Reflexe pedagogické praxe II
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
32BC-K-PPR2-01 | KZ | 3 | 8B | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Vyučující a studenti budou společně hledat vhodná řešení pro specifické situace pedagogické praxe i efektivní řešení dopadů dynamických změn v současném vzdělávání. Výuka staví zejména na cíleném budování bezpečného prostoru k reflexi vlastních dispozic k učení, ke sdílení a zpracování emocí i náročných témat z praxe, včetně prezentace a komunikace prvních pedagogických výstupů studentů. Zařazené postupy: řízená diskuze, zpětnovazebné rozhovory, brainstorming, metody psychosociálního výcviku.
- Požadavky:
-
Studentské portfolio (založení portfolia a pořízení min. jednoho zpětnovazebného záznamu, vč. prezentace prací).
- Osnova přednášek:
-
Do obsahové náplně předmětů mohou přinášet náměty sami studenti, např.: předpoklady profesního uvažování, vztahy jednotlivých aktérů vyučovacího procesu (učitel-žák, učitel-rodič, učitel-kolega, učitel-vedení školy), zvnitřnění vlastních profesních rolí, interpersonální a interpersonální konflikty a jejich řešení, utváření autority učitele, zvládání emočního zatížení, (stres, strach z odpovědnosti učitele, syndrom vyhoření), psychohygiena v práci učitele.
- Osnova cvičení:
-
Do obsahové náplně předmětů mohou přinášet náměty sami studenti, např.: předpoklady profesního uvažování, vztahy jednotlivých aktérů vyučovacího procesu (učitel-žák, učitel-rodič, učitel-kolega, učitel-vedení školy), zvnitřnění vlastních profesních rolí, interpersonální a interpersonální konflikty a jejich řešení, utváření autority učitele, zvládání emočního zatížení, (stres, strach z odpovědnosti učitele, syndrom vyhoření), psychohygiena v práci učitele.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je rozvoj profesních dovedností učitele prostřednictvím nácviku vhodných postupů ve výuce (pedagogické, didaktické, psychologické aspekty).
- Studijní materiály:
-
Jones, R.W., & Pollard, A. (2020). A Reflective Teaching in Further, Adult and Vocational Education. Bloomsbery Publ.
Slezáková, J. (2020). Průvodce pedagogickou praxí. UPOL.
Fletcher-Wood, H. (2018). Responsive Teaching. Taylor & Francis Ltd.
Korthagen, F. A. (2011). Making teacher education relevant for practice: The pedagogy of realistic teacher education. Orbis scholae, 5(2), 31-50.
Robinson, R. (2021). Communication Instruction in the Generation Z Classroom: Educational Explorations. Lexington Books.
Šeďová; K., Šalamounová; Z., Švaříček; R., Sedláček; M. Majcík, M., & Navrátilová, J. (2020). Výuková komunikace. Muni PRESS.
- Poznámka:
- Další informace:
- https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/view.php?id=11329
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: