Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2025/2026

Technologie virtuální reality

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
ANI-TVR Z,ZK 3 1P+1C česky
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
katedra softwarového inženýrství
Anotace:

Studenti budou seznámeni se základními koncepty virtuální reality. Budou probrány jednotlivé formy pro zobrazování virtuálních světů (CAVE, HMD, ...) a možnosti ovládání virtuálních avatarů (tracking pozice, hand tracking, eye tracking). Dále budou představeny koncepty smíšené a rozšířené reality. Nakonec budou představeny možné způsoby využití virtuální a rozšířené reality.

Požadavky:

Žádné.

Osnova přednášek:

1. Úvod, historie, motivace:

a. Obecné info o předmětu

b. Co je to virtuální realita, jak zapadá do našeho světa

c. Co všechno virtuální realita potřebuje a nabízí

d. Jak pracuje lidský mozek

2. Zobrazovací techniky, konstrukce VR headsetu

a. Jakým způsobem lze zobrazovat obraz uživateli

b. HMD a CAVE systémy, z čeho se skládají

c. Jak se dá zobrazování zpřesnit, zrychlit

3. Interakce ve VR I.

a. Jak uživatel interaguje s virtuálními světy

b. Interakční vzory, jejich výhody a nevýhody

c. Jak dosáhnout imerzivity, jak se vyhnout únavě

d. Jak porovnávat vhodnost interakce

4. Interakce ve VR II.

a. Ovladače pro virtuální realitu

b. Jak použít uživatelovy ruce, oči, nohy, hlavu pro interakci

c. Jaké jsou jednotlivé typy a jejich hlavní představitelé, výhody a nevýhody

5. AR/XR/MR

a. Rozšířená realita, zobrazení, přístupy

b. Vizualizace dat v AR

6. Využití

a. Na co jsou vhodné jednotlivé technologie

b. VR/AR v lékařství, v průmysl

c. Zábavní průmysl a VR

Osnova cvičení:

1. Úvod, historie, motivace

2. Zobrazovací techniky, konstrukce VR headsetu

3. Interakce ve VR I.

4. Interakce ve VR II.

5. AR/XR/MR

6. Využití

Cíle studia:

Cílem studia předmětu je osvojit si techniky virtuální reality, od zobrazování virtuálních světů až po přenášení záměrů uživatele do VR. Probrány budou taky přínosy a úskalí virtuální a rozšířené reality, které pomohou vytvořit uvěřitelný a uživatelsky přívětivý reálný svět.

Studijní materiály:

1. S. LaValle.: Virtual reality. Cambridge University Press, 2023. ISBN 9781107198937.

Poznámka:

Kurz je vyučován v češtině.

Další informace:
https://courses.fit.cvut.cz/NI-TVR/
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 6. 12. 2025
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet8576106.html