Duševní hygiena a stres
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
51DHS | Z | 4 | 2P+1C | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Předmět se zabývá rizikovými a na druhé straně salutoprotektivními faktory současného životního stylu. Vymezuje náročné životní situace, jejich příčiny, projevy a diagnostiku. Podstatnou součástí předmětu jsou zásady prevence a efektivního psychické zvládání zátěže. Vedle teoretických znalostí je kladen důraz na praktickou dovednost analýzy vlastní životní situace a využívání vhodných technik vyrovnávání se se stresem.
- Požadavky:
-
100% docházka na seminářích,
Sebereflexe osobnosti ve vztahu ke stresu
Seminární práce: Popis některých vlastností mé osobnosti, jejich determinace a seberegulace. Návrh prevence a redukce stresu z pohledu své osobnosti.
Termín a způsob odevzdání:
písemně, osobně (z důvodu osobních a důvěrných informací) nejpozději do konce semestru
- Osnova přednášek:
-
Duševní zdraví a hygiena
Základní otázky životosprávy
Psychická zátěž a jak se s ní vyrovnat
První pomoc v situaci aktuálního stresu
Techniky redukce stresu
Zvyšování výkonnosti bez stresu
Time management
- Osnova cvičení:
-
1.Pojetí náročných životních situací a faktorů ohrožujících zdraví - stres, příčiny, projevy, klasifikace stresorů. Eustres a distres. Diagnostika a autodiagnostika stresu.
2.Psychosomatická onemocnění jako reakce na nadměrnou zátěž. Typy osobnosti z hlediska disponování k somatických onemocněním.
3.Syndrom vyhoření. Diagnostika, prevence a jeho zvládání.
4.Konfliktní situace a jejich zvládání - kognitivní strategie překonávání těžkostí, emoční strategie překonávání těžkostí, rizikové strategie překonávání těžkostí.
5.Diagnostika vlastních copingových strategií.
6. Nácvik relaxačních technik
- Cíle studia:
-
Cílem výuky je seznámit studenty s nejnovějšími poznatky v oblasti duševní hygieny, s faktory napomáhajícími ke
snížení úrovně stresu. Posluchači si osvojí vědomosti a dovednosti z oblasti péče o zdraví, tělesné a duševní aktivity, odpočinku, zásad životosprávy, jednání s lidmi, řešení konfliktů a životních situací, zvládnutí emocionálního napětí, stresových situací a psychických zátěží. Seznámí se s poruchami duševní rovnováhy, s mechanismy stresových reakcí,
s novými technikami redukce stresu a se zásadami správné životosprávy.
- Studijní materiály:
-
1. Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001.
2. Křivohlavý, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2003.
3. Míček, L. Duševní hygiena. Praha: SPN, 1986.
4. Míček, L. Sebevýchova a duševní zdraví. Praha: SPN, 1988.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-PM-prez.forma od 10/11 (povinný předmět)
- B-PM-prez.forma od 11/12 (povinný předmět)
- B-PM-prez.forma od 12/13 (povinný předmět)