Didaktika odborných předmětů
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
U51C4201 | Z,ZK | 6 | 20B | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
V předmětu Didaktika odborných předmětů budou studenti seznámeni se základními otázkami oborové didaktiky. Studenti již využívají znalosti a dovednosti získané z předchozího studia předmětů: Obecné otázky výchovy a vzdělávání, Vyučování a výcvik v odborném vzdělávání, Sociální výchova, Obecná psychologie a psychologie osobnosti, Pedagogická psychologie, Sociální psychologie, Techniky mluveného slova aj.
- Požadavky:
-
Zadání semestrální práce
1. Taxonomie cílů: Vybrat učivo na tři vyučovací hodiny, provést jeho didaktickou analýzu a formulovat specifické cíle s použitím aktivních slovesných vazeb)
2. Metody výuky: Zpracovat na vybrané téma odborného učiva či odborného výcviku heuristický rozhovor.
- Osnova přednášek:
-
1. Didaktika odborných předmětů jako vědní a studijní disciplína ve studiu učitelství
2. Rámcové vzdělávací programy a Školní vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání
3. Výukové cíle odborného vzdělávání, klíčové a odborné kompetence
4. Didaktická analýza odborného učiva a tvorba specifických cílů odborného vzdělávání
5. Didaktické principy a jejich uplatnění v odborném vzdělávání
6. Základní přehled výukových metod
7. Základní přehled organizačních forem výuky
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
- vysvětlit postavení didaktiky odborných předmětů jako vědní a studijní disciplíny
- vymezit základní didaktické kategorie
- objasnit postup didaktické analýzy učiva; aplikovat vybrané taxonomie výukových cílů
- znát didaktické principy a umět je aplikovat na konkrétní učivo
- vyjmenovat základní přehled výukových metod, organizačních forem; aplikovat tyto znalosti na konkrétní témata odborného vzdělávání
- Studijní materiály:
-
Základní literatura
Vaněček, D. a kol. Didaktika technických odborných předmětů. Česká technika - nakladatelství ČVUT, Praha, 2006.
Svoboda, E. a kol. Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Vydavatelství ČVUT, Praha, 2004.
Čadílek, M. Didaktika praktického vyučování I. Brno 2005
Drahovzal, J., Kilián O., Kohoutek R. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido,1997.
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
Maňák, J.,Švec,V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 220 s., ISBN 80-7315-039-5.
- Poznámka:
-
Z důvodu situace COVID 19 zakončení předmětu bude distančně. Materiály v Moodlu. Zadání jednotlivých úloh a jejich odevzdání prostřednictvím Moodle. Komunikace a obhajoba v rámci naší WhatsApp skupiny.
- Další informace:
- https://moodle-vyuka.cz
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-UPV-kombin.forma od 15/16 (povinný předmět)
- B-UOP-komb. forma od 16/17 (povinný předmět)
- B-UPV.komb.forma od 16/17 (povinný předmět)
- B-UOP-kombinovaná forma od 17/18 (povinný předmět)
- B-UPV-komb. forma od 17/18 (povinný předmět)
- B-UOP kombinovaná forma od 18/19 (povinný předmět)
- B-UPV-K kombinovaná forma od 18/19 (povinný předmět)
- B-UOP kombinovaná forma od 19/20 (povinný předmět)
- B-UPV-K kombinovaná forma od 19/20 (povinný předmět)