Lékařská etika
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
A6M33LEE | Z,ZK | 3 | 2P+0C | česky |
- Vztahy:
- Předmět A6M33LEE může při kontrole studijních plánů nahradit předmět X33LEE
- Předmět A6M33LEE nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět X33LEE (vztah je symetrický)
- Předmět A6M33LEE může být splněn v zastoupení předmětem X33LEE
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra kybernetiky
- Anotace:
-
Cílem předmětu je poskytnout posluchačům orientaci nejen v obecných problémech etiky, ale především v problematice lékařské etiky. Předmět je rozdělen do tří bloků, je prakticky orientován a je veden vyučujícími, kteří mají letité zkušenosti z lékařské a ošetřovatelské péče. První blok je spojen především s otázkami obecné etiky, zatímco druhý a třetí blok se věnují zejména etickým otázkám spojených s životem, zdravím, nemocí a umíráním člověka a s lékařskými zásahy. Nedílnou součástí předmětu jsou diskuse, ve kterých se studenti učí pokládat etické otázky a reagovat na ně, věcně argumentovat, prosazovat svůj názor a společně nacházet odpovědi. Na konci semestru studenti, rozděleni do skupin, presentují výsledky svých referátů, věnujících se vybraných etickým otázkám. Po absolvování všech přednášek jsou studenti schopni diskutovat a řešit nejen všeobecné etické problémy, ale i problémy lékařské etiky.
Výsledek studentské ankety předmětu je zde: http://www.fel.cvut.cz/anketa/aktualni/courses/A6M33LEE
- Požadavky:
-
Schopnost naslouchat, klást otázky, diskutovat, dovednost dělat správná rozhodnuti.
Aktivní účast na cvičeních, vypracování a presentace semestrální práce
- Osnova přednášek:
-
1. Etika jako filozofická disciplína, dějiny oboru.
2. Fundamentální etika, základní kategorie etiky.
3. Hermeneutika: principy a aplikace v medicíně.
4. Zdroje a obsah lidského jednání, pravidla správného jednání, etika mezilidských vztahů.
5. Lékařská etika, Hippokratova přísaha, lékařské kodexy a české zákony.
6. Pravda v medicíně, informovaný souhlas, povinná mlčenlivost.
7. Etické otázky v geriatrii, smrti a umírání, paliativní péče.
8. Transplantace, lege artis, klinické protokoly, medicína založena na důkazech.
9. Euthanasie, Dysthanasie.
10. Etické otázky v genetice, embryologii, neplodnost, asistovaná reprodukce, interrupce.
11. Práva fétu, dítěte, handicapovaných, duševně nemocných.
12. Presentace referátů, diskuse.
13. Presentace referátů, diskuse, kolokvium.
14. Presentace referátů, udělení zápočtů.
Individuální práce se obsahově kryjí s přednášenou a procvičovanou látkou, jejich rozsah odpovídá náplni 2-3 přednášek. Referáty, zpracovávané ve skupinách a jejich presentace ve skupinách na konci semestru. Kvalitu prací kontroluje a vyhodnocuje vyučující.
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je poskytnout posluchačům orientaci nejen v obecných problémech etiky, ale především v problematice lékařské etiky.
- Studijní materiály:
-
[1] Haškovcová, H.: Lékařská etika. Galén, 2002.
[2] Kutnohorská, J.: Etika v ošetřovatelství, Grada 2007.
[3] Šimek, J.; Špalek, V.: Filozofické základy lékařské etiky. Grada 2003.
[4] Linhartová, V.: Praktická komunikace v medicíně, Grada 2007.
- Poznámka:
- Další informace:
- http://cw.felk.cvut.cz/doku.php/courses/a6m33lee/start
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: