Umělá inteligence v HCI (AI v HCI)
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
B4M39AVH | Z,ZK | 4 | 1P+2C+5D | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra počítačové grafiky a interakce
- Anotace:
- Požadavky:
-
Základy tvorby uživatelských rozhraní, základy metod pro sledování očí.
Materiály, ze kterých si student může potřebné znalosti doplnit:
1. Shneiderman, Ben, Catherine Plaisant, Maxine S. Cohen, Steven Jacobs, Niklas Elmqvist, and Nicholas Diakopoulos. Designing the user interface: strategies for effective human-computer interaction. Pearson, 2016.
2. Bergstrom, Jennifer Romano, and Andrew Schall, eds. Eye tracking in user experience design. Elsevier, 2014.
- Osnova přednášek:
-
1. AI v HCI: historie, motivace, příklady aplikace AI v HCI
2. Uživatelské rozhraní s využitím AI (Inteligentní UI), zařízení pro interakci s využitím AI v počítačovém vidění
3. Dialogové systémy, porozumění přirozené řeči, hlasový asistent
4. Modelování chování uživatele s využitím metod AI, vizuální pozornost uživatele, UX experiment se sledovačem očí : příprava, průběh, metriky, vyhodnocení
5. Metody modelování vizuální pozornosti uživatele a modelování salienčních map s AI, egocentrická vizuální pozornost
6. Vysvětlitelná umělá inteligence zaměřená na uživatele, koncepty interpretovatelnosti a vysvětlitelnosti a různé typy vysvětlení
7. Rozhraní poskytující vysvětlení AI pro uživatele (Explanation-Interfaces) a jejich testování (např. s použitím Microsoft HAX Toolkit)
8. Rezerva
- Osnova cvičení:
-
Na cvičeních studenti vypracují 3 miniprojekty. Všechny 3 miniprojekty budou tématicky propojeny a budou na sebe navazovat. Studenti se procvičí v těchto oblastech:
1. Prototyp uživatelského rozhraní s AI:
Lo-fi návrh, uživatelské testování (např. s použitím metody "Wizard of Oz”) a zapracování návrhů na vylepšení.
2. Vizuální pozornost uživatele, vizuální výraznost (salience):
Analýza vizuální výraznosti (salience) uživatelského rozhraní s použitím stávajícího řešení na bázi AI (např. http://salicon.net/demo/) v kombinaci se sledovačem očí (eye tracker). Výsledky analýzy budou následně zapracovány do návrhu uživatelského rozhraní.
3. Rozšíření navrženého prototypu rozhraní o metody vysvětlení systému umělé inteligence pro uživatele
Uživatelský výzkum (user research) metod vysvětlitelnosti (XAI) pro vysvětlení zakomponovaných systémů AI , zapracování výsledků výskumu do návrhu prototypu a testovani vybrané metody na vysvětlitelnost s uživateli.
- Cíle studia:
-
Studenti se naučí principy systémů umělé inteligence (AI) aplikovaných v HCI s cílem:
• porozumět základním principům systémů AI využívajících hluboké učení aplikovaných v HCI,
• naučit se pracovat se stávajícími rámci AI, trénovanými modely a používanými aplikacemi AI. (Cílem není navrhovat nebo trénovat nové modely, ale využívat stávající vzhledem k jejich použití v oblasti HCI).
• porozumět problému vysvětlitelnosti, interpretovatelnosti a důvěry z pohledu uživatele systému obsahujícím AI.
• porozumět problematice modelování vizuální pozornosti člověka a aplikace těchto modelů v HCI
• seznámit se s principy inteligentních interakčních zařízení, která využívají AI.
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
[1] Gavin Lew, Robert M. Schumacher Jr.(2020) AI and UX: Why Artificial Intelligence Needs User Experience, Publisher: Apress, ISBN148425774X, 9781484257746.
Doporučená literatura
[2] Zhou, J., & Chen, F. (Eds.). (2018). Human and Machine Learning. Springer International Publishing, ISBN-13: 978-3319904023.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: