Obecná a vývojová psychologie
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7PBZOVP | Z | 2 | 2P+1C | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva
- Anotace:
-
V průběhu výuky předmětu budou studenti postupně seznámeni se základními poznatky z obecné psychologie. Studium základních psychických procesů a jejich integrací jim umožní lépe pochopit konání, prožívání a emoční ladění jedinců, a to v kontextu jednotlivých věkových období jedince. Důraz bude kladen i na studium psychologie osobnosti, sebepoznávání a sebehodnocení.
Po absolvování přednášek a cvičení, kde bude využita metoda studia pomocí rozboru kazuistik, budou studenti schopni lépe porozumět fungování jednotlivých psychických funkcí. Rovněž budou studenti schopni porozumět a analyzovat základní teoretické přístupy ke kognitivním procesům. Získané teoretické dovednosti a praktické zručnosti mohou následně využít v jednotlivých aplikovaných psychologických disciplínách.
- Požadavky:
-
Forma ověření studijních výsledků: písemný test.
Požadavky na studenta: 100 % účast na cvičeních, zpracování seminární práce formou prezentace na cvičení, pro udělení zápočtu musí student obdržet min. 50 % z celkového počtu bodů, v případě nesplnění testu je možnost jednoho opakování.
- Osnova přednášek:
-
Témata přednášek:
1. týden Úvod do obecné psychologie. Historie vzniku psychologie.
2. týden Vztah mezi nervovou soustavou a psychikou. Chování. Emoce.
3. týden Poznávací kognitivní funkce. Čití, vnímání, představy, myšlení a řeč.
4. týden Procesy paměti. Paměť. Učení
5. týden Motivace. Sebepoznání a sebehodnocení.
6. týden Psychologie osobnosti.
7. týden Vývojová psychologie dětství.
8. týden Vývojová psychologie dospělost.
9. týden Vývojová psychologie stáří.
10. týden Problematika umírání a smrti.
- Osnova cvičení:
-
Témata cvičení:
1. týden Praktická cvičení zaměřené na poznání psychologických výzkumných metod.
2. týden Praktické cvičení zaměřené na zvládání emocí a emočně vypjatých situací v běžném životě.
3. týden Praktické cvičení na téma kognitivní funkce.
4. týden Praktické cvičení na trénink paměti. Orientační vyšetření paměti.
5. týden Praktické cvičení zaměřené na možnosti rozvoje sebepoznání a sebehodnocení. Trénink vůle.
6. týden Osobnost a možnosti její poznávání.
7. týden Vývojová psychologie dětství – rozbor kasuistiky.
8. týden Vývojová psychologie dospělosti – rozbor kasuistiky.
9. týden Vývojová psychologie stáří – rozbor kasuistiky.
10. týden Rozbor kazuistiky vycházející s infaustní prognózy zdravotního stavu.
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
•HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie. Praha: Grada, 2011, 320 s. ISBN 978-80-247-3037-0.
•KELNAROVÁ, Jarmila a Eva MATĚJKOVÁ. Psychologie 1 díl. Praha: Grada, 2010, 184 s. ISBN 978-80-247-3270-1.
•VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1.
Doporučená literatura:
•HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2008, 208 s. ISBN 80-7178-715-9.
•MOORE, Garet. 90 testů, her a cvičení pro rozvoj myšlení, paměť a koncentraci. Praha: Grada, 2016, 136 s. ISBN 978-80-271-0046-0
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bakalářský studijní program Zdravotnické záchranářství (povinný předmět)