Filozofie I
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
A0B16FI1 | KZ | 4 | 2+2s | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd
- Anotace:
-
Probírají se tu základní myšlenky a postavy antické filozofie a vědy. Na historickém pozadí se otevírají i mnohé aktuální problémy dneška. Jde zejména o otázky související s rozvojem dnešní fyziky, matematiky a přírodovědy, dále s rozvojem a společenskými aspekty techniky a otázek ekonomiky, etiky a politiky.
Výsledek studentské ankety předmětu je zde: http://www.fel.cvut.cz/anketa/aktualni/courses/AD0B16FI1
Výsledek studentské ankety předmětu je zde: http://www.fel.cvut.cz/anketa/aktualni/courses/A0B16FI1
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1.Filozofie a filozofování. Porovnání mýtického, filozofického a vědeckého přístupu.
2.Thales a škola v Mílétu. Otázka hledání prapodstaty (arché), redukcionismus.
3.Pythagoras a jeho škola, dnešní pozůstatky pythagoreismu (reinkarnace, numerologie.).
4.Myšlenky Hérakleita z Efesu. Dynamický obraz světa, srovnání s východní filozofií.
5.Elejská škola, otázky metodiky poznání, problémy s pojetím vakua.
6.Anaxagorás, Empedoklés. Pojímání hmoty.
7.Atomismus, jeho zrod a důsledky. Absolutní determinismus a svoboda, problémy materialismu.
8.Krize poznání, sofisté. Člověk měřítkem všeho? Sofistika a dnešní postmoderna.
9.Život a smrt Sókrata. Sókratův vztah k sofistice, dialogická metoda, sókratovský morální paradox.
10.Malé sókratovské školy, megařané, logicky paradox Lháře.
11.Platón, jeho život a filozofie. Svět idejí. Podobenství o jeskyni. Problém demokracie. Ideální stát nebo totalita?
12.Aristotelés a vyvrcholení klasické filozofie. Aristotelská logika a fyzika. Aristotelismus a scholastika.
13.Hellénistická filozofie, epikureismus a stoicismus. Alexandrijská škola, Eukleidés a matematika.
14.Pyrrhonismus (skepticismus), křesťanství a filozofie. Svatý Augustin, Boethius.
- Osnova cvičení:
-
1.Pojem filozofie. Příklady mýtů.
2.Otázka hledání prapodstaty dříve a dnes, hylozoismus a redukcionismus. Pojetí duše.
3.Pythagorás, charakter jeho školy, dnešní pozůstatky pythagoreismu (reinkarnace, numerologie .).
4.Hérakleita z Dresu, příklady interpretace.
5.Elejská škola, otázky metodiky poznání (problémy s pojetím vakua).
6.Pojímání hmoty za antiky a dnes.
7.Atomismus a přírodní věda. Problém determinismu.
8.Krize poznání, sofisté. Člověk meřítkem všeho? Příklady.
9.Sókratův vztah k sofistice, význam dialogické metody.
10.Paradox Lháře a jeho novodobé obměny, Grelichův paradox, Russelův paradox.
11.Svět idejí a dnešní věda. Význam podobenství o jeskyni.
12.Aristotelská logika a fyzika.
13.Zajímavé momenty epikureismu a stoicismu. Eukleidovy Základy dnes.
14.Pyrrhonismus (skepticismus), dnešní skepticismus.
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
1.Zamarovský, P. Příbeh antické filosofie, nakl. ČVUT, Praha 2005
2.Zamarovský, P. The Historical Roots of Philosophy, Praha: CVUT. 2007
3.Kratochvíl, Z. Mýtus, filosofie, věda, Hrnčířství a nakladatelství Juza, Praha 1993
4.Tretera, I. Nástin dějin evropského myšlení, COWI, Praha 1996
5.Stumpf, E. S. Socrates to Sartre, McGraw-Hill, New York 1993
- Poznámka:
- Další informace:
- https://ekonom.feld.cvut.cz/cs/student/predmety/filozofie-1
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: