Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2024/2025

Dějiny a teorie architektury V

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
513DAT5 Z,ZK 3 2P+1C česky
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
ústav teorie a dějin architektury
Anotace:

Výklad historie architektury druhé poloviny dvacátého století se opírá o proměnu výtvarného i společenského názoru na úlohu architektury, urbanismu, výtvarného umění i designu po druhé světové válce. Předmět sleduje šíření, modifikace a alternativy modernistického konceptu, jejich postmoderní „revizi“, a pestré vyústění na přelomu století, s nevyhnutelnými důsledky v současné tvorbě.

Požadavky:

zkouška formou testu v moodle – 19 testových otázek v čase 19 minut

- skupina, okruh autorů

- východiska, myšlenky a cíle skupiny

- koncept

- kniha nebo stať

- citát

- přiřadit slovní charakteristiku k autorovi

- přiřadit stavbu k autorovi

- autora přiřadit ke stavbě

- letopočet přelomové události

- půdorys stavby

- řez, axonometrie stavby

- plán souboru, osídlení

- fotografie klíčové zahraniční stavby

- fotografie zahraniční stavby

- fotografie klíčové české stavby

- fotografie detailu

- fotografii stavby přiřadit ke stylu nebo fenoménu

- fotografie interiéru

- fotografie užitého umění

hodnocení: A = 19 a 18 správných odpovědí; B = 17 a 16; C = 15 a 14; D = 13 a 12; E = 11 a 10; F = 9 a méně správných odpovědí

Osnova přednášek:

ROZVÍJENÍ MODERNISMU

■ ROZVÍJENÍ AVANTGARDNÍ ARCHITEKTURY, HUMANISMUS A VÝTVARNÉ SLOŽKY

- syntetická severská alternativa, humanismus, lidské měřítko, dualita a komplexnost, kontext a příroda – Aalto

- humanismus a sociální program, lidské měřítko a symbolika, dualita a komplexnost, kulturní kontext – Le Corbusier po druhé světové válce

■ MEZINÁRODNÍ STYL A ROZVINUTÍ AVANTGARDNÍ ARCHITEKTURY V USA

- kořeny moderní architektury v USA – Sullivan, Wright, Albert Kahn, art deco, Rockefellerovo centrum, MOMA a hospodářská krize

- školství, architektura velkého měřítka, nové tektonika a monumentalita, průmysl a univerzalita – Gropius (TAC), Mies, SOM

- rodinný dům v Kalifornii, individuální a angažované, zakotvení – Schindler, Neutra, Frey, Lautner, Case Study Houses, Eames, Koenig

■ MEZINÁRODNÍ STYL A VOLNÉ FORMY

- gesamtkunstwerk, stírání hranic a design, ornament, konstrukce – Jacobsen, Ponti, Breuer

- odraz vnitřních vztahů a analýzy vlivů, architektura jako stroj, tekutý prostor a nové technologické možnosti – Scharoun, Kiesler, Grataloup

- svobodná alternativa, proti konzumu a technokracii, mezioborovost a výtvarno – Soleri, Bloc, Goff, Parent a Virilio, Böhm

- krajina a moderní technologie, člověk a láska k životu, dualita a kontrast, identita – Niemeyer

■ MEZINÁRODNÍ STYL A TECHNOLOGIE, NOVÝ TVAR A STRUKTURA

- velkorozponové konstrukce a nový tvar, efektivita a symbolické aspirace – expo 58, olympiády, Nervi, Candela, Saarinen

- tah či tlak? – Nowicky, Stynen, Birkerts, Murata, Davis a Brody, Schein, Schmid, Panton, Suuronen, Raymond, Hecker a Neumann, Harrison

- integrita a revize vztahu konstrukce, součástí a prostoru – Otto, Fuller

REVIZE MODERNISMU

■ ROZPAD CIAM, NOVÝ BRUTALISMUS A PRAVDIVOST, STRUKTURALISMUS

- rozpad C.I.A.M., Team 10, nový brutalismus – Smithsonovi, van den Broek a Bakema, Eyck, Woods, Candilis a Josic

- strukturalismus – Hertzberger, Ateliér 5, Hecker a Neumann, Safdie, Blom, Renaudie

- alternativy, regionální a pozndí odnože – Stirling, Rudolph, Johansen, Coas a Bezon, Testa, Mitrović

■ OŽIVENÍ TRADIČNÍCH TÉMAT, PROLNUTÍ HISTORIE A MODERNISMU

- syntéza, staronové, nové ve starém – Johnson, Scarpa

- splynutí historie a moderny, multikulturní transfer a míšení – Asplund, Utzon, Safdie, Tange, Bawa

- řád, pravdivost, forma a hierarchie, návrat monumentality – Kahn

■ POSTMODERNA A ODKAZ DĚJIN

- historizující postmoderna – Jencks, Klotz, Norberg-Schulz, Venturi, Johnson, Graves, Moore, Stirling, Hollein, Isozaki

- postmoderní urbanismus – R. a L. Krier, Bofill, Dixon

- archetypy, racionalismus – Ungers, Rossi, Botta

- participace, umění – Erskine, Kroll, Hundertwasser

ČESKÁ ARCHITEKTONICKÁ SCÉNA

■ ČTYŘICÁTÁ, PADESÁTÁ A ŠEDESÁTÁ LÉTA V ČECHÁCH

- před válkou a protektorát – Šlapetové, Marek a Vejrych, Beneš a Kurial, heimatstil, německá Praha

- obnova, dvouletky a pozdní avantgarda – Danda a Řepa, Fuchs a Hruban, Jech a Majer a Storch, Drofa, Voženílek, Hilský a Linhart

- nová monumentalita a obytná krajina – Krise, Fragner, Žák

- centrálně řízené stavebnictví, stavoprojekty a typizační ústav, sovětizace, socialistický realismus, ansámbly – Meduna, Jeřábek, Krauz ad.

- umírněné, pozdně funkcionalistické alternativy – Hilský, Tenzer, Havlíček, Plesník

- úniky k památkové péči a průmyslové nebo nemocniční architektuře – Fragner, Rothmayer, Janák, Rozehnal, Havlíček

- basaprojekt a Orlík

- návrat k modernismu po roce 1958, bruselský styl – pavilon EXPO 58, výstavnictví, Continental, nádraží Havířov, dostavba areálu ČVUT

- mezinárodní styl, univerzalita, prestiž a konzum – Ústav makromolekulární chemie, Olympic, Aritma, Horizont, Strojimport, Chemapol, Motokov, Kovo, Koospol, Centrotex, Ingstav, obchodní domy, kulturní domy

- standard a experiment v bytové výstavbě – Invalidovna, Lesná, Chomutov, Na Santince, Hadovka, Etarea, superstruktury Košíře, Sluneční město, lunární základna, Šumperák, Okál

- konstrukce a forma – Pavilon Z, bazén Ostrava, bazén Podolí, stadion Plzeň, bazén České Budějovice, Nuselský most, metro, SVÚT, SHD

- krajina, kontext, skulpturalita – tábornická škola Lipnice, Labská bouda, Dubina, Družba, Emauzy, kostel Senetářov, smuteční síň Svitavy

■ ŠEDESÁTÁ, SEDMDESÁTÁ A OSMDESÁTÁ LÉTA V ČECHÁCH

- pražské jaro, odtržení, brutalismus – Sdružení projektových ateliérů – Prager, Růžičkovi, Klimeš, Filsak, Machoninovi, Šrámek, Bočan

- mezioborovost, mašinismus, dozvuky – SIAL, Hubáček, Masák, Binar, Vacek, Špikla, Rajniš, Zavřel, Suchomel, Přikryl

