Návrh a modelování softwarových systémů
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
AD4M33NMS | Z,ZK | 6 | 14KP+6KC | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra kybernetiky
- Anotace:
-
Cílem předmětu je seznámit studenty s procesem návrhu softwarového
systému od sběru požadavků až po detailní objektový návrh. Předmět
bude vycházet z existujících metodik vývoje, zejména objektových, a
jako převažující formalismus bude využit jazyk UML. Předmět bude
zaměřen zejména na analýzu spolehlivosti a formální a neformální
metody snížení chybovosti ve fázi návrhu a designu.
Výsledek studentské ankety předmětu je zde: http://www.fel.cvut.cz/anketa/aktualni/courses/A4M33NMS
- Požadavky:
-
Požadavky ke zkoušce http://krizik.felk.cvut.cz/moodle/
course/info.php?id=23^
Aktuální informace o přednáškách a cvičeních najdete na:^
- Osnova přednášek:
-
1.Uživatelské požadavky, definice funkcionality systému, formální a neformální postupy uživatelské specifikace
2.Technická specifikace, návrh struktury systému, vztah mezi funkcionálními a nefunkcionálními požadavky na systémy
3.Popis a použití jazyka UML
4.Návrh systému pomocí UML
5.Objektový návrh
6.Objektový návrh
7.Objektový návrh
8.Komponentový návrh, identifikace modulu, zásady tvorby API
9.Distribuované komponenty, distribuované systémy, návrh a formalismy
10.Návrh distribuovaných systémů, vlastnosti distribuovaných systémů
11.Synchronní a asynchronní systémy, systémy řízené událostmi
12.Integrace systému, chybovost, propagace chyb
13.Integrace mezi systémy, integrace externích datových zdrojů, externí závislosti
14.Řízení rizika vývoje, technický plán projektu
- Osnova cvičení:
-
1. Organizace, bezpečnost, podmínky udělení zápočtu
2. Uživatelské požadavky, specifikace požadavků
3. Technická specifikace, návrh struktury systému, funkcionální a
nefunkcionální požadavky
4. Příklady modelování v jazyce UML - modely požadavků a tříd
5. Modely komunikace a spolupráce v UML, zadání semestrálních prací
6. Samostatná práce - objektový návrh
7. Samostatná práce - objektový návrh
8. Samostatná práce - komponentový návrh, tvorba rozhraní
9. Příklad návrhu distribuovaného systému
10. Systémy řízené událostmi
11. Integrace datových zdrojů
12 Prezentace semestrálních prací
13 Prezentace semestrálních prací
14 Zápočty
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je, aby se student naučil navrhovat
softwarové systémy. Po absolvování student aktivně zvládá
objektově-orientovaný návrh software s využitím metodologie
UML a navrhovat vícevláknové aplikace. Získá přehled o
technologiích pro návrh distribuovaných aplikací RPC, RMI,
JMS, Corba a COM+.
- Studijní materiály:
-
[1] Rumbauhg, J., Blaha, M., Premerlani, W., Eddy, F., Lorenson, W.:
Object-oriented Modelling and Design. Prentice Hall, 1991
[2] Beneš, J.: Manažerské informační systémy. Automatizace, 2000
[3] Mařík a kol.: Umělá inteligence I-IV. Academia. Praha, 1999-2001
- Poznámka:
-
Rozsah výuky v kombinované formě studia: 14p+6c
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: