Základy psychiatrie a psychoterapie
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
17PBFZPP | Z,ZK | 2 | 2P+1C | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva
- Anotace:
-
V předmětu budou studenti postupně seznámeni se základními poznatky z obecné psychiatrie, které by posluchači umožnily:
- zařazení symptomatiky a terapie návykových nemocí a jejich komplikací do širšího poznatkového rámce
- porozumění psychiatrickému vyšetření a metodám léčby
- odbornou spolupráci s psychiatry a psychiatrickými zařízeními
Posluchač:
- se orientuje v základní terminologii obecné psychiatrie
- je seznámen s etiopatogenezou duševních poruch
- je obeznámen se symptomatologií a syndromologií v základních okruzích poruch psychických funkcí
- je obeznámen a rozumí jednotlivým okruhům psychických funkcí a jejich poruchám (vědomí, myšlení, paměť, emoce, inteligence, jednání, osobnost) jako základu pro pochopení duševních poruch prezentovaných v následné speciální psychiatrii
- je obeznámen se základními terapeutickými metodami používanými v psychiatrii včetně základních informací o farmakoterapii, dalších biologických metodách (např. ETC, fototerapie) a základních psychoterapeutických metodách
- orientuje se v základních informacích o některých biochemických a zobrazovacích vyšetřovacích metodách v psychiatrii.
Výuka probíhá distančně - v systému MS teams.
- Požadavky:
-
Podmínky udělení zápočtu jsou:
1. Aktivní účast na cvičeních - student je povinen se aktivně účastnit řešení modelových situací.
2. Další podmínkou zápočtu je zpracování a úspěšná prezentace seminární práce na zadané téma a to ve formě powerpointové prezentace.
3. Je přípustná jedna absence, přičemž větší absenci je možné omluvit pouze ze závažných a doložených důvodů. Je potřeba dohodnout s vedoucím seminářů formu náhrady.
Zkouška bude probíhat formou písemného testu. Celkově bude 10 otázek s volnou odpovědí. Otázky budou plně kolidovat s probíranou tématikou. Maximální počet bodů je 30. Minimální počet bodů pro splnění testu je 16 bodů. Klasifikace vychází z hodnocení ECTS.
A - 29 - 30 bodů
B - 26 - 28 bodů
C - 23 - 25 bodů
D - 22 - 20 bodů
E - 19 - 16 bodů
Méně než 16 bodů - F
V případe studenta se specifickými poruchami učení lze zkoušku modifikovat dle jeho potřeb.
Klíčové výstupní dovednosti a znalosti
-znalost základních pojmů a termínů v psychiatrii
-znalost problematiky psychiatrické péče
-znalost metod komplexní rehabilitační péče
-praktické dovednosti v oblasti přístupu k psychiatrickým pacientům
-praktické dovednosti v oblasti alternativních terapeutických přístupů
Okruhy otázek ke zkoušce z psychiatrie
1)Historie psychiatrie
2)Psychologické a sociální teorie duševních chorob. Sociální psychiatrie
3)Poruchy osobnosti
4)Vědomí a jeho poruchy
5)Pudy a instinkty a jejich poruchy
6)Emoce a jejich poruchy
7)Myšlení a jeho poruchy
8)Vnímání a jeho poruchy
9)Paměť a její poruchy
10)Jednání, chování, vůle a jejich poruchy
11)Inteligence a její poruchy
12)Duševní hygiena
13)Osobnost, typologie
14)Zásady přístupu k duševně nemocnému
15)M. Alzheimer. Vaskulární demence. Syndrom demence, demence metabolického, toxického a traumatického původu
16)Duševní poruchy vyvolané požíváním alkoholu
17)Schizofrenie, klinické formy, schizofrenie
18)Schizoafektivní poruchy
19)Afektivní poruchy, klinické formy
20)Úzkostné poruchy
21)Reakce na závažný stres a poruchy přizpůsobení
22)Poruchy příjmu potravy
23)Psychosomatika
24)Specifické poruchy osobnosti
25)Mentální retardace, poruchy psychického vývoje, specifické vývojové poruchy
26)Syndrom týraného dítěte, poruchy sociálních vztahů, tikové poruchy
27)Právní postavení duševně nemocných
28)Epilepsie z hlediska psychiatrie
29)Poruchy chování a emocí v dětském věku, enuresis, enkopresis, pika, koktavost
30)Stáří z hlediska psychiatricko-psychologického
Náměty seminárních prací:
1. Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané psychoaktivními látkami.
2. Mentální retardace.
3.Poruchy psychického vývoje.
4.Poruchy chování a emocí se začátkem obvykle v dětství a adolescenci.
5.Psychologické léčebné postupy v psychiatrii (psychoterapie).
6.Resocializace a rehabilitace v psychiatrii.
7.Využití alternativních přístupů v psychiatrii.
8.Varia
- Osnova přednášek:
-
1.téma: Historie a úvod do psychiatrie. Projevy psychických poruch. Klasifikace duševních poruch. Historie - jako univerzitní obor - až v 19. století, ale psychiatrické nemoci jsou jedny z vůbec prvně popsaných nemocí (dávnověk, antika, Hippokrates, Galén, Středověk, Novověk, Osvícení, zakládání psychiatrických nemocnic, 19. století). Směry v psychiatrii: biologický a psychologický.
2. téma: sociální problémy, sociální stres. Neurózy. Neurotické poruchy. Fobie. Specifické fobie.
3.téma: Schizofrenie. Základní příznaky schizofrenie, diagnostika, klinické formy. Schizofrenie: simplexní, paranoidní, hebefrénní, katatonií a ostatní formy. Epidemiologie, diagnostika a léčba schizofrenie.
4.téma: Zásady psychoterapeutického přístupu v specifických situacích (přístup k obětem domácího násilí, týrání, trestního činu). Specifika přístupu k dítěti. Munchhausenův syndrom.
5.téma: Demence. Pojem demence, vymezení pojmu, dělení demencí, poruchy kognitivních funkcí. Alzheimerova nemoc, primární a degenerativní demence. Sekundární a smíšená demence. Vaskulární demence. Multiinfarktová demence. Podkorová vaskulární demence. Demence při rozsáhlé CMP. Demence s Lewyho tělísky. Demence u Parkinsonovy choroby. Demence u Huntingtonovy choroby.
6.téma: Poruchy nálad. Organické psychické poruchy. Emoční prožitky, afekty, nálady, city a vyšší emoce. Dělení emocí dle intenzity a časového průběhu a dle hierarchického uspořádání. Afekty a jejich poruchy (patický afekt, patický afektivní dráždivost, paroxysmální afekty, emoční labilita, emoční inkontinence, hypersenzitivita, afektivní ambivalence, fobie, nálady a jejich poruchy, patické nálady, hebefrenie). City a jejich poruchy.
7.téma: Problematika závislostí. (alkoholismus, drogové závislosti, patologické hráčství atd.). Sexuální deviace. Sexuální dysfunkce.
8.téma: Pedopsychiatrická propedeutika. Deprese u dětí. Organizace psychiatrické péče u dětí.
9.téma: Stres. Zvládání psychické zátěže. Syndrom pomocníka. Syndrom vyhoření u pomáhajících profesí.
10.téma: Nové terapeutické přístupy v práci s postiženými jedinci. Hipoterapie, canisteterapie, muzikoterapie, arteterapie atd.
- Osnova cvičení:
-
1.téma: ADHD. Možnosti reedukace.
2.téma: Poruchy osobnosti. Přístup k pacientům/klientům s touto poruchou. Osobnost: akcentovaná, deprivovaná, depravovaná, primitivní. Rozpad osobnosti - desintegrace. Transformace osobnosti, alterace osobnosti a psychopatické osobnosti.
3.téma: Poruchy paměti a IQ. Přístup k pacientům/klientům s touto poruchou. Inteligence, vrozený základ intelektu, rozumové schopnosti, inteligenční testy, inteligenční kvocient, výpočet IQ, hodnoty IQ, oligofrenie, genialita.
4.téma: Poruchy vědomí a vnímání. Přístup k pacientům/klientům s touto poruchou.Vnímání a jeho poruchy. Percepce a její poruchy. Iluze, halucinace a bludy.
5.téma Poruchy příjmu potravy. Přístup k pacientům/klientům s touto poruchou.
- Cíle studia:
-
Prvním cílem je osvojení základních medicínských pojmů tak, aby student (absolvent) byl schopen orientovat se v psychiatrické terminologii. Dalším cílem předmětu je seznámit studenty s přístupem k jedincům se psychiatrickými diagnózami.
- Studijní materiály:
-
[1] VÁGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. vyd., rozš. a přepr. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
[2] ZVOLSKÝ, P: Obecná psychiatrie. Praha: Karolinum. 2006. ISBN80-7184-494-2
[3] JANÍK, A., DUŠEK, K.: Diagnostika duševních poruch. Praha: Avicenum. 2004. ISBN 80-85981-61-0
[4] GALAJDOVÁ, L., GALAJDOVÁ, Z.: Canisterapia. Praha: Portál. 2004, ISBN 80-7178-303-X 4
[5] PIDRMAN, V.: Demence. Praha: Grada. 2007. ISBN 978-80-247-1490-5
[6] RABOCH, J., ZVOLSKÝ, et al. Psychiatrie. 1. vydání. Praha: Galén, 2001. ISBN 80-7262-140-8
[7] POTNER, M.: Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením. Praha: Portál. 2010. ISBN 978-80-7367-582-0
Doporučená literatura:
[1] ČADILOVÁ, V, JŮN, H., THOROVÁ, K.: Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál. 2010. ISBN 978-80-7367-590-5
[2] GILLBERG, CH., PEETERS, T.: Autismus - zdravotní a výchovní aspekty. Praha: Portál. 1998. ISBN 80-7178-856-2
[3] SELIKOWITZ, M.: Downův syndrom. Praha: Portál. 2011. ISBN 978-80-7367-882-1
[4] SLOWIK, J.: Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál. 2010. ISBN 978-80-7367-691-9
[5] MALÁ, E.: Schizofrenie v dětství a adolescenci. Praha: Grada. 2005. ISBN: 80-247-0737-3
[6] CALLONE, P., R., KUDLAČEK, C., VASILOFF B., MANTERNACH, J., BRUMBACK, R.: Alzheimerova nemoc. 300 tipů a rad, jak ji zvládat lépe. Praha: Grada. 2008. ISBN:978-80-247-2320-4
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bakalářský studijní obor Fyzioterapie (povinný předmět)