Člověk a zdraví
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
32BC-K-CLZD-01 | Z | 3 | 8B | česky |
- Vztahy:
- Předmět 32BC-K-CLZD-01 nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět U51C4501 (vztah je symetrický)
- Předmět 32BC-K-CLZD-01 může při kontrole studijních plánů nahradit předmět U51C4501
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Zdraví jako jedna z nejdůležitějších lidských hodnot. Faktory, ovlivňující zdraví - vnější a vnitřní faktory. Zdravý životní styl. Faktory nejvíce poškozující zdraví a
jejich zvládání.
- Požadavky:
-
Základy biologie člověka - znalosti stavby a funkce organismu a jeho vývojových a individuálních zvláštností a potřeb, klíčové kompetence ovlivňující zdraví, hlavní zásady zdravého způsobu života, základy ekologie.
- Osnova přednášek:
-
Zdraví člověka
Životní styl
O nemoci a zdraví
Vybrané orgánové soustavy
- Osnova cvičení:
-
Zásady zdravé výživy a zdravého životního stylu, poruchy příjmu potravy, příčiny a dopady nemocí (civilizační choroby), testování míry stresu, legislativní úprava ochrany zdraví.
1.Zamyslete se nad svými naměřenými hodnotami – BMI, KT, množství tuku v těle, naměřené hodnoty (pas, boky), množství vody, které bychom měli denně orientačně vypít (váha v kg x 0,035 = denní spotřeba tekutin v litrech).
2.Analyzujete faktory negativně ovlivňující vaše zdraví (způsob života, zdravotně preventivní chování, kvalita mezilidských vztahů, kvalita životního prostředí aj.)
Zamyslete se nad tím, co chcete a můžete změnit, k podpoře svého zdraví a prevenci nemocí, aby změny pozitivně ovlivnily vaše zdraví, a to ve třech dimenzích – tělesné, duševní a sociální.
Zdraví člověka je složitě podmíněno kladným i záporným působením nejrůznějších faktorů. Faktory, které ovlivňují naše zdraví rozdělujeme na determinanty vnitřní (genetické) a zevní (životní styl, kvalita prostředí, zdravotnické služby).
- Cíle studia:
-
Cílem výchovy ke zdraví je utváření a postupné rozvíjení klíčových kompetencí, které mají význam pro zdravý život, a to ve všech dimenzích - tělesné, duševní a sociální.
Velký důraz se klade na prevenci při ochraně zdraví a na odpovědnosti každého z nás za své zdraví.
Cílem předmětu je získat vědomosti potřebné k naplnění odpovědnosti za vlastní zdraví a za zdraví ostatních.
- Studijní materiály:
-
Machová, Jitka a Dagmar Kubátová. Výchova ke zdraví. 2., Aktualizované vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5351-5.
Čeledová, L. ,Čevela, R. Výchova ke zdraví. Praha: Grada publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3213-8.
Machová J.: Biologie člověka pro učitele. UK Praha, 2005. Karolinum.
Fourová, K. Nejez blbě: jediná kniha o jídle, kterou potřebujete. Praha, Euromedia Group, 2020.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B0114P300003 Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku, kombinovaná forma od 22/23 (povinně volitelný předmět)
- B0114P300003 Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku - kombinovaná forma od 23/24 (povinně volitelný předmět)