Pedagogická a vývojová psychologie
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
32BC-K-PSYV-01 | Z,ZK | 6 | 16B | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Předmět přestavuje pedagogickou a vývojovou psychologii jako jedno z východisek pro profesní působení učitele ve škole. Předmět předkládá vybrané psychologické poznatky potřebné pro porozumění a vedení edukačního procesu. Jde zejména o charakteristiku a vývoj poznávacích, motivačních a emočních procesů, psychických vlastností jedince a jejich změn v jednotlivých vývojových fázích, především v období dospívání.
- Požadavky:
-
Z = vypracovat pedagogicko-psychologickou charakteristiku jedince ve věku od 12 do 20 let, na podkladě zpracování výsledku rozhovorů, pozorování a dotazníků (Pokyny a pomůcky pro vypracování kazuistiky) + průběžné úkoly v Moodlu
Zk = prostudovat základní literaturu v souvislosti s požadavky na zkoušku (Kontrolní otázky) a minimálně tři publikace ze seznamu doporučené literatury (přehled publikací přinese student ke zkoušce) + úspěšně složit písemný test znalostí (10 otázek s výběrem z možných odpovědí, 3 otevřené otázky hodnocené 0-5 body) + ústní rozprava nad testem, úkoly a vypracovanou kazuistikou
Kritéria hodnocení:
A = 90-100 bodů, B = 80-89 bodů, C = 70-79 bodů, D = 60-69 bodů, E = 50-59 bodů, F = 0-49 bodů
Pedagogicko-psychologická charakteristika jedince (0-50 bodů)
Úkoly v Moodlu (0-10 bodů)
Test (0-25 bodů)
Literatura a ústní zkoušení (15 bodů)
- Osnova přednášek:
-
Úvod do pedagogické psychologie. Využití pedagogické psychologie v edukační praxi. Cíle, úkoly a požadavky předmětu. Pedagogicko-psychologická charakteristika jedince a jeho vývoje. Zadání a postupy zpracování kazuistiky
Jak se stát dobrým učitelem. Jak se stát dobrým žákem. Charakteristiky učitele experta a žáka experta.
Možnosti rozvoje učitelů. Interakce mezi učitelem a žákem. Osobnost učitele a syndrom vyhoření, psychohygiena. Supervize.
Pedagogicko-psychologická charakteristika jedince a jeho vývoje. Kognitivní vývoj a jeho význam pro výchovu a vzdělávání. Rodiče, sourozenci a důležití dospělí ve vývoji a vzdělávání.
Psychologická charakteristika adolescence a vynořující se dospělosti.
Individuální a skupinové rozdíly při učení, ve vyučování a ve výchově. Nadaní žáci.
Školní třídy a jejich management. Diagnostika jednotlivce a školní třídy jako východisko pedagogicko-psychologické intervence. Školní třída jako sociální skupina.
Hodnocení ve výuce.
- Osnova cvičení:
-
Jak se stát dobrým učitelem. Jak se stát dobrým žákem. Charakteristiky učitele experta a žáka experta.
Možnosti rozvoje učitelů. Interakce mezi učitelem a žákem. Osobnost učitele a syndrom vyhoření, psychohygiena. Supervize.
Pedagogicko-psychologická charakteristika jedince a jeho vývoje. Kognitivní vývoj a jeho význam pro výchovu a vzdělávání. Rodiče, sourozenci a důležití dospělí ve vývoji a vzdělávání.
Psychologická charakteristika adolescence a vynořující se dospělosti.
Individuální a skupinové rozdíly při učení, ve vyučování a ve výchově. Nadaní žáci.
Školní třídy a jejich management. Diagnostika jednotlivce a školní třídy jako východisko pedagogicko-psychologické intervence. Školní třída jako sociální skupina.
Hodnocení ve výuce.
- Cíle studia:
-
Představit pedagogickou a vývojovou psychologii jako jedno z možných východisek pro profesní působení ve výchovném a školním prostředí a ve všech oblastech, kde učitel potřebuje ucelené objasnění předchozího vývoje dětí, dospívajících i dospělých pro efektivní diagnostiku a intervenci.
Poskytnout teoreticko-aplikační základ pro psychologické vysvětlení edukačních procesů i vztahů a jejich působení pro rozvoj osobnosti.
Propojit poznatky pedagogické psychologie s řešením konkrétních edukačních situací (v rodinném i školním prostředí, v zájmových aktivitách apod.).
Ukázat, že je to právě pedagogická psychologie, která nabízí relevantní podklady pro porozumění podmínkám rozvoje jednotlivce a jejich podporu.
Získané znalosti: student umí vymezit základní oblasti pedagogické psychologie, zná místo pedagogické psychologie v taxonomii psychologických disciplín i v oborech věnujících se edukaci jedince, přínos disciplíny pro praxi výchovy, vzdělávání a pro rozvíjení jedince; ovládá významné koncepce vývoje osobnosti, učení a jejich přínos k rozvoji pedagogické psychologie; zná a vysvětlí základní předmětné kategorie pedagogické psychologie (zejm. vývoj osobnosti, učení, schopnosti, kompetence, socializace, výchova, sebevýchova; motivace); zná a rozumí základním okruhům problémů řešených pedagogickou psychologií; zná základní principy popisu a porozumění vývoje a edukace jedince.
Získané dovednosti: student dovede použít přístupy pedagogické psychologie a odliší ho od přístupu sociologie, speciální pedagogiky, pedagogiky, medicíny; umí porovnat jednotlivé koncepce, dokáže vystihnout jejich zásadní přínosy; dokáže provést orientační analýzu vývoje konkrétní osobnosti a její edukace na podkladě případové studie; dokáže kriticky posoudit psychologickou zakotvenost a metodologickou adekvátnost u běžných postupů řešení každodenních problémů edukační praxe.
- Studijní materiály:
-
Dobrovská, D. (2023). Pedagogická a vývojová psychologie [E-book]. MÚVS, Moodle-výuka.
nebo jednu z těchto tří učebnic pedagogické psychologie:
Čáp, J., & Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Portál.
Fontana, D. (2014). Psychologie ve školní praxi. Portál.
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Portál.
A jednu z těchto tří učebnic vývojové psychologie:
Langmeier, J., & Krejčířová, D. (1998 či pozdější vydání). Vývojová psychologie. Grada.
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Portál.
Vágnerová, M. (1997 či pozdější vydání). Vývojová psychologie. Karolinum.
- Poznámka:
- Další informace:
- https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/view.php?id=9366
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: