Pedagogika
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
51PED | ZK | 15 | 60 | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Předmět předkládá studentům poznatky : o vztahu výchovy, dědičnosti a prostředí,o funkcích vzdělání, soudobých teorií vzdělání, cíli výchovy, vyučovacím procesu, moderních koncepcích vyučování, pedagogické dokumentaci, pedagogických zákonech a principech, metodách vyučování, organizačních formách, pedagogické diagnostice a hodnocení, výchově a tvořivosti, významu estetické výchovy v kultivaci člověka, světonázorové a mravní výchově, multikulturní výchova, sociální výchově, o vlivu prostředí na výchovu, o ohrožení dětí a mládeže z prostředí, o právech dětí, metodách sociálně pedagogické práce atd.
- Požadavky:
-
Podle pokynů vyučujícícho nastudovat odbornou likteraturu a u zkoušky předložit portfolio se seznamem prostudované literatury.
- Osnova přednášek:
-
1.Předmět pedagogiky. Struktura pedagogiky a vztah k jiným vědám.
2.Podstata výchovy. Vztah výchovy, dědičnosti a prostředí.
3.Vzdělávání, sebevzdělávání, vzdělanost. Funkce vzdělávání.
4.Základní pedagogické kategorie. Cíl výchovy. Prostředky, podmínky, evaluace.
5.Základní činitelé výchovy.
6.Osobnost učitele a vychovatele.
7.Profil současné mládeže a podíl výchovy na jejím utváření.
8.Alternativní pojetí výchovy a vzdělávání a současné trendy v české pedagogice.
9.Pedagogická dokumentace, aktuální změny s ohledem na kurikulární reformu.
1.Současné trendy ve výchově a vzdělávání handicapovaných dětí a mládeže.
10.Česká výchovně vzdělávací soustava a její vývoj.
11.Teorie vzdělávání podle Bertranda.
12.Didaktika jako teorie vzdělání a vyučování.
13.Vyučování jako celistvý proces.
14.Obsah učiva a jeho výběr.
15.Osvojování vědění a organizace procesu učení žáků.
16.Vyučovací metody.
17.Organizační formy vyučování.
18.Didaktické prostředky v procesu vyučování.
19.Vývoj, pojetí a úkoly sociální pedagogiky. Místo sociální pedagogiky v systému věd o výchově.
20.Základní kategorie sociální pedagogiky.
21.Sociální (prosociální) výchova a její funkce a úkoly.
22.Prostředí a výchova. Ohrožení osobnosti dětí a mládeže z prostředí. Práva dětí.
23.Média a výchova.
24.Životní styl a jeho utváření.
25.Náročné a krizové životní situace a jejich řešení.
26.Multikulturní výchova, sociálně výchovná práce v minoritních, rizikových skupinách a komunitách.
27.Pomáhání v ČR, nevládní organizace typu LC Lions.
28.Probační a mediační služba.
29.Projektování v oblasti sociálně výchovného působení.
30.Metody sociálně výchovného působení.
31.Práce sociálního pedagoga v terénu.
32.Specifika metodologie sociální pedagogiky.
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je seznámit studenty s fundamentálními a nejnovějšími poznatky z pedagogiky. Předmět se opírá o poznatky z obecné pedagogiky, obecné didaktiky a některá témata z teorie výchovy a sociální pedagogiky.
- Studijní materiály:
-
Dvořáček, J. Obecná pedagogika pro techniky. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2000. Jůva, Vl. sen. et Jůva Vl. jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1997. Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2003.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: