Didaktika odborných předmětů
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
U51C9918 | Z,ZK | 9 | 20B | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Studenti jsou seznámeni se základními otázkami oborové didaktiky. Využívají se znalosti z předmětů Obecné pedagogika, Obecné didaktika, Obecná a pedagogická psychologie a Psychologie osobnosti. Didaktika odborných předmětů z těchto předmětů čerpá a zasazuje jejich přínos do konkrétní podoby ve výuce odborných technických předmětů na středních školách.
- Požadavky:
-
Studenti postupně vypracovávají seminární práce (jako jednu z podmínek udělení zápočtu) zaměřené na didaktickou analýzu učiva, na tvorbu specifických cílů, na konkrétní náměty aktivních metod výuky a na konstrukci běžné zkoušky vědomostí a dovedností. Při ústní zkoušce musí studenti prokázat kvalitní znalost a porozumění probranému učiva.
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod do předmětu.
2. Výukové cíle, jejich taxonomie. Konkrétní výukové cíle.
3. Didaktické principy ve výuce odborných předmětů.
4. Výukové metody, jejich dělení. Rozbor metod klasických (slovního projevu, názorně demonstračních a praktických), metody problémového výkladu a metody heuristické.
5. Diagnostika vědomostí a dovedností. Tvorba běžné zkoušky a tvorba didaktického nestandardizovaného testu.
- Osnova cvičení:
-
1. Didaktická analýza učiva a formulace konkrétních cílů pomocí aktivních sloves a aktivních slovesných vazeb.
2. Návrhy problémových úloh.
3. Návrh heuristického rozhovoru.
4. Tvorba ústní a písemné zkoušky.
5. Tvorba didaktického učitelského testu.
- Cíle studia:
-
Formulovat pomocí aktivních sloves a slovesných vazeb konkrétní výukové cíle výuky odborných předmětů na střední odborné škole technického zaměření.
Zvolit vhodnou výukovou metodu pro dané učivo s dodržováním didaktických principů.
Správně konstruovat požadavky na zkoušku vědomostí a dovedností, sestavit učitelský (nestandardizovaný) test vědomostí a dovedností.
- Studijní materiály:
-
Svoboda, E. a kol.: Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha, Vydavatelství ČVUT, 2004.
Drahovzal, J. a kol.: Didaktika odborných předmětů. Brno, Paido, 1997.
Maňák, J, Švec, V.: Výukové metody. Brno, Paido, 2003.
Petty, G. Moderní vyučování. Praha, Portál, 1996.
Skalková, J.: Obecná didaktika. Praha, ISV. 1999.
Vališová, A., Kosíková H.: Pedagogika pro učitele. Praha, Grada, 2007.
Chráska, M.: Didaktické testy. Brno, Paido, 1999.
- Poznámka:
-
Studijní předmět pro 2. roč. Učitelství odborných předmětů
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-UOP-komb.forma od 15/16 (povinný předmět)