Obecná didaktika
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
51KODID | ZK | 8 | 20B | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Předmět obecné didaktiky představuje myšlenkový systém, který poskytuje studujícím teoretické poznání potřebné pro efektivní řízení výchovně vzdělávacího procesu na základě odhalení zákonitostí, souvislostí a vztahů mezi vzdělávacími cíli, obsahem učiva, prostředky, podmínkami,evaluací, činností učitele a činností žáka.Přibližuje jednotlivé didaktické koncepce a vede k odlišování podnětných prvků od módních trendů. Vytváří teoretický základ o nějž opírá učitel zdůvodněná didaktická rozhodnutí a praktické vzdělávací kroky.
- Požadavky:
-
Prostudovat stanovený okruh odborné literatury podle pokynů vyučujícího.
Výstupním požadavkem je zpracování didaktického testu v prezenční formě.
- Osnova přednášek:
-
1.Vzdělání, vzdělávání, vzdělanost. Druhy a typy vzdělání, funkce vzdělání.
2.Soudobé teorie vzdělání a jejich odraz ve výchovně vzdělávací praxi.
3.Vyučovací proce, jeho podstat, charakteristika, rysy a definice, zákonitosti vyučovacího procesu.
4.Vyučovací proces jako poznávací proces.Osvojování nového učiva,vyučovací proces jako systém výchovněvzdělávacích situací. Osvojování pojmů
5.Moderní koncepce vyučování.
6.Pedagogická dokumentace a kurikulum.
7.Metody vyučování jako nástroje dynamiky výchovně vzdělávacího procesu.
8. Teorie vymezování učiva.
9.Organizační formy vyučování. Didaktická funkce moderních technických prostředků.
10.Pedagogická diagnostika a hodnocení žáků.
- Osnova cvičení:
-
Semináře vycházejí ze zadaných seminárních prací, které studenti přednášejí a které se diskutují.
- Cíle studia:
-
Cílem je seznámit studenty s teorií vzdělání a vyučování, tak aby si byli schopni osvojit základy didaktického myšlení a úspěšně řídt výchovně vzdělávací proces.
- Studijní materiály:
-
Kolář, Z. Zkušenosti žáků ve vyučování. Praha : AUC, 1973.
Kolář. Z.; Šikulová, R. Hodnocení žáků. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6Maňák, J. Nárys didaktiky.Brno: PF MU, 1993.
Maňák,J.,Klapko,D. Učebnice pod lupou.Brno: Paido, 2006.
Maňák,J.,Janík,T.,Švec V. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido,2008.
Maňák,J.,Švec,V. Výukové metody. Brno, Paido 2003.
Perersen,W.,H. Učebnica všeobecnej didaktiky. Bratislava: SPN,1993.
Průcha,J. Učebnice: analýza edukačního média. Brno: Paido,1998.
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada,2008.
Skalková,J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido,1995.
Semrád,J. Tvořivost žáků v hodnocení učitele.In sb. Tvořivost v práci učitele a žáků. Brno : Paido1996, s.64-70.
Semrád, J., Škrabal,M. Strtegie výuky v kontextu kurikulární reformy. Projekt ESF Další vzdělávání pedagogických pracovníků odborných škol na podporu přípravy a realizace školníchvzdělávacích programů CZ.04.1.03/3.1.15.1/0194.Praha: NÚOV, 2008,28s.
Semrád,J.,Škrabal,M. Koncepční a legislativní východiska rkulrikulární reformy. Projekt ESF. Praha: NÚOV, 2008, 28s.
Šimoník, O. Úvod do didaktiky ZŠ.Brno: MSD,s.r.o.2005.
Vališová, A. Historie a perspektivy didaktického myšlení.Praha:Karolinum, 2004.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-UOP-komb.forma od 11/12 (povinný předmět)
- B-UOP-komb.forma od 12/13 (povinný předmět)
- B-UOP-komb. forma od 14/15 (povinný předmět)
- B-UOP-komb.forma od 15/16 (povinný předmět)