Virtuální realita a multimédia
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
17PBTVRM | Z,ZK | 4 | 2P+2C | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra informačních a komunikačních technologií v lékařství
- Anotace:
-
Prezentovaná témata zahrnují proces výroby multimediální aplikace, interaktivní multimediální aplikace, datové formáty a kompresní metody a technická zařízení pro pořizování videa. Předmět se dotkne i problematiky archivace a distribuce multimediálního obsahu. Diskutovány budou jednotlivé technologie pro ukládání zvuku a videa a nejčastěji používané algoritmy pro jejich kompresi a vlastnosti těchto algoritmů. Studenti se seznámí s aplikacemi virtuální reality v lékařství a to jak ve výuce a tréninku, tak i v oblasti diagnostické a terapeutické. Budou prezentovány a prakticky procvičovány základní techniky pro vytváření stereoskopického obrazu: stereoskopická kamera a počítačové 3D modelování. Studenti si vyzkouší vytváření jednoduchých 3D scén pomoví jazyka VRML a jejich zobrazení pomocí 3D projekce. Budou prezentovány a procvičovány základní technické prostředky pro virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR).
- Požadavky:
-
Podmínkami pro získání zápočtu jsou aktivní účast na cvičeních (kontrolováno docházkou a interakcí cvičících se studenty) a odevzdání semestrálního projektu na téma zadané a schválené garantem předmětu.
- Osnova přednášek:
-
Přednášky jsou zaměřeny na prezentaci standardů, technologií, metod a postupů, které jsou v současné době používané v tvůrčím procesu jak v komerční tak i alternativní tvorbě. Prezentovaná témata zahrnují proces výroby multimediální aplikace, interaktivní multimediální aplikace, datové formáty a kompresní metody a technická zařízení pro pořizování videa. Předmět se dotkne i problematiky archivace a distribuce multimediálního obsahu. Diskutovány budou jednotlivé technologie pro ukládání zvuku a videa a nejčastěji používané algoritmy pro jejich kompresi a vlastnosti těchto algoritmů.
- Osnova cvičení:
-
Studenti se seznámí s aplikacemi virtuální reality v lékařství a to jak ve výuce a tréninku, tak i v oblasti diagnostické a terapeutické. Budou prezentovány a prakticky procvičovány základní techniky pro vytváření stereoskopického obrazu: stereoskopická kamera a počítačové 3D modelování. Studenti si vyzkouší vytváření jednoduchých 3D scén pomoví jazyka VRML a jejich zobrazení pomocí 3D projekce. Budou prezentovány a procvičovány základní technické prostředky pro virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR).
- Cíle studia:
-
Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty se základními principy a technologiemi virtuální reality, rozšířené reality a multimédií. Předmět vybaví studenty potřebnými znalostmi nezbytnými pro přípravu a zpracování multimediálního obsahu s využitím škály nástrojů podporujících různé kreativní přístupy.
- Studijní materiály:
-
Povinná:
[1] Žára, J., VRML 97 - Laskavý průvodce virtuálními světy. Computer Press, Brno, 1999. ISBN: 80-7226-143-6.
[2] Žára, J., Jazyky pro popis virtuální reality. Skripta ČVUT, Praha, 2000.
Doporučená:
[1] Jim Taylor: DVD Demystified. The McGraw-Hill Companies, Inc., 2001.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bakalářský studijní obor Informační a komunikační technologie v lékařství (povinně volitelný předmět)