Ateliér tvorby - magisterský 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
129AMG1 | KZ | 14 | 12C | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra architektury
- Anotace:
-
Architektura už nejen jako objekt ale v měřítku a v komplexním rámci vystavěného prostředí, architektura artikulující veřejný prostor a v jeho kontextu artikulovaná, architektura jako poiésis, fenomén udržitelného rozvoje a fenomén ekonomický; architektura jako výsledek komprehensivního a komplexního tvořivého procesu, který by sám sebe ochudil, pokud by přehlížel a zříkal se nejnovějších příspěvků informačních technologií, jmenovitě technologií virtuální reality a strojového učení.
- Požadavky:
-
- práce v ateliéru podle programu semestru, ne více než 30% absencí
- splnění zadaných kontrolních termínů - presentace a obhajoba zadané úrovně rozpracovanosti/zpracování tzv. vedlejší úlohy
- odevzdání elaborátu v zadaném rozsahu (postery/digitální výstupy/fyzický model/skicák - podle zadání vyučujících)
- Osnova přednášek:
-
Systematicky bude rozvinuta schopnost studentů zpracovat analýzu architektonické úlohy, zakotvenou v předchůdném porozumění úloze, která vyhodnotí lokalitu a širší vztahy v území i ve společenském a kulturním kontextu, hodnoty, limity, omezení a SWOT v komplexu souvislostí.
Konceptuální návrh vychází ze souhrnu obecných odborných znalostí studentů a porozumění úloze, vycházejícího z analýz: je jejich poiétickým, nikoliv mechanickým, algoritmickým vyústěním. V rozpracování konceptu se uplatní řemeslné dovednosti, které studenti nabyli v bakalářském studiu, i dovednosti nové, navazující na tematické semináře, které jsou nedílnou součástí výuky předmětu.
Výstupem práce studentů je komplexní architektonický návrh, byť reprezentovaný jen výsek jednotlivých poloh návrhu architektury, zpracovaný v kontextu společensko-ekonomických a ekonomických souvislostí a se zřetelem k udržitelnému rozvoji za využití tradičních postupů i soudobých technologií technologií virtuálních dvojčat a strojového učení.
- Osnova cvičení:
-
Práce studentů během semestru prochází čtyřmi fázemi: analytickou, koncepční, rozpracování architektonického návrhu a zpracoví dokumentace, reprezentující návrh a práci studenta během semestru. Jednotlivé fáze nejsou odděleny rozhraními naopak, práse v polohách jednotlivých fází se vzájemně prolínají tak, jak to odpovídá autentické tvořivé architektonické práci.
Analytická fáze nejen poskytuje východiska řešení úlohy: analytický pohled se prolíná navzájem ve zpětných vazbách s formulací konceptu a principů komplexního architektonického návrhu. Koncept řešení bude zpracován ve formě kresebných skic a pracovních prostorových modelů. Naváže rozpracování konceptu v komplexním architektonickém řešení ve všech kategoriích náhledu, které se uplatnily již v analytické poloze a které jsou předpokladem realizace architektury, včetně jejího konstrukčního řešení, energetického a materiálového řešení a řešení pohody mikroklimatu v kontextu životního cyklu stavebního díla.
Do výuky se zapojují i učitelé z katedry 124 konstrukcí pozemních staveb a (podle možností) z katedry 126 ekonomiky a řízení stavebnictví: v blocích tematických seminářů se studenti seznámí mimo jiné s ekonomickým, legislativním a realizačním rámcem rozvoje vystavěného prostředí. Studenti se také seznámí s pokročilými technologiemi, uplatňujícími se při navrhování architektury a staveb, zejména s technologií virtuální reality.
Poznatky, získané v tematických seminářích studenti bezprostředně uplatní v ateliérové práci. V provozu ateliéru je rozvíjena schopnost studentů formulovat odborný názor, presentovat stanoviska a řešení v rozpracovanosti i finální řešení a obhajovat je v diskusi se spolužáky stejně jako s učitelem.
Vedle vlastního tématu a úlohy studenti v předstihu zpravidla do poloviny listopadu zpracují ještě tzv. vedlejší úlohu. Ta zpravidla spočívá v řešení předstihového, z hlediska realizace časově a finančně nenáročného využití vybrané části zadaného území.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je posun znalostí, kompetencí a chápání architektonického řemesla, které studenti nabyli studiem na bakalářském stupni, na úroveň vyspělého, komplexního, ve všech polohách fundovaného přístupu k architektuře i urbanismu. Znalosti a dovednosti studentů studentů v oboru architektonické tvorby se zásadně přiblíží etalonu nejlepší současné mezinárodní praxe.
Studenti zvládnou základy ekonomiky a řízení stavebnictví, naučí se uvažovat o rozvoji vystavěného prostředí v souvislostech ekonomických, legislativních i realizačních.
Studenti si osvojí základy využití pokročilých technologií architektonického navrhování, jmenovitě technologií virtuální a rozšířené reality a strojového učení (tak zvané umělé inteligence). Tyto technologie v žádném případě nenahradí ani nepotlačí autentickou architektonickou poiétickou tvořivost, naopak, podpoří její rozvoj u každého ze studentů.
- Studijní materiály:
-
Jako součást analytické práce studenti (ve skupinách) naleznou, shromáždí a vyhodnotí specifické i obecné studijní materiály nad rámec níže uvedené literatury.
ŠOUREK, Michal, (13) Public Space in Sustainable Development Context | Michal Šourek - Academia.edu https://www.academia.edu/19493936/Public_Space_in_Sustainable_Development_Context
ŠOUREK, Michal, (13) Europe, Architecture, Shared Vision | Michal Šourek - Academia.edu https://www.academia.edu/43577185/Europe_Architecture_Shared_Vision
ŠOUREK, Michal, Virtuální dvojčata architektury: Singularita profese i oboru. příspěvek ve sborníku přednášek konference Architektura v perspektivě 22. k dispozici v.pdf
ŠOUREK, Michal, (13) Architecture on the Brink of a Revolution: Spaces, Technologies, and Investors | Michal Šourek - Academia.edu https://www.academia.edu/65866670/Architecture_on_the_Brink_of_a_Revolution_Spaces_Technologies_and_Investors
- Poznámka:
-
Výuka navazuje na zkušenosti studentů získané v oblasti architektonické tvorby, urbanismu, typologie a technických předmětů v bakalářském stupni studia.
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Architektura a stavitelství, zaměření Architektura a stavitelství (povinný předmět zaměření)
- Architektura a stavitelství, zaměření Ochrana a obnova památek (povinný předmět zaměření)
- Architektura a stavitelství, zaměření Architektura a stavitelství (alternativní předmět)
- Architektura a stavitelství, zaměření Ochrana a obnova památek (alternativní předmět)