Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2025/2026

Nauka o přírodě a rostlinách III

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
520NPR3 ZK 2 2P+0C česky
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
ústav krajinářské architektury
Anotace:

Přednáška je zaměřena na vybrané kapitoly z ekologie rostlin (s využitím poznatků geologie a pedologie), rozšíření rostlin (fytogeografie) se vztahem k ČR, vztahy mezi jedinci a populacemi (populační ekologie), speciální způsoby výživy rostlin (v podstatě příkladový vhled do vegetační ekologie). Probrán je vliv člověka na rozšíření a šíření rostlin (v minulosti i současnosti). Ochrana přírody a krajiny v ČR v minulosti a dnes; kapitola je doplněna přehledem Národních parků, Chráněných krajinných oblastí, typologií rezervací; základy biomonitoringu a péče o chráněná území; mezinárodní souvislosti výzkum v rámci projektu Natura 2000 a jeho výsledky.

Požadavky:
Osnova přednášek:

1.Ekologické faktory jako příčina rozšíření (výskytu) rostlin: Abiotické I teplo; světlo; voda; sníh, led, zima

2.Ekologické faktory jako příčina rozšíření (výskytu) rostlin. Abiotické II: rostliny a půda; rostliny a podklad; vliv reliéfu krajiny; oheň

3.Fyziologické vztahy mezi rostlinami a jinými organismy; zvláštní způsoby výživy: symbióza, mykorhiza, parasitismus a poloparasitismus, mykoheterotrofie (proč je to významné a jak se to pozná)

4.Opylování a krajina; typy opylování; jak se rostliny brání samoopylení (a proč); agamospermie tvorba semen nepohlavní cestou (a proč); šíření semen (diaspor)

5.Vliv člověka na rozšíření (a šíření) rostlin; synantropizace, rostliny autochtonní a allochtonní, archeofyty x neofyty, apofyty, rostliny expanzivní x invazní; příklady invazí v ČR

6.Rostlinný mikrokosmos: jedinec populace společenstvo; životní cyklus; životní formy rostlin; vztahy mezi jedinci a populacemi; strategie rostlinných populací

7.Klonalita rostlin; definice, charakteristika, výhody a nevýhody

8.Základy fytogeografie (ve vztahu k ČR): areály, hranice areálů, vikariance, migrace, relikty, endemity; květenné oblasti a květenné elementy

9.Vegetační stupně ČR; hlavní fytogeografické oblasti

10.Ochrana přirody (a ochrana krajiny) v ČR: premisy dříve a dnes; Přehled a charakteristika NP a CHKO; ,metody zachování bezlesí sečení, pastva, chov velkách kopytníků, péče o chraněná území, Natura 2000.

11.Terénní exkurze na předem vybrané místo; praktické část (např.) soupis dřevin lokality v zimním období (možná ve spolupráci s dendrologií).

12.Podobně ukázka managementu ve vybraném chráněném území.

Osnova cvičení:
Cíle studia:
Studijní materiály:

Slavíková J. (1986): Ekologie rostlin. Praha

Hendrych R. (1984): Fytogeografie. Praha

Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 4. 2025
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet6395706.html