofického a etického rozsahu. Student by měl být vybaven poznatky pro orientaci v odborné pedagogické a speciálně pedagogické terminologii z hlediska definování i klasifikování jednotlivých poruch, vad a postižení. V praktické sféře je obsah výuky směřován k terapeutickým postupům a edukaci využitelné pro děti a všechny typy, stupně, druhy a věkové kategorie handicapovaných. Student získává určité specifické dovednosti v nových alternativních přístupech ve speciálních zařízeních a principu integrace jako rehabilitačního činitele v péči o postižené, v edukačních procesech. V rámci studia se student seznamuje s nejnovějšími technikami alternativní a augmentativní komunikace, s aplikací moderních informačních technologií v pedagogické a speciálně pedagogické praxi, s vývojem kompenzačních pomůcek, postavením zdravotně postižených v právním řádu České republiky atd.
- Požadavky:
-
Účast na cvičeních (možná 1 omluvená absence, lékařsky podložena).
Forma ověření studijních výsledků: ústní forma.
Známka z klasifikovaného zápočtu je dána průnikem hodnocení práce posluchače na seminářích a ze znalostí dané problematiky.
Posluchač si vytáhne jednu otázku. Examinátor v průběhu ústního zkoušení může položit jakoukoliv další otázku v rozsahu povinné literatury a látky probírané ve výuce.
Hodnocení známkou F jedné z těchto součástí je důvodem udělení stupně F z klasifikovaného zápočtu.
- Osnova přednášek:
-
Témata přednášek:
Pedagogika pojetí, historie, struktura a místo v systému věd, základní pedagogická terminologie. Edukace.
Speciální pedagogika pojetí, historie, současný stav a trendy v péči o postižené u nás a v zahraničí.
Klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy, diagnostické a terapeutické metody, klasifikace handicapů, výchovně vzdělávací zařízení pro postižené u nás.
Komprehenzivní rehabilitace. Nové terapeutické přístupy v práci se seniory, s postiženými jedinci.
Edukace jedinců s mentálním či jiným psychickým postižením terminologie, klasifikace mentální retardace, etiologie, stupně MR. Problematika dětí s ADD a ADHD, specifické poruchy učení, autismus, edukace dětí, dospělých.
Vzdělávání dětí, dospělých a seniorů s tělesným postižením pohybové vady, obrny centrální a periferní, deformace, malformace, amputace, dětská mozková obrna její formy; cévní mozkové příhody, chronická onemocnění, epilepsie, alergická a astmatická onemocnění.
Výchova a vzdělávání dětí, dospělých a seniorů s narušenou komunikační schopností etiologie, klasifikace, charakteristika vad a poruch, systém logopedické péče v ČR, edukace dětí a dospělých.
Specifika edukace dětí, dospělých a seniorů se sluchovým postižením klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, aspekty komunikace.
Potřeby dětí, dospělých se zrakovým postižením terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR. Aspekty komunikace se zrakově postiženým člověkem.
Charakteristika, edukace, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče, edukace dětí, dospělých.
- Osnova cvičení:
-
Zjišťování a diagnostika učebních stylů.
Paměť a logické myšlení.
Optická diferenciace, optická paměť, optická pozornost.
Akustická diferenciace, akustická paměť, akustická pozornost.
Jemná motorika, grafomotorika.
Lateralita, pravolevá orientace, intermodalita, serialita.
Komunikační dovednosti - procvičení chování při komunikaci s klientem - dítě, dospělý člověk, senior; komunikační styly; aktivní naslouchání.
Kompenzační pomůcky, alternativní a augmentativní komunikace.
- Cíle studia:
-
Student se seznámí se základy pedagogiky, speciální pedagogiky a edukace. Obsahová stránka výuky zahrnuje celou oblast teoretických, didaktických a metodických postupů. V teoretické oblasti se jedná o základní vývojové tendence a historické směry v edukačním přístupu k dětem, dospělým, seniorům a k handicapovaným jedincům v komparaci s nejnovějšími trendy v rámci širšího geografického, filozofického a etického rozsahu.
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016, 168 s. ISBN 978-80-271-0095-8
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2014, 176 s. ISBN 978-80-247-4824-5.
CARTER, R. Cheryl. Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole. Praha: Portál, 2014, 120 s. ISBN 978-80-262-0621-7.
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2011, 272 s. ISBN 978-80-247-2993-0.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2010, 456 s.
ISBN 978-80-7367-828-9.
MÜLLER, Oldřich a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014, 512 s. ISBN 978-80-247-4172-7.
PRŮCHA Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017, 488 s. ISBN 978-80-262-1228-7.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015, 232 s. ISBN 978-80-247-5446-8.
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014, 272 s. ISBN 978-80-262-0602-6.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál, 2015, 264 s. ISBN 978-80-262-0875-4.
Doporučená literatura:
KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Praha: Grada, 2008, 224 s. ISBN 978-80-247-1110-2.
KOLÁŘ, Zdeněk. Výkladový slovník z pedagogiky. Praha: Grada, 2012, 192. ISBN 978-80-247-3710-2.
PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník. Praha: Grada, 2014, 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bakalářský studijní program Zdravotnické záchranářství (povinný předmět)