Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2022/2023

Vytváření grafického obsahu

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
B4B39VGO Z,ZK 6 2P+2C česky
Předmět nesmí být zapsán současně s:
Vytváření grafického obsahu (BE4B39VGO)
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
katedra počítačové grafiky a interakce
Anotace:

The aim of this course is to provide theory behind geometric modeling and modeling of materials, give students an overview of methods used in the process of creating 2D and 3D graphics and how to apply those methods in praxis. At the seminars, students will learn how to design and create three-dimensional scene, create and apply textures imitating materials (e.g., wall finishes, wood, sky) and geometrical details, and position and set-up lights in the scene.

Požadavky:

Žádné.

Osnova přednášek:

1. Polygonal representation of 2D and 3D objects.

2. Polygonal modeling of 3D objects

3. Polynomial representation and modeling of 2D objects with Beziér curves

4. Polynomial representation and modeling of 2D objects with B-spline curves

5. Polynomial representation and modeling of 3D objects

6. Subdivision surfaces and other 3D modeling techniques

7. Color perception and representation

8. Light, color, and materials in 3D modeling

9. Representing materials with textures

10. 2D raster graphics

11. Operations with raster images

12. Levels of detail

13. Procedural modeling of 2D and 3D objects

14. Reserve

Osnova cvičení:

1. Introduction to the course, mathematics for computer graphics

2. Introduction to the 3D modeling software

3. Using primitive objects and modifiers to block 3D object

4. Free-form modeling of 3D object

5. Free-form modeling of 3D object

6. Sculpting a 3D object

7. 1st test

8. Materials of 3D models

9. Texturing of 3D models

10. Texture painting and texture baking

11. Image composition

12. Levels of detail

13. 2nd test

14. Credits

Cíle studia:

Cílem předmětu je seznámit studentky a studenty s metodami vytváření 2D a 3D grafického obsahu a jejich použitím v praxi.

Studijní materiály:

[1] S. Marschner and P. Shirley, Fundamentals of Computer Graphics, 4th edition, CRC Press, 2016.

[2] Jiří Žára, Bedřich Beneš, Jiří Sochor, Petr Felkel. Moderní počítačová grafika, 2. vydání. Computer Press, 2005.

[3] I. Kerlow, Mistrovství 3D animace, Computer Press, 2011.

Poznámka:

Předmět bude v zimním semestru 2019/2020 nahrazen variantou v angličtině BE4B39VGO.

Další informace:
https://moodle.fel.cvut.cz/course/B4B39VGO
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 7. 2. 2023
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet4698806.html