Didaktika odborného vyučování
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
U51C9925 | Z,ZK | 8 | 16B | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
V předmětu Didaktika odborného vyučování je studentům předložena oborová didaktika zaměřená do výuky odborných technických předmětů. Studenti využívají znalosti získané v předmětech Didaktika odborných předmětů, Vybrané kapitoly z didaktiky odborných předmětů, Informační a komunikační technologie ve vzdělávání a dalších předmětů zařazených v předchozích ročnících. Těžiště předmětu je v přípravě učitele na vyučovací hodinu odborného předmětu a v mikrovýstupech studentů. Součástí výuky jsou také organizační formy výuky a používání didaktických prostředků.
- Požadavky:
-
Znalosti základních didaktických kategorií.
Znalost základních dokumentů nutných k přípravě učitele na vyučovací hodiny.
Dovednost aplikovat teoretické znalosti z těchto kategorií do vlastní tvorby přípravy učitele na vyučovací hodinu.
Orientovat se v možnostech využívání organizačních forem a didaktických prostředků.
Připravit a uskutečnit kvalitní mikrovýstup včetně autoevaluace.
- Osnova přednášek:
-
1. Rekapitulace poznatků o cílech a metodách výuky.
2. Výchozí dokumenty potřebné pro přípravu učitele na vyučovací hodiny.
3. Teoretická příprava učitele na vyučovací hodinu.
4. Ukázka vzorové přípravy učitele na výuku.
5. Příprava mikrovýstupů a jejich provedení včetně rozborů a reflexe vlastní práce.
6. Organizační formy a didaktické prostředky ve výuce odborných technických předmětů.
7. Příprava na pedagogickou praxi.
- Osnova cvičení:
-
Vlastní tvorba písemné přípravy na vyučovací hodinu.
Mikrovýstup.
- Cíle studia:
-
Zvládnout teoreticky i prakticky přípravu učitele na vyučovací hodiny.
Provést kvalitní mikrovýstup a jeho autoevaluaci.
Zvolit vhodnou organizační formu výuky podle zaměření vyučovacích hodin.
Orientovat se v možnostech využívání různých didaktických prostředků ve vyučovacích hodinách..
- Studijní materiály:
-
Svoboda, E. a kol.: Kapitoly z didaktiky odborných předmětů.Praha, Vydavatelství ČVUT, 2004.
Vaněček, D.: Didaktika obecná a oborová. Praha, ČVUT, 2012.
Vališová, A., Kasíková, H.: Pedagogika pro učitele. Praha, Grada, 2007.
Vaněček, D.: Informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Praha, Česká technika-nakladatelství ČVUT, 2008.
Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, Portál, 1998.
Rys. S.: Hospitace v pedagogické praxi. Praha, SPN, 1998.
Solfronk, J.: Organizační formy vyučování. Praha,
PF UK, 1991.
Kalhous, Z., Obst. O.: Školní didaktika. Praha,Portál, 2002
RVP pro technické odborné předměty.
- Poznámka:
-
Přemět je určen pro studenty studijního oboru Učitelství odborných předmětů
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-UOP-komb. forma od 14/15 (povinný předmět)
- B-UOP-komb.forma od 15/16 (povinný předmět)