Model-Driven Software Development for Scientific Research
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
|---|---|---|---|---|
| ANIE-MRV | Z,ZK | 5 | 2P+1C | anglicky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra softwarového inženýrství
- Anotace:
-
Studenti si osvojí dovednosti práce s konceptuálními modely a jejich využití pro komplexní domény v rámci softwarového inženýrství. Předmět je zaměřen na doménu vědeckého výzkumu v oblasti bioinformatiky. Studenti získají přehled o pokročilých technikách strukturního a procesního modelování s využitím různých notací. Naučí se automaticky generovat implementace modelů s důrazem na zachování integritních omezení v různých technologiích (grafové a objektově-relační databáze). Seznámí se s výzvami pro modelování a implementaci software v bioinformatice. V rámci projektů si pak na konkrétní doméně osvojí postupy pro modelování a vývoj aplikací ve vědeckém výzkumu a získají praktické zkušenosti s vývojem software.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod do předmětu a přehled přístupů ke strukturálnímu modelování.
2. Procesní modelování a integrace s datovými modely.
3. Verifikace a validace modelů.
4. Úvod do bioinformatiky a způsoby reprezentace dat.
5. Algoritmy a analýza dat v bioinformatice.
6. Softwarové nástroje v bioinformatice, veřejně dostupné databáze a zdroje dat.
7. Integrace nástrojů v oblasti bioinformatiky a možnosti využití RDF/SPARQL.
8. Principy generování kódu: různé přístupy ke generování kódu, transformace modelů na kód.
9. Generování schémat a kódu pro grafové databáze.
10. Generování schémat a kódu pro objektově-relační databáze a zachování integritních omezení.
11. Principy převodu přirozeného jazyka na SQL dotazy.
12. Retrieval-augmented generation a jeho využití v softwarovém inženýrství.
- Osnova cvičení:
-
1. Úvod do předmětu a požadavky na semestrální projekt.
2. Nástroje pro konceptuální modelování.
3. Nástroje pro konceptuální modelování.
4. Konzultace k projektům.
5. Konzultace k projektům.
6. Odevzdávání projektů.
- Cíle studia:
-
Studenti si osvojí dovednosti práce s konceptuálními modely a jejich využití pro komplexní domény v rámci softwarového inženýrství. Předmět je zaměřen na doménu vědeckého výzkumu v oblasti bioinformatiky. Studenti získají přehled o pokročilých technikách strukturního a procesního modelování s využitím různých notací. Naučí se automaticky generovat implementace modelů s důrazem na zachování integritních omezení v různých technologiích (grafové a objektově-relační databáze). Seznámí se s výzvami pro modelování a implementaci software v bioinformatice. V rámci projektů si pak na konkrétní doméně osvojí postupy pro modelování a vývoj aplikací ve vědeckém výzkumu a získají praktické zkušenosti s vývojem software.
- Studijní materiály:
-
1. Guizzardi G.: Ontological Foundations for Structural Conceptual Models. Telematica Instituut Fundamental Research Series, 2005. ISBN 90-75176-81-3.
2. Uhnák P., Pergl R.: The OpenPonk Modeling Platform, in Proc. of the 11th Edition of the International Workshop on Smalltalk Technologies. ACM, New York, USA, 2016. ISBN 978-1-4503-4524-8.
3. Jones N.C., Pevzner P.A.: An Introduction to Bioinformatics Algorithms. The MIT Press, 2004. ISBN 978-0-262-10106-6.
4. Eidhammer I., Flikka K., Martens L., Mikalsen S.O.: Computational Methods for Mass Spectrometry Proteomics. Wiley, 2008. ISBN 978-0-470-51297-5.
5. Rothman D.: RAG-Driven Generative AI: Build custom retrieval augmented generation pipelines with LlamaIndex, Deep Lake, and Pinecone. Packt Publishing, 2024. ISBN 978-1-836-20091-8.
6. Gheorghiu A.: Building Data-Driven Applications with LlamaIndex: A practical guide to retrieval-augmented generation (RAG) to enhance LLM applications. Packt Publishing, 2024. ISBN 978-1-835-08950-7.
7. Bouchard L.F., Peters L.: Building LLMs for Production: Enhancing LLM Abilities and Reliability with Prompting, Fine-Tuning, and RAG. Towards AI, 2024. ISBN 979-8-324-73147-2.
- Poznámka:
-
Předmět je vyučován v angličtině.
- Další informace:
- bude doplněno
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: