Nová média v umění a designu
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
|---|---|---|---|---|
| ANI-NMU | ZK | 3 | 2P+0C | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra softwarového inženýrství
- Anotace:
-
Předmět studenty uvádí do problematiky užití nových médií v umělecké a designérské tvorbě. Klíčovými tématy jsou pohyblivý obraz, internet, počítačová hra a zvuk. Zásadním cílem je studenta seznámit s co největší škálou kreativních přístupů v nových médiích. V předmětu je kladen důraz na dialog se studenty, především pak v přednáškách věnujících se konkrétním uměleckým projektům.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1. Teorie nových médií Definice nových médií a jejich vývoj Klíčoví teoretici: Martin Lister, Lev Manovich, Jussi Parikka, Mark Deuze Vztah mezi tradičními a novými médii v umění
2. Umění nových médií Charakteristika a hranice novomediálního umění Interaktivita, digitalita a algoritmické procesy Příklady významných děl a autorů
3. Pohyblivý obraz v umění: Umělecký a experimentální film Rozdíl mezi klasickou filmovou tvorbou a experimentálním filmem Zásadní autoři a ukázky děl Využití pohyblivého obrazu jako uměleckého média
4. Videoart a jeho přesahy Historie a vývoj videoartu Rozdíl mezi filmem a videoartem Pohyblivý obraz jako objekt, instalace a interaktivní instalace
5. Animace v umění a filmu Vývoj digitální animace od 20. století po současnost Experimentální animace a její role v umění Důležití tvůrci a jejich přístupy
6. Internetové a postinternetové umění Umění vznikající v digitálním prostředí a jeho historie Rozdíl mezi internetovým a postinternetovým uměním Proměna umělecké tvorby v době internetu a sociálních sítí
7. Umění po internetu a NFT art Umělecké projekty v prostředí kryptoměn a blockchainu NFT jako umělecké médium a jeho dopad na umělecký trh Kritické pohledy na NFT a jeho budoucnost
8. Algoritmické umění a AI art Historie generativního umění Od raných experimentů po současné využití AI v umění Etické otázky a umělecké možnosti práce s AI
9. Dějiny počítačových her a indie herní scéna Vývoj her od druhé poloviny 20. století po současnost Indie scéna a její dopad na herní průmysl Experimentální hry jako umělecký projev
10. Game art a umělecké intervence ve hrách Počítačové hry jako umělecké médium Herní modifikace, machinima a virtuální online světy Současné experimenty v game artu
11. Zvukové umění (Sound art) Vývoj soundartu ve 20. a 21. století John Cage, Musique concrète, digitalizace zvuku Současné formy zvukového umění: sound walk, deep listening
12. Současné trendy v umění nových médií Nejnovější tendence a interdisciplinární přístupy Spojení umění, vědy a technologie Budoucnost nových médií v umělecké tvorbě
- Osnova cvičení:
-
Předmět nemá cvičení
- Cíle studia:
-
Předmět studenty uvádí do problematiky užití nových médií v umělecké a designérské tvorbě. Klíčovými tématy jsou pohyblivý obraz, internet, počítačová hra a zvuk. Zásadním cílem je studenta seznámit s co největší škálou kreativních přístupů v nových médiích. V předmětu je kladen důraz na dialog se studenty, především pak v přednáškách věnujících se konkrétním uměleckým projektům.
- Studijní materiály:
-
BORDWELL, David, THOMPSON, Kristin. Dějiny filmu: Přehled světové kinematografie. Praha: AMU,
ISBN 978-80-7331-207-7
DEUZE, Mark. Media life: Život v médiích. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství
Karolinum, 2015, Studia nových médií. ISBN 978-80-246-2815-8
FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce: jak infosféra mění tvář lidské reality. Praha: Univerzita Karlova,
nakladatelství Karolinum, 2019, Studia nových médií. ISBN 978-80-246-3803-4
GREENE, Rachel. Internet Art . London: THAMES & HUDSON Ltd., 2004, ISBN 0-500-20376-8
KHOLEIF, Omar (ed.). You Are Here: Art After the Internet. Manchester: Cornerhouse and SPACE,
2014, ISBN 9780956957177
LONDON, Barbara. Video/Art: The First Fifty Years. Phaidon Press Ltd, 2019, ISBN 978-1838663582
MANOVICH, Lev. The Language of New Media . USA: The MIT Press, 2002, ISBN 0-262-13374-1
MEIXNEROVÁ, Marie. #mm net art internetové umění ve virtuálním a fyzickém prostoru prezentace.
Olomouc: Pastiche Filmz z.s. V rámci Edice PAF., 2014, ISBN 978-80-87662-06-9
PAUL, Christiane (ed.). Digital art . London: Thames & Hudson Ltd, 2008, ISBN 978-0-500-20398-9
QUARANTA, Domenico. Beyond New Media Art. San Francisco, California: Link Editions, 2013, ISBN
978-1-291-37697-5
QUARANTA, Domenico. In Your Computer . Brescia: Link Editions, 2010, ISBN 978-1-4467-6021-5
SERRES, Michel. Palečka: esej o digitální revoluci. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství
Karolinum, 2019, Studia nových médií, ISBN 978-80-246-4295-6
STUBBS, Phoebe (ed.). Art and the Internet . London: Black Dog Publishing, 2013, ISBN
978-1-907317-98-9
WEIBEL, Peter. Sound Art: Sound as a Medium of Art. The MIT Press, 2019, ISBN 9780262029667
- Poznámka:
-
Poznámka bude vyplněna později
- Další informace:
- Bude vyplněno později
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: