Krajinářská architektura II
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
520KA2B | Z,ZK | 3 | 2P+1C | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- ústav krajinářské architektury
- Anotace:
-
Krajinářská architektura II - Krajina v souvislostech
Cílem přednášek a cvičení předmětu KA II je představit studentům téma krajiny jako celku s mnoha různými vrstvami a vazbami, včetně základní morfologie a přírodního základu, ale také kulturní složky. Krajina je prostorem pro život člověka, má přímý a zásadní vliv na naše fyzické i psychické bytí. Je životním prostorem, zdrojem vody, vzduchu, surovin, potravin, energií, je lidským domovem. V období dramatických klimatických změn a dalších environmentálních výzev představuje soudobá krajinářská architektura profesi, která umí propojit přírodní a technické procesy, a zároveň pracovat s kulturní vrstvou, která je s krajinou neodmyslitelně spojena. Předmětem výuky je porozumění přírodním a civilizačním procesům a jejich souvislostem, s cílem hledat nutný konsenzus. Krajinářská architektura nabízí komplexní pohled na krajinu a v ní probíhající procesy. Proto je nutné studenty vést k chápání a řešení globálních výzev při současném řešení lokálních problémů a témat. Cílem předmětu je ukázat multidisciplinaritu krajinářské architektury a také nutnost spolupráce, komunikace, společných postupů s dalšími odborníky, kteří v krajině působí.
- Požadavky:
-
účast na přednáškách, písemná zkouška
zápočet za vypracování seminární práce a účast na exkurzi a prezentacích
- Osnova přednášek:
-
Úvod do předmětu
1.Krajina: pojmy, souvislosti, kontext
2. Voda v krajině
3. Struktura krajiny: využití a typologie krajiny
4. Diagnostika krajiny
5. Exkurze (Únětice)
6.Dopravní a technické infrastruktury, hierarchie, obraz a využití krajiny
7. Sídla, obytnost, prostupnost, uživatelé krajiny
8. Vrstvy času v české krajině I
9. Vrstvy času v české krajině II
10. Základ územního plánování, limity v území, ÚSES, ochrana přírody
- Osnova cvičení:
-
ZADÁNÍ SEMINÁRNÍ PRÁCE
LS 2023/24
Základní pochopení krajiny je vystavěno na získání dostupných podkladů, jejich analýze v souvislostech, vyhodnocení dat a samotném poznání místa. Krajinu zkusíme rozložit do vrstev, které zase budeme propojovat. Získané informace o území budeme vyhledávat a ověřovat v reálné krajině katastru venkovského sídla. Součástí předmětu je celodenní exkurze - workshop.
POSTUP PRÁCE:
1. ČÁST
VOLBA MÍSTA - VLASTNÍ KATASTRÁLNÍ ÚZEMÍ
Studenti krajinářské architektury: Propojené se ZKN, katastry v návaznosti na ZAN, práce ve dvojicích na jednom katastru
Studenti A + U a A + U + KA: Pro analýzu místa si zvolí jednotlivě samostatnou venkovskou obec, s menším rozsahem (500 1000 ha), nemá být součást města ani menší město (nemá převažovat zastavěné území). (Pro konzultaci na výběr území zaslat umístění v rámci ČR, zvolené území s hranicemi katastru (např. z map.cz), 2 3 obrázky a základní popis rozlohu, počet obyvatel, hlavní charakter). Výběr obce na první hodině nebo do týdne (chat na teamsech nebo osobní konzultace). Po schválení lze přejít na analýzy:
2. ČÁST
ANALÝZY
Sběr dat - vyhledat dostupné podklady pro zpracovávané území, z nich vypracovat základní analýzy, formou mapky a krátkého popisu, charakterizujícího území. Dostačující je použití dostupných map, cílem není práce s mapami v dwg nebo GIS. Mapy nemusí být na celou stránku, lze je sdružovat podle významu, doporučujeme pracovat s různými měřítky a schématy. Každý výkres bude doplněn stručným textovým popisem.
a) Širší vztahy v území
umístění v rámci regionu, návaznosti a vazby
b) Přírodní podmínky
geomorfologie, geologie, půda
reliéf území sklonitost (kopce, údolí, vyvýšeniny), expozice (orientace)
geologie (typické horniny, nerosty, doly a lomy)
pedologie bonita půd, půdní typy
vodní režim v území říční krajina (povodí, vodní prvky, zátopová zóna, mokřady, studánky, toky přirozené, upravené toky)
hydrogeologické podmínky
povodí
záplavová území
odtokové linie
přírodní - vegetační
klima
fytogeografické členění (zasazení v rámci regionu)
potenciální přirozená vegetace
c) Historická struktura krajiny
přírodní, sídelní a kulturní prvky v historických mapách Müllerovo mapování, Vojenská mapování, Stabilní katastr, ortofotomapa cca rok 1950 aj., vývoj urbanistické a krajinné struktury, dochované a zaniklé:
historické cesty
urbanistické a architektonické struktury, stavby a sídla
krajinné prvky lesy, remízy, parky apod.
vodní plochy a toky
sakrální prvky
komponovaná krajina
d) Současná struktura krajiny a sídla
využití krajiny land-use
převažující hospodaření lesy, pastevectví, zemědělství, určit způsob hospodaření
přírodní plochy krajinné prvky
krajinná infrastruktura, volná krajina, intravilán sídla a rozhraní,
stávající biotopy v území
charakteristiky krajiny typologické prvky, jejich kvalita
současná sídelní struktura a architektura
charakteristické znaky sídla, vztah sídla a krajiny, vazby
hodnotné stavby v obci i v krajině, duchovní místa
infrastruktura
dopravní infrastruktura, dopravní areály
technická infrastruktura (včetně těžby), průmyslové a technické areály
e) Plánování a limity
aktuální územní plán a další plánovací podklady
ochranné režimy a limity (chráněná území, ÚSES, kulturní památky, naleziště, záplavová území, ochranná pásma technické infrastruktury)
f) Člověk v krajině
prostupnost
pěší a cyklistická prostupnost, dopravní dostupnost, bariéry v území
návaznost na dálkové trasy
vizuální vnímání
pohledové dominanty, místa výhledů, prostorové a vizuální vazby, vizuální bariéry a závady
obytnost území
místa aktivit, přírodní a kulturní body zájmu v obci a krajině, rekreace, veřejná prostranství v obci s vazbami na významné stavby
místní názvy (z map i používané přímo v místě obyvateli)
Závěr odevzdávka na Teams. První prezentace.
Po odevzdání analýz a schválení lze přejít na další část vyhodnocení a interpretace.
3. ČÁST
EXKURZE - WORKSHOP
ukázka expertní analýzy v terénu, na katastru vybrané obce, zadání vysvětlíme na cvičeních
4. ČÁST
FÁZE VYHODNOCENÍ INTERPRETACE:
Vyhodnocení mapových analýz, na základě map hodnocení krajiny na místě
a. Mapování v místě vnímání krajiny
Mapování je základem pro vlastní hodnocení charakteristik krajiny, jde o vyjádření prvků a typů krajin grafickou formou (vytvoření kreseb a popis krátkými texty), možné je přidat hodnocení podle významu. Více viz materiál Jak vnímat krajinu.
b. Vyhodnocení základní struktury a charakterů krajiny
Pro pochopení krajiny je klíčový vztah morfologie vodní toky osídlení, složením těchto vrstev vzniká základní struktura, do které vkládáme další vrstvy. Porovnat lze např. překryvem, a dále z toho vyvodit, co je v tomto ohledu v místě charakteristické definovat hlavní charaktery krajiny. Zakreslit do mapky (pauzák, tablet).
c. SWOT analýza závěr
na základě mapky stavu, a po svém vlastním pozorování v místě vyhodnotit data a vytvořit tzv. SWOT analýzu:
1) výkres hodnoty a negativa v území
2) výkres potenciál a hrozby
vše stačí v jednoduché kresbě (pauzák, tablet), s popisky popř. jednoduchou legendou
Závěrečná prezentace
5. ČÁST
ZÁVĚREČNÁ PRÁCE
Kompletní práce se všemi náležitostmi, před odevzdáním doporučujeme zkonzultovat.
Závěr odevzdávka celé seminární práce na Teams.
ODEVZDÁNÍ:
digitálně na Teamsy, celkově se analýzy i vyhodnocení krajiny spojí do jedné brožury
Analýzy v polovině semestru. Obsah: celkové analýzy, všechny podstatné zpracovávané údaje
Závěrečná práce doplnění druhé části. Doplnění analytické části o jevy, zjištěné průzkumem místa, skici, swot analýza a závěrečné zhodnocení v mapách. Vše s doprovodnými texty, citacemi a zdroji.
Náležitosti odevzdané závěrečné práce:
titulní strana název práce s uvedením místa, vedoucí práce, jméno studenta, datum, FA ČVUT
jednotlivé výkresy budou obsahovat:
název projektu/seminární práce
název/nadpis výkresu
jméno autora
severku (lze uvést jen na začátku s údajem, že vše je orientováno na sever)
měřítko výkresu
zákres hranic řešeného území (alespoň schematicky na každém výkrese)
legendu
texty informace k mapám
zdroje (uvádět buď přímo pod mapou nebo souhrnem na závěr, uvádět zdroj nejen u map, ale i u textových informací!!)
Při zpracování je důležité:
přehledně uvádět podstatné informace,
mapy v relevantních měřítkách (doporučuje se používat jen několik měřítek, ve kterých je jev jasně viditelný = velikost mapy úměrná informaci)
čitelnost a přehlednost
Grafické zpracování:
Výsledná podoba graficky jednotná, čitelné mapy i vhodná velikost písma, nejlépe si ověřit před odevzdáním v tištěné podobě. Nástroje: Indesign, Powerpoint, Canva apod., odevzdávat vytištěné do pdf. Graficky i obsahově nutno odlišit zpracování prezentace a závěrečné práce.
KONZULTACE:
Termíny konzultací jsou v rámci hodin cvičení, omezeně nabízíme možnost individuálních konzultací i online (např. při dlouhodobé nemoci). Doporučujeme minimálně jednu konzultaci v průběhu semestru.
HODNOCENÍ:
celkem 100 bodů
Kritéria aktivní účast na workshopu - exkurzi (30%), odevzdané analýzy (30%), závěrečná práce (40%) povinná účast na hodinách, konzultaci a exkurzi.
Zápočet dostane každý, kdo práce odevzdal v zadaných obsahových a grafických parametrech do finálního termínu, a zúčastnil se konzultace a exkurze, k hodnocení ze cvičení je přihlíženo u zkoušky.
- Cíle studia:
-
CÍLE STUDIA:
Cílem je naučit se vnímat krajinu jako jeden komplexní celek a charakterizovat jednotlivé přírodní a kulturní vrstvy.
Vypracovat analýzu krajiny v rámci katastrálního území obce dle vlastního výběru
Definovat problémy a vypracovat SWOT analýzu území jako podklad pro vypracování vize pro krajinu.
- Studijní materiály:
-
Abram, David: Kouzlo smyslů, Dharma Gaia, Praha, 2013
Dejmal, Ivan: Prostor k úvaze, Studio JB, Praha, 2008
Hájek, Pavel: Jde pevně kupředu naše zem, Malá skála, Praha, 2008
Jellicoe, Geoffrey and Susan: The Landscape of Man,Thames and Hudson, 1995 Němec, Jan; Pojer, František: Krajina v České republice,Consult, Praha, 2007
Němec, Jan; Hladný, Josef: Voda v České republice, Consult, Praha, 2006
Němec, Jan;Vácahl, Jan; Hladík, Jiří: Pozemkové úpravy v ČR, Consult, Praha, 2011 Odum, Eugene P: Základy ekologie, Academia, Praha, 1977
Pokorný, Petr: Neklidné časy, Dokořán, Praha, 2011
Schama, Simon: Krajina a paměť, Dokořán a Argo, Praha 2007
Siegel, Seth M.: Budiž voda, Aligier Praha, 2016
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bakalářský AU 2020 (volitelný předmět)