- normalizace, nůžky se rozevírají – hotel Praha versus sídliště Jižní Město, Jihozápadní Město, Nový Barrandov, program modernizace, typizace

- experiment, sportovní stavby a technooptimismus – Schleger a Liesler, Lo Tech, Spojprojekt

- kontext, humanismus, postmoderna, úniky – Milunič a Línek, Středotlací, proluky, drobná architektura, akce a spolky

DRUHÁ MODERNA

■ UTOPIE A TECHNOLOGICKÉ OPOJENÍ, ARCHITEKTURA HIGH-TECH A JEJÍ ODKAZ

- sociální a technicistní utopie – Archigram, metabolisté, Friedman, Maymont, Parrent a Virilio, Soleri, Chanéac, Coop Himmelb(l)au, Hollein

- architektura high-tech a její odkaz – Piano, Rogers, Foster, Nouvel, Grimshaw, Peichl, Kaplický, Jiřičná, Schlaich, Conzett, Calatrava...

■ NEW YORK FIVE, OD DEKONSTRUKTIVISMU K PARAMETRICKÉ ARCHITEKTUŘE

- New York Five – Meier, Graves, Ghwatmey, Hejduk, Eisenmann

- dekonstrukce a její odkaz – Tschumi, Libeskind, Coop Himmelb(l)au, Gehry, Hadid, UNstudio, Behnisch, Miralles, Moss, Herzog & de Meuron, Koolhaas

■ POKORA A ZODPOVĚDNOST, KRITICKÝ REGIONALISMUS, MATERIALITA A SMYSLY

- globalizace, ikonická architektura, star-architects

- komplexita, spojitost, optimalizace, hybridizace – Augé (ne-místo), Koolhaas (brakový prostor), BowWow, MVRDV, Morphosis, Sanaa, FOA, BIG

- ornament a nová materialista – Fuksas, MVRDV, Herzog & de Meuron

- archetypy, řád, minimalismus, pokora, koncentrace – MVRDV, Herzog & de Meuron, Ramstad, Chipperfield, Baeza, Pawson, Sanaa

- kritický regionalismus – Frampton, Siza, Caminada, Fehn, Snøhetta

- architektura pro smysly – Pallasmaa, Ando, Zumthor

- humanismus, udržitelnost a recyklace, tradice – Ban, Aravena, Lacaton a Vassal, Kéré

Osnova cvičení:
Cíle studia:
Studijní materiály:

- Petr Vorlík, Dějiny architektury dvacátého století (skripta), ČVUT v Praze, 2010.

- Kenneth Frampton, Moderní architektura. Kritické dějiny, Academia, 2004.

- Peter Gössel – Gabriele Leuthäuser, Architektura 20. století, Taschen, 2006.

- Charles Jencks, The Story of Post-modernism, John Wiley & Sons Ltd., 2011.

- Dennis Sharp, Twentieth Century Architecture. A visual history, Lund Humphries London, 1991.

- Oldřich Ševčík, Programy a prohlášení architektů XX. století (skripta), ČVUT v Praze, 1999-2011.

- dejiny.fa.cvut.cz

- Rostislav Švácha – Marie Platovská (eds.), Dějiny českého výtvarného umění, Díly 4, 5 a 6, Academia, 2005 a 2007.

- Lenka Popelová – Vladimír Šlapeta – Petr Vorlík (eds.), Stavby století Čech, Moravy a Slezska 1918–2018, Foibos, Národní památkový ústav, 2018.

- Petr Vorlík – Klára Brůhová, Beton, Břasy, Boletice / Praha na vlně brutalismu, Nakladatelství ČVUT v Praze, 2019.

- Petr Vorlík, Český mrakodrap, Paseka, 2015.

- povalecnaarchitektura.cz

Poznámka:
Další informace:
https://www.fa.cvut.cz/cs/studium/predmety/4853-dejiny-a-teorie-architektury-v
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 6. 5. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet6398006.html