Základy pedagogiky a edukace
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
17PBRZPE | KZ | 1 | 2P | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva
- Anotace:
-
Pedagogika, její obory, vnější a vnitřní faktory výchovy, výchova - vzdělávání - edukace, celoživotní vzdělávání, školský systém v ČR, výchovné cíle, diagnostika výchovného procesu, zásady, principy, prostředky a metody výchovy. Vyučovací koncepce, fáze výuky, evropské tendence a naše realita, styly učení, standardy ve vzdělání, aktivizační metody, hodnocení. Osobnost žáka, utváření vztahů, prevence a negativní jevy, individuální vzdělávací program, školský zákon.
- Požadavky:
-
klasifikovaný zápočet: formou testu v rozsahu referenční literatury a látky odpřednášené na přednáškách se zaměřením na problematiku pedagogiky, andragogiky a speciální pedagogiky.
V písemném testu bude celkově 10 otázek s volnou odpovědí. Otázky budou plně kolidovat s probíranou tématikou. Maximální počet bodů je 30. Minimální počet bodů pro splnění testu je 16 bodů. Klasifikace vychází z hodnocení ECTS.
A - 29 - 30 bodů
B - 26 - 28 bodů
C - 23 - 25 bodů
D - 22 - 20 bodů
E - 19 - 16 bodů
Méně než 16 bodů - F
Další podmínkou udělení klasifikovaného zápočtu je odevzdání semestrální práce, kterou student vypracuje na zadané téma a to v rozsahu minimálně 4 strany. Hodnotit se bude schopnost studenta pracovat s odbornou literaturou, úroveň citací apod. Student získává za semestrální práci hodnocení od A do F. Semestrální práci je student povinen odevzdat v el. podobé (ve formátu PDF) nejpozdéji do 8 týdnu výuky.
Výsledné hodnocení předmětu bude vycházet z bodového hodnocení testu a hodnocení semestrální práce.
- Osnova přednášek:
-
1. Dějiny pedagogiky a speciální pedagogiky. Aspekty péče o postižené.
2. Základy teorie učení.
3. Specifické poruchy učení
4. Mentální retardace a její vliv na výchovu a vzdělávání
5. ADHD
6. Tyflopedie, surdopedie, somatopedie
7. Edukace
8. Základy andragogiky.
9. Učební styly.
10. Vyhodnocení seminárních prací studentů. Závěrečný test.
Výuka bude probíhat distanční formou - v systému MS teams.
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Znalost základních pojmů z oblasti pedagogiky a vzdělávacího procesu v ČR.
- Studijní materiály:
-
Doporučená literatura:
[1]Blížkovský, B.: Systémová pedagogika. Ostrava, Amonium servis 1997.
[2]Jůva, V.: Stručné dějiny pedagogiky. Brno, Paido 1995.
[3]Maňák, J. - Švec, V.: Výukové metody. Brno, Paido 2003.
[4]Průcha, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál 1997.
[5]Průcha, J.: Vzdělávání a školství ve světě. Praha, Portál 1999.
[6]Skalková, J.: Obecná didaktika. Praha, ISV 1999.
Povinná literatura
[7]Podlahová Libuše a kolektiv,Didaktika pro vysokoškolské učitele, Vybrané kapitoly,Grada 2012, ISBN: 978-80-247-4217-5
[8]Slavík Milan a kolektiv,Vysokoškolská pedagogika,Grada 2012, ISBN: 978-80-247-4054-6
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bakalářský studijní obor Radiologický asistent (povinný předmět)