Počítačová grafika 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
801PGR2 | Z,ZK | 2 | 1P+1C | česky |
- Garant předmětu:
- Pavel Strachota
- Přednášející:
- Jan Thiele
- Cvičící:
- Jan Thiele
- Předmět zajišťuje:
- Katedra softwarového inženýrství
- Anotace:
-
Druhá část dvousemestrálního předmětu „Počítačová grafika“ začíná stručnou teorií signálu v kontextu v počítačové
grafice všudypřítomného aliasingu. Dále výklad představuje strukturovaný přehled základních problémů v trojrozměrné
počítačové grafice a jejich řešení, od popisu trojrozměrné scény až po její realistické zobrazení. Důraz je kladen na
matematický popis problémů a výklad příslušných algoritmů s využitím znalostí z širokého spektra předmětů
vyučovaných na FJFI (matematická analýza, lineární algebra, pravděpodobnost a statistika, teorie informace, teorie
kódování, základy algoritmizace, teorie složitosti, numerická matematika). Výklad ukazuje praktické aplikace těchto
teoretických disciplín, avšak nevyžaduje jejich hlubší znalost. Pozornost je věnována též otázce implementace
probíraných algoritmů, návrhu datových struktur apod. Na poslední přednášce je demonstrována řada probraných
konceptů pomocí volně dostupného softwarového nástroje pro 3D modelování Blender.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod do teorie signálu
2. Cíle počítačové 3D grafiky
3. Křivky a plochy
4. Reprezentace pevných těles
5. Techniky procedurálního modelování
6. Geometrické transformace objektů pomocí matic
7. Promítání
8. Řešení viditelnosti
9. Osvětlování a stínování
10. Aplikace textur
11. Sledování paprsku a fyzikálně založené zobrazovací metody
12. Modelování a renderování 3D scén pomocí programu Blender
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
[1] S. Marschner, P. Shirley: Fundamentals of Computer Graphics (4th ed.), CRC Press, Taylor & Francis Group, 2016.
[2] J. F. Hughes, A. van Dam, M. McGuire, D. F. Sklar, J. D. Foley, S. K. Feiner, K. Akeley: Computer Graphics:
Principles and Practice (3rd ed.), Addison Wesley, 2014.
[3] T. Akenine-Möller, E. Haines, N. Hoffman, A. Pesce, M. Iwanicki, S. Hillaire: Real-Time Rendering (4th ed.), CRC
Press, Taylor & Francis Group, 2018.
Doporučená literatura:
[4] D. Shreiner, G. Sellers, J. Kessenich, B. Licea-Kane: OpenGL Programming Guide (8th ed.), Addison Wesley,
Pearson Education, 2013.
[5] Žára, Beneš, Sochor, Felkel: Moderní počítačová grafika. Computer Press, Praha, 2005.
[6] P. Prusinkiewicz, A. Lindenmayer: The Algorithmic Beauty of Plants. Springer Verlag, 1990.
Studijní pomůcky:
Počítačová učebna Windows/Linux, Programovací jazyky C, C++, Java, C#, MS Visual Studio, knihovny Qt, SDL,
OpenGL, DirectX, Blender, 3dsMax.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Aplikace informatiky v přírodních vědách (povinný předmět programu)