Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2025/2026

Dějiny a teorie médií

Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
BBB39DTM ZK 2 2P+0C česky
Garant předmětu:
Roman Berka, Miloslav Novák
Přednášející:
Roman Berka, Miloslav Novák
Cvičící:
Roman Berka, Miloslav Novák
Předmět zajišťuje:
katedra počítačové grafiky a interakce
Anotace:

Předmět se zabývá vztahem kultury, technologií i hospodářství ve vývoji médií, ale také vlivem médií na společnost z různých hledisek. Seznámí studenty s jednotlivými technologickými postupy a formáty záznamu, přenosu a prezentace různých druhů médií, představí základní vlastnosti a funkce medií jako je multimodalita a kopírovatelnost. Poukáže na digitální revoluci, která proměnila způsoby percepce médií a všimne si trendů jako je hypertextualita, simultaneita nebo imerze, nevyjímaje problém autorství a institucí. Seznámí studenty s metodami archivace médií a konvergenci paměťových institucí, starajících se nejen o jejich uchování, ale i prezentaci v digitální éře. Sleduje také vývoj prezentace dějin v historických souvislostech a přiblíží význam a funkci různých druhů médií jako pramenů historického poznání i proměňující se postavení historiografie v minulosti a současnosti.

Požadavky:

Předmět nepožaduje žádné vstupní prerekvizity. Pro absolvování předmětu se vyžaduje znalost zde uvedených tematických okruhů a aktivní účast na přednáškách.

Osnova přednášek:

Tematické okruhy:

1. Úvod do mediálních studií: kultura a technologie

2. Vývojové trendy v dějinách médií: od cirkusu ke kinematografu, od knihtisku k internetu

3. Význam technologií pro utváření nových způsobů uměleckého vyjádření

4. Vlastnosti a funkce médií: multimodalita a kopírovatelnost

5. Audiovizuální technologie a technika

6. Digitalizace a její vliv na společnost a percepci médií: hypertextualita, simultaneita a imerze

7. Vztah technologií a percepce, fyziologie vnímání

8. Prezentace a média: broadcasting a sítě

9. Vývoj technologií pro záznam, přenos a reprodukci medií, archeologie médií

10. Archivace médií: digitální a analogové, konvergence paměťových institucí a valorizace archivů

11. Reflexe médií v historickém vývoji

12. Vztah technologií a průmyslu, regulace a trh, ekonomika a financování tvorby

13. Autor a výrobce, originalita a autenticita, autorské a archivní právo

Osnova cvičení:

Předmět nemá cvičení.

Cíle studia:

Cílem předmětu je představit média v jejich historickém vývoji, který utvářely technické vynálezy, technici a nové technologie, ale vždy ho limitovaly fyziologické hranice lidského vnímání.

Studijní materiály:

Doporučená literatura:

Aristoteles, Poetika. Praha: Svoboda 1996

David Bordwell Kristin Thompsonová, Dějiny filmu. Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2007.

Giannalberto Bendazzi, Cartoons One Hundred Years of Cinema Animation. Londýn: Indiana University Press 1996.

Leo Enticknap, Film Restoration: The Technology and Culture of Audiovisual Heritage. Palgrave

Macmillan 2013.

Paolo Cherchi Usai, Silent cinema an Introduction. Londýn: BFU 2002.

Miloslav Novák, Rekonstrukce paměti (české) kinematografie v čase její digitalizace. In: Film a kulturná pämať. SFÚ - AČK 2014.

Marian Ferenčuhová, Filmové pramene, historiografia, dokumentárny film. Bratislava: VŠMU SFÚ 2009.

Richard Misek, Chromatic Cinema. Oxford: Wiley-Blackwell 2010.

Leo Enticknap, Moving Image Technology. From Zoetrope to Digital. London: Wallflower Press 2005.

Howard M. Tremaine, Audio Cyclopedia. Indianapolis: Howard W. Sams & Co 1969.

Glenn Kennel, Color and Mastering for Digital Cinema. Burlington: Focal Press 2007.

Leo Enticknap, Film Restoration: The Technology and Culture of Audiovisual Heritage. Palgrave Macmillan 2013.

Paul Read - Mark-Paul Meyer, Restoration of Motion Picture Film. Oxford: Butterworth-Heinemann 2005.

Kolektiv autorů, Film a filmová technika. Praha: SNTL 1974.

Zákon č. 121/2000 Sb. o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon) s komentářem. Směrnice Evropské komise o autorských právech a související mezinárodní konvence a úmluvy.

Zákon č. 186/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie a o změně některých zákonů (zákon o audiovizi), ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 499/2004 Sb. o archivnictví a spisové službě (zákon o archivnictví), ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 122/2000 Sb. o ochraně sbírek muzejní povahy a o změně některých dalších zákonů (zákon o muzeích a galeriích), ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů

The New Renaissance. Report of the Comité des Sages. Brusel: European Commission 2011. <http://www.ace-film.eu/wp-content/uploads/2011/02/CdS_Final_report.pdf>

Digital Agenda for European Film Heritage. Brusel: European Commission 2011.

<www.dae-filmheritage.eu/final-study.html>.

Code of Ethics. FIAF 2002.

<http://www.fiafnet.org/uk/members/ethics.html>.

Code of Ethics. AMIA 2010.

<http://www.amianet.org/groups/committees/elections/2009/referendum.htm>.

Poznámka:
Další informace:
https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/BBB39DTM
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost T4:D2-256
Novák M.
18:00–19:30
(přednášková par. 1)
Dejvice
Posluchárna 256
Čt

Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 14. 11. 2025
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet7592706.html