Scientific Writing
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
XPE04SCWR | Z | 4 | 2C | anglicky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra jazyků
- Anotace:
-
Tento kurz je určen pro každého, kdo se chystá psát svůj první článek nebo konferenční příspěvek a rád by využil příležitosti zlepšit si dovednosti odborného psaní. Kurz je rozdělen na dvě části.
První část: Pod vedením rodilého mluvčího se účastníci kurzu zaměří na základy akademického psaní s cílem zdokonalit své kritické psaní (uvažování, formulace nebo rozvíjení schopnosti argumentace a vysvětlení). Zvláštní pozornost bude také věnována technice, využití jazykových prostředků a stylu (gramatika apod.).
Druhá část: S pomocí externího vyučujícího nebo vyučujícího ČVUT budou účastníci obeznámeni s tím, jak na pozici výzkumného pracovníka organizovat a efektivně podávat výsledky svých vědeckých výzkumů. Účastníci budou poučeni o tom, jak svůj výzkum a dosavadní vědeckou práci prezentovat formou odborného článku, jak připravit materiály pro předložení k publikaci a také o procesu vzájemného hodnocení.
- Požadavky:
-
Intended Audience:
Anyone who may be writing their first paper (regular, conference or journal) and would like the
opportunity to improve his or her scientific writing skills.
- Osnova přednášek:
-
Week 1: LECTURE [Chang-Hee Won]:
(February 18 - 22) Scientific Publications
Peer Review Process
Week 2: SEMINAR [Michael Ynsua]:
(February 25 - March 1) Pre-Writing: What is Academic Writing?
Choosing and Narrowing a Topic
Brainstorming / Analyzing the Question / Planning (Outlining)
Other Pre-Writing decisions: American vs British English /
Capitalization / Abbreviations & Numbers / Punctuation
Week 3: LECTURE [Chang-Hee Won]:
(March 4 - 8) Scientific Writing Overview
Differences between Scientific Writing and other Writing
Week 4: SEMINAR [Michael Ynsua]:
(March 11 - 15) Writing: The Introductory Paragraph
Recognizing the Parts of an Introduction
The Difference between an Abstract and an Introduction
Week 5: LECTURE [Chang-Hee Won]:
(March 18 - 22) Titles, Abstracts, Summaries, and Conclusions of a Scientific Paper
Organizing and Discussing Results
Week 6: Individual Consultations
Week 7: SEMINAR [Michael Ynsua]:
(April 1 - 5) Writing: What Is a Paragraph?
Paragraph Structure (The Three Parts of a Paragraph)
Unity and Coherence
Week 8: LECTURE [Chang-Hee Won]:
(April 8 - 12) Strategies for Reviewing and Revising a Scientific Paper
Presenting Data
Week 9: SEMINAR [Michael Ynsua]:
(April 15 - 18) Writing: Facts versus Opinions
Concrete Supporting Details
Examples / Extended Examples
Paraphrases / Summaries
Statistics / Quotations (&Documenting Sources of Information)
Week 10: Individual Consultations
(April 23 - 26)
Week 11: LECTURE [Chang-Hee Won]:
(April 29 - May 3) Researching and Presenting Prior Work for a Scientific Paper
Plagiarism
References
Week 12: SEMINAR [Michael Ynsua]:
(May 6 - 10) Writing: The Conclusion
Concluding Paragraphs
Strategies for an Effective Conclusion
& Concluding Strategies That Do Not Work
Week 13: Deadline for Scientific Paper
(May 13 - 17)
Week 14: LECTURE [Chang-Hee Won]:
(May 20 - 24) Final Feedback
)]
- Osnova cvičení:
-
Week 1: LECTURE [Chang-Hee Won]:
(February 18 - 22) Scientific Publications
Peer Review Process
Week 2: SEMINAR [Michael Ynsua]:
(February 25 - March 1) Pre-Writing: What is Academic Writing?
Choosing and Narrowing a Topic
Brainstorming / Analyzing the Question / Planning (Outlining)
Other Pre-Writing decisions: American vs British English /
Capitalization / Abbreviations & Numbers / Punctuation
Week 3: LECTURE [Chang-Hee Won]:
(March 4 - 8) Scientific Writing Overview
Differences between Scientific Writing and other Writing
Week 4: SEMINAR [Michael Ynsua]:
(March 11 - 15) Writing: The Introductory Paragraph
Recognizing the Parts of an Introduction
The Difference between an Abstract and an Introduction
Week 5: LECTURE [Chang-Hee Won]:
(March 18 - 22) Titles, Abstracts, Summaries, and Conclusions of a Scientific Paper
Organizing and Discussing Results
Week 6: Individual Consultations
Week 7: SEMINAR [Michael Ynsua]:
(April 1 - 5) Writing: What Is a Paragraph?
Paragraph Structure (The Three Parts of a Paragraph)
Unity and Coherence
Week 8: LECTURE [Chang-Hee Won]:
(April 8 - 12) Strategies for Reviewing and Revising a Scientific Paper
Presenting Data
Week 9: SEMINAR [Michael Ynsua]:
(April 15 - 18) Writing: Facts versus Opinions
Concrete Supporting Details
Examples / Extended Examples
Paraphrases / Summaries
Statistics / Quotations (&Documenting Sources of Information)
Week 10: Individual Consultations
(April 23 - 26)
Week 11: LECTURE [Chang-Hee Won]:
(April 29 - May 3) Researching and Presenting Prior Work for a Scientific Paper
Plagiarism
References
Week 12: SEMINAR [Michael Ynsua]:
(May 6 - 10) Writing: The Conclusion
Concluding Paragraphs
Strategies for an Effective Conclusion
& Concluding Strategies That Do Not Work
Week 13: Deadline for Scientific Paper
(May 13 - 17)
Week 14: LECTURE [Chang-Hee Won]:
(May 20 - 24) Final Feedback
)]
- Cíle studia:
-
fundamentals of academic writing with the goal of sharpening critical writing skills (reasoning, formulating, and developing arguments and explanations). Special attention will also be paid to mechanics, usage, and style (grammar, etc).
- Studijní materiály:
-
To be provided by instructor(s) or made available online.
- Poznámka:
- Další informace:
- https://jazyky.fel.cvut.cz/vyuka/PGS/A/
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doktorské studium, prezenční forma (povinně volitelný předmět)
- Doktorské studium, kombinovaná forma (povinně volitelný předmět)