Marketing
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
51MK | Z,ZK | 6 | 2P+2C | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Předmět Marketing je pro studenty vstupem do problematiky marketingu.
Obsahové zaměření předmětu:
Základní pojmy a jejich definice
Marketing a podnikatelské koncepce
Segmentace, tržní cílení, pozicování
Marketingový výzkum
Marketingový mix a jeho aplikace
Výrobková politika, životní cyklus výrobku
Cenová politika, cenové strategie, metody tvorby cen
Distribuční politika, marketingové distribuční systémy
Marketingová komunikace
Nové trendy v marketingu
- Požadavky:
-
Požadavky na zápočet: aktivní účast na cvičeních, pravidelná a systematická domácí příprava, seminární práce, 3 průběžné testy.
Možno získat max. 50 bodů, pro získání zápočtu je třeba dosáhnout minimálně 25 bodů.
Zkouška: účelem ústní zkoušky je prokázání znalostí z problematiky marketingu v rozsahu přednášek, cvičení a povinné literatury.
- Osnova přednášek:
-
1. Marketing - podstata a význam
2. Podnikové prostředí
3. Podnikatelské koncepce
4. Informace v marketingu
5. Marketingový výzkum
6. Marketingový výzkum
7. Marketingový mix
8., 9. Produkt
10. Distribuce
11. Cena
12. Komunikace
13. Mezinárodní marketing
14. Nové trendy
- Osnova cvičení:
-
1. Úvod do předmětu, práce ve cvičeních, podmínky získání zápočtu, podoba zkoušky.
2. Charakteristika marketingově řízené firmy. Vývoj a typy podnikatelských koncepcí a jejich uplatňování v řízení firem. Současný marketing.
3. Makroprostředí firmy. Trh jako zdroj nových příležitostí. Poptávka, její vytváření a ovlivňování.
4. Typy poptávky a vliv na marketing. Procesy a kritéria zákaznické segmentace na trhu B2C a B2B. Analýza positionningu vybrané firmy/produktu.
5. Odhad /Měření trhu (kvantifikátory trhu a jeho segmentů). Zdroje informací pro marketing a jejich využití v konkrétní firmě. Typy marketingových výzkumů a konkrétní příklady využití kvantitativního a kvalitativního výzkumu.
6. Analýza nákupního rozhodování na konkrétním spotřebitelském trhu. Analýza nákupního rozhodování na konkrétním průmyslovém trhu. Řízení vztahů se zákazníky a měření jejich spokojenosti.
7. Odlišnosti, význam a použití taktického marketingu ve srovnání se strategickým. Marketingový mix hmotného produktu a jeho varianty - aplikace na praktických příkladech. Marketingový mix nehmotného produktu a jeho varianty - aplikace na praktických příkladech.
8. Praktické příklady klasifikace produktů a vliv na marketing. Koncepce totálního marketingového produktu u hmotného produktu a služeb včetně příkladu. Strategie sortimentu a produktových skupin vybrané značky.
9. Marketingové strategie podle stádií životního cyklu produktu a aplikace na konkrétních příkladech. Marketingový přístup při zavádění nového produktu ve vybraném konkrétním příkladu. Analýza strategického budování konkrétní značky.
10. Volba distribuční strategie u běžného spotřebního zboží. Volba distribuční strategie u luxusního zboží. Příklady distribučních strategií tlaku, tahu a jejich kombinace.
11. Metody tvorby cen aplikované v praxi. Typy cen podle poziční strategie a příklady z praxe.
12. Komunikační mix. Nástroje marketingové komunikace. Využití moderních nástrojů marketingové komunikace s aplikací na konkrétním příkladu.
13. Test
14. Udělování zápočtů, opravné testy.
- Cíle studia:
-
Předmět naučí studenty porozumět koncepci marketingu a prakticky používat marketingové nástroje.
- Studijní materiály:
-
KOTLER, Philip. Marketing podle Kotlera: jak vytvářet a ovládnout nové trhy. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2000, 258 s. ISBN 80-7261-010-4.
KOTLER, Philip a Gary ARMSTRONG. Marketing. Praha: Grada, c2004, 855 s., ISBN 80-247-0513-3.
PELSMACKER, Patrick de, Maggie GEUENS a Joeri van den BERGH.Marketingová komunikace. Praha: Grada, 2003, 581 s., ISBN 80-247-0254-1.
KARLÍČEK, Miroslav. Základy marketingu. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 255 s. ISBN 978-80-247-4208-3.
KARLÍČEK, Miroslav a Petr KRÁL. Marketingová komunikace: jak komunikovat na našem trhu. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 213 s. ISBN 978-80-247-3541-2.
FREY, Petr. Marketingová komunikace: to nejlepší z nových trendů. 2. rozš. vyd. Praha: Management Press, 2008, 195 s., ISBN 978-80-7261-160-7.
ZLÁMAL, Jaroslav. Marketing firmy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005, 238 s. ISBN 80-244-1312-4.
KOTÍKOVÁ, Halina a Jaroslav ZLÁMAL. Základy marketingu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 77 s. ISBN 80-244-1489-9.
KAŠÍK, Milan a Karel HAVLÍČEK. Podnikový marketing: (jak získat a udržet zákazníka). 1. vyd. Praha: Eupress, 2004, 193 s. ISBN 80-86754-31-6.
KINCL, Jan. Marketing podle trhů. 1. vyd. Praha: Alfa Publishing, 2004, 172 s. ISBN 80-86851-02-8.
VYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ. Reklama: jak dělat reklamu. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2010, 208 s. Marketing (Grada). ISBN 978-80-247-3492-7.
VAŠTÍKOVÁ, Miroslava. Marketing služeb: efektivně a moderně. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014, 268 s. Manažer. ISBN 978-80-247-5037-8.
SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing pro evropský trh. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 272 s. Manažer. ISBN 80-247-0422-6.
ZAMAZALOVÁ, Marcela. Marketing obchodní firmy. 1. vyd. Praha: Grada, 2009, 232 s. Manažer. ISBN 978-80-247-2049-4.
- Poznámka:
- Další informace:
- Intranet MUVS
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-PM-prez.forma od 10/11 (povinný předmět)
- B-EK-prez.forma od 10/11 (povinný předmět)
- B-EK-prez.forma od 11/12 (povinný předmět)
- B-PM-prez.forma od 11/12 (povinný předmět)
- B-EK-prez.forma od 12/13 (povinný předmět)
- B-PM-prez.forma od 12/13 (povinný předmět)
- B-EK-prez.forma od 13/14 (povinný předmět)
- B-PM-prez.forma od 13/14 (povinný předmět)