Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2025/2026

Ateliér tvorby - magisterský 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
129AMG1 KZ 14 12C česky
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
katedra architektury
Anotace:

Architektura už nejen jako objekt ale v měřítku a v komplexním rámci vystavěného prostředí, architektura artikulující veřejný prostor a v jeho kontextu artikulovaná, architektura jako poiésis, fenomén udržitelného rozvoje a fenomén ekonomický; architektura jako výsledek komprehensivního a komplexního tvořivého procesu, který by sám sebe ochudil, pokud by přehlížel a zříkal se nejnovějších příspěvků informačních technologií, jmenovitě technologií virtuální reality a strojového učení.

Požadavky:

- práce v ateliéru podle programu semestru, ne více než 30% absencí

- splnění zadaných kontrolních termínů - presentace a obhajoba zadané úrovně rozpracovanosti/zpracování tzv. vedlejší úlohy

- odevzdání elaborátu v zadaném rozsahu (postery/digitální výstupy/fyzický model/skicák - podle zadání vyučujících)

Osnova přednášek:

Systematicky bude rozvinuta schopnost studentů zpracovat analýzu architektonické úlohy, zakotvenou v předchůdném porozumění úloze, která vyhodnotí lokalitu a širší vztahy v území i ve společenském a kulturním kontextu, hodnoty, limity, omezení a SWOT v komplexu souvislostí.

Konceptuální návrh vychází ze souhrnu obecných odborných znalostí studentů a porozumění úloze, vycházejícího z analýz: je jejich poiétickým, nikoliv mechanickým, algoritmickým vyústěním. V rozpracování konceptu se uplatní řemeslné dovednosti, které studenti nabyli v bakalářském studiu, i dovednosti nové, navazující na tematické semináře, které jsou nedílnou součástí výuky předmětu.

Výstupem práce studentů je komplexní architektonický návrh, byť reprezentovaný jen výsek jednotlivých poloh návrhu architektury, zpracovaný v kontextu společensko-ekonomických a ekonomických souvislostí a se zřetelem k udržitelnému rozvoji za využití tradičních postupů i soudobých technologií technologií virtuálních dvojčat a strojového učení.

Osnova cvičení:

Práce studentů během semestru prochází čtyřmi fázemi: analytickou, koncepční, rozpracování architektonického návrhu a zpracoví dokumentace, reprezentující návrh a práci studenta během semestru. Jednotlivé fáze nejsou odděleny rozhraními naopak, práse v polohách jednotlivých fází se vzájemně prolínají tak, jak to odpovídá autentické tvořivé architektonické práci.

Analytická fáze nejen poskytuje východiska řešení úlohy: analytický pohled se prolíná navzájem ve zpětných vazbách s formulací konceptu a principů komplexního architektonického návrhu. Koncept řešení bude zpracován ve formě kresebných skic a pracovních prostorových modelů. Naváže rozpracování konceptu v komplexním architektonickém řešení ve všech kategoriích náhledu, které se uplatnily již v analytické poloze a které jsou předpokladem realizace architektury, včetně jejího konstrukčního řešení, energetického a materiálového řešení a řešení pohody mikroklimatu v kontextu životního cyklu stavebního díla.

Do výuky se zapojují i učitelé z katedry 124 konstrukcí pozemních staveb a (podle možností) z katedry 126 ekonomiky a řízení stavebnictví: v blocích tematických seminářů se studenti seznámí mimo jiné s ekonomickým, legislativním a realizačním rámcem rozvoje vystavěného prostředí. Studenti se také seznámí s pokročilými technologiemi, uplatňujícími se při navrhování architektury a staveb, zejména s technologií virtuální reality.

Poznatky, získané v tematických seminářích studenti bezprostředně uplatní v ateliérové práci. V provozu ateliéru je rozvíjena schopnost studentů formulovat odborný názor, presentovat stanoviska a řešení v rozpracovanosti i finální řešení a obhajovat je v diskusi se spolužáky stejně jako s učitelem.

Vedle vlastního tématu a úlohy studenti v předstihu zpravidla do poloviny listopadu zpracují ještě tzv. vedlejší úlohu. Ta zpravidla spočívá v řešení předstihového, z hlediska realizace časově a finančně nenáročného využití vybrané části zadaného území.

Cíle studia:

Cílem předmětu je posun znalostí, kompetencí a chápání architektonického řemesla, které studenti nabyli studiem na bakalářském stupni, na úroveň vyspělého, komplexního, ve všech polohách fundovaného přístupu k architektuře i urbanismu. Znalosti a dovednosti studentů studentů v oboru architektonické tvorby se zásadně přiblíží etalonu nejlepší současné mezinárodní praxe.

Studenti zvládnou základy ekonomiky a řízení stavebnictví, naučí se uvažovat o rozvoji vystavěného prostředí v souvislostech ekonomických, legislativních i realizačních.

Studenti si osvojí základy využití pokročilých technologií architektonického navrhování, jmenovitě technologií virtuální a rozšířené reality a strojového učení (tak zvané umělé inteligence). Tyto technologie v žádném případě nenahradí ani nepotlačí autentickou architektonickou poiétickou tvořivost, naopak, podpoří její rozvoj u každého ze studentů.

Studijní materiály:

Jako součást analytické práce studenti (ve skupinách) naleznou, shromáždí a vyhodnotí specifické i obecné studijní materiály nad rámec níže uvedené literatury.

ŠOUREK, Michal, (13) Public Space in Sustainable Development Context | Michal Šourek - Academia.edu https://www.academia.edu/19493936/Public_Space_in_Sustainable_Development_Context

ŠOUREK, Michal, (13) Europe, Architecture, Shared Vision | Michal Šourek - Academia.edu https://www.academia.edu/43577185/Europe_Architecture_Shared_Vision

ŠOUREK, Michal, Virtuální dvojčata architektury: Singularita profese i oboru. příspěvek ve sborníku přednášek konference Architektura v perspektivě 22. k dispozici v.pdf

ŠOUREK, Michal, (13) Architecture on the Brink of a Revolution: Spaces, Technologies, and Investors | Michal Šourek - Academia.edu https://www.academia.edu/65866670/Architecture_on_the_Brink_of_a_Revolution_Spaces_Technologies_and_Investors

Poznámka:

Výuka navazuje na zkušenosti studentů získané v oblasti architektonické tvorby, urbanismu, typologie a technických předmětů v bakalářském stupni studia.

Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 19. 4. 2025
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet4223206.html