Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
U51C4102 | Z,ZK | 6 | 8B | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
Tematické okruhy:
I.Formy vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (žáků se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním a sociálním znevýhodněním)
II.Specifika výchovy a vzdělávání žáků s jednotlivými druhy postižení a znevýhodnění
III.Sociální, psychologické a pedagogické aspekty integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
IV.Vzdělávání žáků s poruchami školních dovedností
V.Integrované vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v zahraničí (fakultativní tematický okruh, doplňkový).
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je poskytnout základní poznatky o problematice vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, a to jak v obecném pohledu, tak se zřetelem na vzdělávání ve středních odborných školách.
- Studijní materiály:
-
-ŠVARCOVÁ Iva. Základy pedagogiky. 2., upr. a rozš. vyd. Praha: Vydavatelství
VŠCHT Praha, 2008. 315 s. ISBN 978-80-7080-690-6. Kapitola 6.
-FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se
somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008. 205 s.ISBN 978-80-7387-014-0.
-HÁJKOVÁ, Vanda a STRNADOVÁ, Iva. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Vyd. 1.Praha: Grada, 2010. 217 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7.
-KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 255 s. ISBN 80-7178-513-X.
-NÝVLTOVÁ, Václava. Psychopatologie pro speciální pedagogy. Vyd. 2., upr. Praha:
Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. 240 s. ISBN 978-80-86723-85-3.
-PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009. 271 s. ISBN 978-80-7367-567-7.
-ŠVARCOVÁ Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4.,
přeprac. Praha: Portál, 2011. 221 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-889-0.
-VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004. 356 s.
ISBN 80-246-0841-3
-VALENTA, Milan a MÜLLER, Oldřich. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 2. vyd. Praha: Parta, 2004. 443 s. ISBN 80-7320-063-5.
-VÍTKOVÁ, Marie, ed. Integrativní školní (speciální) pedagogika: základy, teorie, praxe: učební text k projektu „Integrované poradenství pro znevýhodněné osoby na trhu práce v kontextu národní a evropské spolupráce“. Vyd. 2. Brno: MSD, 2004. 248 s. ISBN 80-86633-22-5.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-UPV.komb.forma od 16/17 (povinný předmět)
- B-UPV-komb. forma od 17/18 (povinný předmět)
- B-UPV-K kombinovaná forma od 18/19 (povinný předmět)
- B-UPV-K kombinovaná forma od 19/20 (povinný předmět)