Robotika ve vzdělávání
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
BDUM-ROB | Z,ZK | 6 | 2P+2L | česky |
- Garant předmětu:
- Martin Hlinovský
- Přednášející:
- Martin Hlinovský, Pavel Krsek, Vojtěch Petrucha
- Cvičící:
- Martin Hlinovský, David Pařil
- Předmět zajišťuje:
- katedra řídicí techniky
- Anotace:
-
Předmět je úvodem do problematiky robotů a součástí je i příprava studentů na zvládnutí výuky v laboratorních cvičeních. Studenti v týmech (obvykle tříčlenných) navrhnou a realizují autonomního mobilního robota (např. ze stavebnice LEGO Mindstorms) schopného splnit zadanou komplexní úlohu. Studenti poznají podstatu tvůrčí inženýrské a výzkumné práce, kdy k úspěšnému zvládnutí úkolu je zapotřebí skloubit mnoho různých dovedností a poznatků, teoretických i praktických. Stavebnice mají studenti k dispozici po celou dobu semestru, částečně tedy řeší zadané úlohy mimo školu. Cvičení slouží především pro konzultace a ověření výsledků, ke kterému jsou typicky nutná speciální hřiště. Studenti povedou výuku ve cvičeních v předmětu B3B35RO1 Roboti.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
Osnova přednášek:
1. Úvod, organizace předmětu, přehled interaktivních robotů a robotických hraček vhodných k výuce
2. Vysvětlení projektu řešeného ve cvičeních, informace k vedení studentů bakalářského předmětu B3B35RO1 Roboti
3. Základy stavby a programování robotů
4. Vysvětlení hardwaru a softwaru používaných stavebnic včetně příkladů
5. Jak správně programovat, jak dodržovat správně klíčové části kódu
6. Základní algoritmy včetně vysvětlení regulátorů, zajímavé příklady řídicích systémů
7. Senzory a aktuátory pro robotiku, jejich funkce a základní principy
8. Elektronika v robotech od hlídání stavu baterie po řídicí jednotku
9. Základní principy pokročilých senzorů používaných v robotice (kamera, hloubkové snímače)
10. Využití údajů ze senzorů pro vytváření mapy prostředí a lokalizaci (SLAM)
11. Poddajné řízení manipulátorů
12. Strojové učení pro řízení robotů
13. Bezpečnost v robotice, a to jak v případě manipulátorů tak autonomních robotů a vozidel
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je připravit studenty pro výuku laboratorních cvičeních a poznat podstatu tvůrčí inženýrské a výzkumné práce.
- Studijní materiály:
-
Doporučená:
1. Výukové materiály Programování v jazyce Python, Programování v jazyce C, Identifikace a regulace soustavy diskrétní PID regulace
Doporučená:
1. Materiály k předmětu Roboti, moodle.fel.cvut.cz
2. https://education.lego.com/en-us,
4. LEGO Robotics and more [Online], Available: http://robotics.benedettelli.com/
5. LEJOS Java for LEGO Mindstorms [Online], Available: http://www.lejos.org/
6. Bricx Command Center 3.3 [Online], Available: http://bricxcc.sourceforge.net/
7. Python for EV3 https://education.lego.com/en-au/support/mindstorms-ev3/python-for-ev3
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: