Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2024/2025

Vybrané kapitoly z didaktiky odborných předmětů

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
U51C5201 Z,ZK 6 20B česky
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

V předmětu Vybrané kapitoly z didaktiky odborných předmětů se navazuje na poznatky z předmětu Didaktika odborných předmětů. Těžiště je v podrobnější analýze úrovní jednotlivých taxonomií výukových cílů a v didaktické analýze učiva s cílem konkrétně formulovat specifické cíle pro vybraný předmět praktického vyučování a odborného výcviku. Podrobněji se také rozebírá metoda problémového výkladu s typy problémových úloh. Speciálně se předmět věnuje didaktice laboratorních cvičení a dílen. Je také rozebírána metodika řešení úloh. V návaznosti na obecnou didaktiku je předmět zaměřen na organizační formy praktického vyučování a odborného výcviku a na využití didaktických prostředků při praktickém vyučování a odborném výcviku.

Požadavky:

Teoretické znalosti z předmětu Didaktika odborných předmětů a z předmětu Vybrané kapitoly aplikovat.

při tvorbě vlastních prací zadávaných jako seminární práce z předmětu. Orientovat se v možnostech využívání různých organizačních forem a didaktických prostředků.

Osnova přednášek:

1. Rekapitulace poznatků z předmětu Didaktika odborných předmětů.

2. Podrobnější rozbor úrovní taxonomie znalostních a operačních cílů.

3. Metoda problémového výkladu z hlediska strategie řešení problémové úlohy.

4. Didaktika laboratorních cvičení a dílen.

5. Typy úloh a jejich metodika řešení.

6. Organizační formy v praktickém vyučování a v odborném výcviku.

7. Didaktické prostředky.

Osnova cvičení:

Didaktická analýza zvoleného obsahu učiva a formulace specifických cílů.

Vzorové řešení problémové úlohy na zvolený námět.

Obecné řešení úlohy.

Zpracování zvoleného námětu pro skupinovou výuku.

Cíle studia:

Konkrétně formulovat specifické cíle u vybraného učiva na úrovni taxonomie poznatkových a operačních cílů.

Porozumět strategii řešení problémové úlohy a prakticky ji použít u řešení zvolené problémové úlohy.

Charakterizovat zaměření laboratorní a dílenské činnosti.

Formulovat vhodné úlohy pro praktické vyučování a odborný výcvik, zvládnout metodiku jejich řešení.

Zvolit a zdůvodnit vhodnou organizační formu výuky podle zaměření předmětu výuky.

Orientovat se v možnostech využívání různých didaktických prostředků v odborném výcviku a při praktickém vyučování.

Studijní materiály:

1. Svoboda, E. a kol.: Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha, Vydavatelství ČVUT, 2004.

2. Kalous, Z. a kol.: Školní didaktika. Praha, Portál, 2002.

3. Čadílek, M.: Didaktika praktického vyučování I. Brno, 2005.

4. Čadílek, M., Stejskalová,P.: Didaktika praktického vyučování II. Brno, 2001.

5. Čadílek, M.: Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno, PdF MU, 1993.

6. Vaněček, D.: Didaktika obecná a oborová. Praha, ČVUT, 2012.

7. Vaněček, D.: Informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Praha, Česká technika-nakladatelství ČVUT, 2008.

8. Solfronk, J.: Organizační formy vyučování. Praha, SPN, 1991.

9. RVP pro technické obory středních škol.

Poznámka:

Předmět je určen pro studenty studijního oboru Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku

Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 16. 6. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet5018706.html