Dějiny a teorie médií
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
|---|---|---|---|---|
| BBB39DTM | ZK | 2 | 2P+0C | česky |
- Garant předmětu:
- Roman Berka, Miloslav Novák
- Přednášející:
- Roman Berka, Miloslav Novák
- Cvičící:
- Roman Berka, Miloslav Novák
- Předmět zajišťuje:
- katedra počítačové grafiky a interakce
- Anotace:
-
Předmět se zabývá vztahem kultury, technologií i hospodářství ve vývoji médií, ale také vlivem médií na společnost z různých hledisek. Seznámí studenty s jednotlivými technologickými postupy a formáty záznamu, přenosu a prezentace různých druhů médií, představí základní vlastnosti a funkce medií jako je multimodalita a kopírovatelnost. Poukáže na digitální revoluci, která proměnila způsoby percepce médií a všimne si trendů jako je hypertextualita, simultaneita nebo imerze, nevyjímaje problém autorství a institucí. Seznámí studenty s metodami archivace médií a konvergenci paměťových institucí, starajících se nejen o jejich uchování, ale i prezentaci v digitální éře. Sleduje také vývoj prezentace dějin v historických souvislostech a přiblíží význam a funkci různých druhů médií jako pramenů historického poznání i proměňující se postavení historiografie v minulosti a současnosti.
- Požadavky:
-
Předmět nepožaduje žádné vstupní prerekvizity. Pro absolvování předmětu se vyžaduje znalost zde uvedených tematických okruhů a aktivní účast na přednáškách.
- Osnova přednášek:
-
Tematické okruhy:
1. Úvod do mediálních studií: kultura a technologie
2. Vývojové trendy v dějinách médií: od cirkusu ke kinematografu, od knihtisku k internetu
3. Význam technologií pro utváření nových způsobů uměleckého vyjádření
4. Vlastnosti a funkce médií: multimodalita a kopírovatelnost
5. Audiovizuální technologie a technika
6. Digitalizace a její vliv na společnost a percepci médií: hypertextualita, simultaneita a imerze
7. Vztah technologií a percepce, fyziologie vnímání
8. Prezentace a média: broadcasting a sítě
9. Vývoj technologií pro záznam, přenos a reprodukci medií, archeologie médií
10. Archivace médií: digitální a analogové, konvergence paměťových institucí a valorizace archivů
11. Reflexe médií v historickém vývoji
12. Vztah technologií a průmyslu, regulace a trh, ekonomika a financování tvorby
13. Autor a výrobce, originalita a autenticita, autorské a archivní právo
- Osnova cvičení:
-
Předmět nemá cvičení.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je představit média v jejich historickém vývoji, který utvářely technické vynálezy, technici a nové technologie, ale vždy ho limitovaly fyziologické hranice lidského vnímání.
- Studijní materiály:
-
Doporučená literatura:
Aristoteles, Poetika. Praha: Svoboda 1996
David Bordwell Kristin Thompsonová, Dějiny filmu. Praha: Nakladatelství Lidové noviny 2007.
Giannalberto Bendazzi, Cartoons One Hundred Years of Cinema Animation. Londýn: Indiana University Press 1996.
Leo Enticknap, Film Restoration: The Technology and Culture of Audiovisual Heritage. Palgrave
Macmillan 2013.
Paolo Cherchi Usai, Silent cinema an Introduction. Londýn: BFU 2002.
Miloslav Novák, Rekonstrukce paměti (české) kinematografie v čase její digitalizace. In: Film a kulturná pämať. SFÚ - AČK 2014.
Marian Ferenčuhová, Filmové pramene, historiografia, dokumentárny film. Bratislava: VŠMU SFÚ 2009.
Richard Misek, Chromatic Cinema. Oxford: Wiley-Blackwell 2010.
Leo Enticknap, Moving Image Technology. From Zoetrope to Digital. London: Wallflower Press 2005.
Howard M. Tremaine, Audio Cyclopedia. Indianapolis: Howard W. Sams & Co 1969.
Glenn Kennel, Color and Mastering for Digital Cinema. Burlington: Focal Press 2007.
Leo Enticknap, Film Restoration: The Technology and Culture of Audiovisual Heritage. Palgrave Macmillan 2013.
Paul Read - Mark-Paul Meyer, Restoration of Motion Picture Film. Oxford: Butterworth-Heinemann 2005.
Kolektiv autorů, Film a filmová technika. Praha: SNTL 1974.
Zákon č. 121/2000 Sb. o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon) s komentářem. Směrnice Evropské komise o autorských právech a související mezinárodní konvence a úmluvy.
Zákon č. 186/2012 Sb. o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie a o změně některých zákonů (zákon o audiovizi), ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 499/2004 Sb. o archivnictví a spisové službě (zákon o archivnictví), ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 122/2000 Sb. o ochraně sbírek muzejní povahy a o změně některých dalších zákonů (zákon o muzeích a galeriích), ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů
The New Renaissance. Report of the Comité des Sages. Brusel: European Commission 2011. <http://www.ace-film.eu/wp-content/uploads/2011/02/CdS_Final_report.pdf>
Digital Agenda for European Film Heritage. Brusel: European Commission 2011.
<www.dae-filmheritage.eu/final-study.html>.
Code of Ethics. FIAF 2002.
<http://www.fiafnet.org/uk/members/ethics.html>.
Code of Ethics. AMIA 2010.
<http://www.amianet.org/groups/committees/elections/2009/referendum.htm>.
- Poznámka:
- Další informace:
- https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/BBB39DTM
- Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Scénické technologie (povinný předmět programu)