Vybrané kapitoly z didaktiky odborných předmětů
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
U51C9919 | Z,ZK | 9 | 20B | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
V předmětu Vybrané kapitoly z didaktických předmětů jsou studenti podrobněji seznamováni s vybranými otázkami a problémy v návaznosti na předmět Didaktika odborných předmětů. Těžiště je v didaktické analýze učiva, podrobnějším rozboru úrovní jednotlivých taxonomií výukových cílů, ukázkách typů problémových úloh a ve strategii řešení těchto úloh. Probírají se také didaktické funkce školních experimentů a metodika řešení úloh (především kvantitativních). Studenti se naučí jednodušším metodám zpracování výsledků didaktického učitelského testu a poznají možnosti tvorby klasifikační stupnice na základě výsledků testu.
- Požadavky:
-
V návaznosti na seminární práce zadávané v předmětu Didaktika odborných předmětů uplatnit podrobnější přístup k tvorbě výukových cílů, tvorbě různých typů úloh a použít způsoby jejich řešení. Znalosti také uplatnit při tvorbě běžné zkoušky vědomostí a dovedností a při tvorbě didaktického testu..
- Osnova přednášek:
-
1. Cíle výuky z hlediska jejich taxonomií a jednotlivých úrovní těchto taxonomií.
2. Didaktická analýza učiva a tvorba konkrétních cílů.
3. Metoda problémového výkladu z hlediska strategie řešení problémové úlohy.
4. Typy školních experimentů a jejich didaktická funkce.
5. Typy školních úloh, způsoby jejich řešení a strategie řešení kvantitativních úloh.
6. Využití výsledků položkové analýzy testu a zpracování výsledků testu k tvorbě běžné zkoušky a didaktického testu. Tvorba klasifikační stupnice.
- Osnova cvičení:
-
1. Didaktická analýza vybraného tématu učiva střední odborné školy a formulace výukových specifických cílů.
2. Návrh typů úloh pro technické předměty střední odborné školy.
3. Tvorba nestandardizovaného testu o aspoň 10 položkách.
- Cíle studia:
-
Konkrétně formulovat specifické cíle u vybraného učiva na jednotlivých úrovních taxonomie výukových cílů.
Porozumět strategii řešení problémové úlohy a prakticky ji aplikovat na zvolené problémové úloze.
Vybrat pokusy vhodné pro jednotlivé didaktické funkce pokusů.
Porozumět strategii řešení kvantitativních úloh a prakticky ji aplikovat při jejich obecném řešení.
Použít vhodné kritérium pro zpracování výsledků didaktického testu a pro konstrukci klasifikační stupnice.
- Studijní materiály:
-
1. Svoboda, E. a kol.: Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha,Vydavatelství ČVUT, 2004.
2. RVP pro střední odborné vzdělávání.
3. Kalous, Z. a kol.: Školní didaktika. Praha, Portál, 2002.
4. Vališová, A., Kosíková, H.: Pedagogika pro učitele. Praha, Grada, 2007.
5. Chráska, M.: Didaktické testy. Brno, Paido, 1999.
6. Slavík, J.: Hodnocení v současné škole - východiska a nové metody pro praxi. Praha, Portál, 1999.
7. Průcha, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního media. Brno, Paido,1998
- Poznámka:
-
Předmět je určen pro studenty studijního oboru Učitelství odborných předmětů
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-UOP-komb.forma od 15/16 (povinný předmět)