Vybrané kapitoly z didaktiky odborných předmětů
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
U51C5201 | Z,ZK | 6 | 20B | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
V předmětu Vybrané kapitoly z didaktiky odborných předmětů se navazuje na poznatky z předmětu Didaktika odborných předmětů. Těžiště je v podrobnější analýze úrovní jednotlivých taxonomií výukových cílů a v didaktické analýze učiva s cílem konkrétně formulovat specifické cíle pro vybraný předmět praktického vyučování a odborného výcviku. Podrobněji se také rozebírá metoda problémového výkladu s typy problémových úloh. Speciálně se předmět věnuje didaktice laboratorních cvičení a dílen. Je také rozebírána metodika řešení úloh. V návaznosti na obecnou didaktiku je předmět zaměřen na organizační formy praktického vyučování a odborného výcviku a na využití didaktických prostředků při praktickém vyučování a odborném výcviku.
- Požadavky:
-
Teoretické znalosti z předmětu Didaktika odborných předmětů a z předmětu Vybrané kapitoly aplikovat.
při tvorbě vlastních prací zadávaných jako seminární práce z předmětu. Orientovat se v možnostech využívání různých organizačních forem a didaktických prostředků.
- Osnova přednášek:
-
1. Rekapitulace poznatků z předmětu Didaktika odborných předmětů.
2. Podrobnější rozbor úrovní taxonomie znalostních a operačních cílů.
3. Metoda problémového výkladu z hlediska strategie řešení problémové úlohy.
4. Didaktika laboratorních cvičení a dílen.
5. Typy úloh a jejich metodika řešení.
6. Organizační formy v praktickém vyučování a v odborném výcviku.
7. Didaktické prostředky.
- Osnova cvičení:
-
Didaktická analýza zvoleného obsahu učiva a formulace specifických cílů.
Vzorové řešení problémové úlohy na zvolený námět.
Obecné řešení úlohy.
Zpracování zvoleného námětu pro skupinovou výuku.
- Cíle studia:
-
Konkrétně formulovat specifické cíle u vybraného učiva na úrovni taxonomie poznatkových a operačních cílů.
Porozumět strategii řešení problémové úlohy a prakticky ji použít u řešení zvolené problémové úlohy.
Charakterizovat zaměření laboratorní a dílenské činnosti.
Formulovat vhodné úlohy pro praktické vyučování a odborný výcvik, zvládnout metodiku jejich řešení.
Zvolit a zdůvodnit vhodnou organizační formu výuky podle zaměření předmětu výuky.
Orientovat se v možnostech využívání různých didaktických prostředků v odborném výcviku a při praktickém vyučování.
- Studijní materiály:
-
1. Svoboda, E. a kol.: Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha, Vydavatelství ČVUT, 2004.
2. Kalous, Z. a kol.: Školní didaktika. Praha, Portál, 2002.
3. Čadílek, M.: Didaktika praktického vyučování I. Brno, 2005.
4. Čadílek, M., Stejskalová,P.: Didaktika praktického vyučování II. Brno, 2001.
5. Čadílek, M.: Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno, PdF MU, 1993.
6. Vaněček, D.: Didaktika obecná a oborová. Praha, ČVUT, 2012.
7. Vaněček, D.: Informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Praha, Česká technika-nakladatelství ČVUT, 2008.
8. Solfronk, J.: Organizační formy vyučování. Praha, SPN, 1991.
9. RVP pro technické obory středních škol.
- Poznámka:
-
Předmět je určen pro studenty studijního oboru Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-UPV-komb. forma od 14/15 (povinný předmět)
- B-UPV-kombin.forma od 15/16 (povinný předmět)
- B-UOP-komb. forma od 16/17 (povinný předmět)
- B-UPV.komb.forma od 16/17 (povinný předmět)
- B-UOP-kombinovaná forma od 17/18 (povinný předmět)
- B-UPV-komb. forma od 17/18 (povinný předmět)
- B-UOP kombinovaná forma od 18/19 (povinný předmět)
- B-UPV-K kombinovaná forma od 18/19 (povinný předmět)
- B-UOP kombinovaná forma od 19/20 (povinný předmět)
- B-UPV-K kombinovaná forma od 19/20 (povinný předmět)