Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2024/2025

Programování grafiky 2

Přihlášení do KOSu pro zápis předmětu Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
B4M39PGR2 Z,ZK 6 2P+2C česky
Garant předmětu:
Petr Felkel
Přednášející:
Petr Felkel
Cvičící:
David Ambrož
Předmět zajišťuje:
katedra počítačové grafiky a interakce
Anotace:

Cílem předmětu je seznámit studenty s pokročilými technikami pro modelování a zobrazování scén a s možnostmi moderních grafických akcelerátorů a způsobu jejich programování. Předmět je zaměřen na získání teoretických i praktických zkušeností při programování pokročilých technik pomocí grafické knihovny OpenGL a jejích rozšíření. Součástí předmětu je seznámení s

jazykem GLSL a programováním grafických karet na úrovni zobrazovacího řetězce (vertex and fragment shaders).

Výsledek studentské ankety předmětu je zde: http://www.fel.cvut.cz/anketa/aktualni/courses/B4M39PGR2

Požadavky:

Předpokládá se znalost OpenGL v rozsahu předmětu B0B39PGR.

Osnova přednášek:

1. Úvod k předmětu, Vývoj OpenGL od verze 3.1, Extenze

2. Šum v počítačové grafice, Optimalizace Vertex Cache

3. Nástroje pro vývoj shaderů - Ladění

4. Nástroje pro vývoj shaderů - Profilování a optimalizace grafických aplikací

5. Pokročilé techniky texturování I. bump-, parallax-, displacement-mapping

6. Pokročilé techniky texturování II. interpolace texturovacích souřadmoc, projektivní mapování

7. Image based rendering a billboarding

8. Techniky vykreslování do textur

9. Geometrický procesor, Teselace

10. Generování stínů pro real-time grafiku

11. Architektury dnešních GPU

12. Architektury dnešních GPU II

13. Tearing

Osnova cvičení:

1. Organizace cv., zadání semestrální práce.

Transformace z pohledu GPU

2. Vertex procesor I. funkce, začlenění do zobrazovacího řetězce, vertex shader

3. Posílání geometrických dat do GPU I. nahrávání dat do GPU, využívání cache

4. Posílání geometrických dat do GPU II. přímé přístupy, instanční zobrazování

5. Vertex procesor II. předávání dat do VP, přístup do paměti GPU z VP

6. Fragment procesor I. funkce, začlenění do zobrazovacího řetězce, fragment shader

7. Fragment procesor II. texturování, multi-texturing, mipmapping, filtrovaní textur

8. Fragment procesor III. pokročilé texturování, cube maps, projektivní mapování

9. Vykreslování do textur I. dynamické vytváření textur, P-Buffer

10. Vykreslování do textur II. frame-buffer objekty, renderování do více textur

11. Geometrický procesor funkce, začlenění do zobraz. řetězce, geometry shader

12. Asynchronní dotazy na GPU viditelnost, měření času, počtu přístupů, geometrie

13. Kontrola semestrální práce, zápočet

Cíle studia:

Cílem předmětu je seznámit studenty s pokročilými technikami pro modelování a zobrazování scén a s možnostmi moderních grafických akcelerátorů a způsobu jejich programování.

Studijní materiály:

1. T. Akenine-Möller, E. Haines, and N. Hoffman. Real-Time Rendering, A.K. Peters Ltd., 3rd edition, 2008

2. Randi J. Rost. OpenGL Shading Language, Addison-Wesley Professional, 2004

Poznámka:

Rozsah výuky v kombinované formě studia: 14+4

Typ cvičení: c

Prerekvizity: A4B39PGR

Předmět přesunut do zimního semestru.

Další informace:
https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/B4M39PGR2
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost KN:E-127
Felkel P.
09:15–10:45
(přednášková par. 1)
Karlovo nám.
Kotkova cvičebna K4
místnost KN:E-327
Ambrož D.
12:45–14:15
(přednášková par. 1
paralelka 101)

Karlovo nám.
Solarium K327
St
Čt

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 5. 10. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet4697206.html