Rizikové chování žáků
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
32BC-K-RIZZ-01 | Z | 3 | 8B | česky |
- Vztahy:
- Předmět 32BC-K-RIZZ-01 nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět U51C3105 (vztah je symetrický)
- Předmět 32BC-K-RIZZ-01 může při kontrole studijních plánů nahradit předmět U51C3105
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Předmět seznamuje studenty s problematikou rizikového chování žáků v pedagogické i psychologické rovině a se zaměřením na školní prostředí, a zaměřuje se také na jeho společenské projevy a důsledky.
- Požadavky:
-
Z = Závěrečný test prověřující orientaci studenta v problematice. Test obsahuje 6 otázek (4 s výběrem odpovědi ze tří možností (1 bod za každou správnou odpověď) + 2 otevřené otázky (0-2 body podle kvality odpovědi)).
Kritéria hodnocení: Z=4-8 bodů
- Osnova přednášek:
-
Rizikové chování, možnosti prevence a intervence, role učitele
Šikana ve školní třídě, diagnostika a řešení
- Osnova cvičení:
-
Rizikové chování, možnosti prevence a intervence, role učitele
Šikana ve školní třídě, diagnostika a řešení
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je přiblížit studentům problematiku rizikového chování žáků v pedagogické i psychologické rovině a se zaměřením na školní prostředí, a jeho společenské projevy a důsledky.
Získané znalosti: student rozumí základním pojmům tohoto předmětu a umí je vyjmenovat, od sebe odlišit; dokáže charakterizovat nejčastější projevy rizikového chování žáků a uvést jejich příklady; umí charakterizovat možnosti prevence a intervence na školách.
Získané dovednosti: student dokáže odhadnout míru vlivu rizikového chování žáka na jeho učení; umí navrhnout možnosti intervence a prevence rizikového chování žáků ve školním prostředí.
- Studijní materiály:
-
POVINNÉ:
Čáp, D., & Šírová, E. (2022). Rizikové chování žáků. [Ebook]. MÚVS, Moodle.
Metodický pokyn MŠMT k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních č.j. MSMT-21149/2016
DOPORUČENÉ:
Bendl, S. (2004). Kázeňské problémy ve škole. Triton.
Cooper, P. (1995). Mentální bulimie a záchvatovité přejídání: Jak se uzdravit. Votobia.
Čáp, D. (2010). Minimalizace šikany a kyberšikana. In: Krejčová, L. & Mertin, V. (Eds.). Škola jako místo setkávání 2010. Sborník příspěvků z konference konané 19. dubna 2010. FF UK.
Čáp, D. (2010). Šikana a kyberšikana. In: L. Krejčová & V. Mertin (Eds.). Pedagogická intervence u žáků ZŠ (174-178). Wolters Kluwer.
Čáp, D. (2012). Diagnostika šikany. In: L. Krejčová & V. Mertin (Eds.). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika (237 - 243). Wolters Kluwer.
Čáp, D. (2012). Šikana: mýty a realita. [Samostatná příloha]. Řízení školy. Wolters Kluwer.
Faltus, F. (2007). Syndrom nočního jedlictví. Česká a slovenská psychiatrie., 103(6), 291-296.
Fischer, S., & Škoda, J. (2014). Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Grada Publishing.
Janošová, P., Kollerová, P., Zábrodská, K., Kressa, J. & Dědová, M. (2016). Psychologie školní šikany. Grada
Kolář, M. (2001). Bolest šikanování. Portál.
Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Portál.
Kranz, R., & Maloney, M. (1997). O poruchách příjmu potravy. Lidové noviny.
Krejčová, L. & Mertin, V. (Eds.) (2010). Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Wolters Kluwer.
Krch, F. (1999). Poruchy příjmu potravy. Grada.
Krch, F. (2002). Mentální anorexie. Portál.
Krch, F. (2003). Bulimie: Jak bojovat s přejídáním. Grada.
Kriegelová, M. (2008). Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Grada.
Kucharská, A., Friedlová, K., Jurová, L., Lindovská, L., Macková, P., & Urbancová, M. (2012). Práce s třídním kolektivem. NÚV.
Kulhánek, J. (2012). Poruchy příjmu potravy u dětí a dospívajících. Portál Šance dětem. Dostupné on-line: Poruchy příjmu potravy v dětství a dospívání | Šance Dětem (sancedetem.cz)
Maloney, M., & Kranz, R. (1997). O poruchách příjmu potravy. Nakladatelství Lidové noviny.
Martynáková, L., & Piskáčková, Z. (2010). Orthorexie a bigorexie - méně známé formy poruch příjmu potravy. Výživa a potraviny, 65(1), 15-16.
McGregor, R. (2019). Ortorexie. Posedlost zdravou stravou. Omega.
Miovský et al. (2015). Prevence rizikového chování ve školství. Lidové noviny.
Papežová, H. (ed.) (2010). Spektrum poruch příjmu potravy: interdisciplinární přístup. Grada.
Papežová, H. (2012). Začarovaný kruh anorexie, bulimie a psychogenního přejídání a cesty ven?!. Psychiatrické centrum.
Papežová, H., &Hanusová, J. (2012). Poruchy příjmu potravy: příručka pro pomáhající profese. Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga. PORUCHY_PRIJMU_POTRAVY_web.pdf (prevence-praha.cz)
Procházková, L., & Sladká-Ševčíková, J. (2017). Poruchy příjmu potravy: odpovědi na otázky, na které jste se báli zeptat. Pasparta.
Svoboda, M., Češková, E., & Kučerová H. (2015). Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Portál.
Urban, L., Dubský, J., & Bajura, J. (2012). Sociální deviace. Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.
Vágnerová, K. a kol. (2009). Minimalizace šikany. Praktické rady pro rodiče. Portál.
Vágnerová, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Karolinum.
Válková, H., Kuchta, J. & Hulmáková, J. (2019). Základy kriminologie a trestní politiky. C.H. Beck.
Vašutová, M. et al. (2010). Proměny šikany ve světě nových médií. Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.
Vítková, T. (2021). Poruchy příjmu potravy v ženském vrcholovém sportu [Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Filozofická fakulta]. Digitální repozitář UK (cuni.cz)
DALŠÍ ZDROJE:
www.adiktologie.cz
Martínek, Z. (2022). Agrese a šikana u dětí: Mohou za to média, rodičovská výchova, nebo geny? https://sancedetem.cz/agrese-sikana-u-deti-mohou-za-media-rodicovska-vychova-nebo-geny
Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019-2027, 2016. [online]. MŠMT. Dostupné z: https://www.msmt.cz/uploads/narodni_strategie_primarni_prevence_2019_27.pdf
Pražské centrum primární prevence [15.04.2022]. http://www.prevence-praha.cz/index.php/publikace-online.html
Statistické přehledy kriminality za rok 2019, 2020 [online]. MVČR. Dostupné z: https://www.policie.cz/clanek/statisticke-prehledy-kriminality-za-rok2019.aspx
- Poznámka:
- Další informace:
- https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/view.php?id=10118
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: