Počítačová grafika 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
801PGR1 | Z,ZK | 2 | 1P+1C | česky |
- Garant předmětu:
- Pavel Strachota
- Přednášející:
- Jan Thiele
- Cvičící:
- Jan Thiele
- Předmět zajišťuje:
- Katedra softwarového inženýrství
- Anotace:
-
První část dvousemestrálního předmětu „Počítačová grafika“ je věnována specifikům digitálních zobrazovacích zařízení
od historických technologií po ty nejmodernější a přehledu základních problémů v dvourozměrné počítačové grafice a
jejich řešení. Důraz je kladen na matematický popis problémů a výklad příslušných algoritmů s využitím znalostí z
širokého spektra předmětů vyučovaných na FJFI (matematická analýza, lineární algebra, pravděpodobnost a statistika,
teorie informace, teorie kódování, základy algoritmizace, teorie složitosti, numerická matematika). Výklad ukazuje
praktické aplikace těchto teoretických disciplín, avšak nevyžaduje jejich hlubší znalost. Závěrečná část kurzu se
zaměřuje na uplatnění moderních technologií počítačové grafiky pro tvorbu (po formální stránce) kvalitních vědeckých
dokumentů a prezentací.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1. Hardware v počítačové grafice
2. Lidský zrak, vnímání barev a jejich reprezentace
3. Rastrové algoritmy
4. Výpočetní geometrie
5. Transformace obrazu
6. Formáty a algoritmy pro ukládání a kompresi obrazu
7. Grafická uživatelská rozhraní
8. Webové a multimediální technologie
9. Grafika v tvorbě vědeckých dokumentů
10. Technologie digitální fotografie
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
[1] S. Marschner, P. Shirley: Fundamentals of Computer Graphics (4th ed.), CRC Press, Taylor & Francis Group, 2016.
[2] J. F. Hughes, A. van Dam, M. McGuire, D. F. Sklar, J. D. Foley, S. K. Feiner, K. Akeley: Computer Graphics:
Principles and Practice (3rd ed.), Addison Wesley, 2014.
[3] J. Vince: Mathematics for Computer Graphics (4th ed.), Springer-Verlag London, 2014.
Doporučená literatura:
[4] M. de Berg, O. Cheong, M. van Kreveld, M. Overmars: Computational Geometry – Algorithms and Applications,
Springer-Verlag Berlin, 2008.
[5] Žára, Beneš, Sochor, Felkel: Moderní počítačová grafika. Computer Press, Praha, 2005.
[6] E. Pazera: Focus on SDL. Premier Press, Cincinnati, 2003.
Studijní pomůcky:
Počítačová učebna Windows/Linux, Programovací jazyky C, C++, Java, C#, MS Visual Studio, knihovny Qt, SDL.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Aplikace informatiky v přírodních vědách (povinný předmět programu)