Simulace výrobních systémů
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
B1M13SVS | Z,ZK | 5 | 2P+2C | česky |
- Garant předmětu:
- Pavel Mach, Jan Zemen
- Přednášející:
- Pavel Mach, Jan Zemen
- Cvičící:
- Pavel Mach, Jan Zemen
- Předmět zajišťuje:
- katedra elektrotechnologie
- Anotace:
-
Předmět je zaměřen na metody vytváření statických a dynamických modelů procesů a systémů. Jsou charakterizovány a popsány základní typy modelů. Modely jsou konstruovány analyticky na základě znalosti vztahů mezi parametry, nebo experimentálně. Jsou uvedeny i faktorové experimenty pro kvalitativní proměnnou. Dále je uveden postup tvorby dynamických matematických modelů a simulace dynamického chování procesů a systémů s počítačovou podporou. Jsou prezentovány základní metody sestavení matematických modelů jednotlivých komponent, sestavení celkového matematického modelu. Aplikace pro počítačové modelování a simulace elektrických, tepelných a mechanických systémů ve výkonové elektrotechnice.
Výsledek studentské ankety předmětu je zde: http://www.fel.cvut.cz/anketa/aktualni/courses/A1M13SVS
- Požadavky:
-
Pro získání zápočtu z předmětu je podmínkou povinná aktivní účast na cvičeních, průběžné zpracování a akceptování zadaných dílčích úloh.
- Osnova přednášek:
-
1.Procesy a systémy elektrotechnické výroby a jejich členění. Analýza, optimalizace a syntéza.
2.Statické a dynamické modely, základní matematický popis, počáteční a okrajové podmínky.
3.Grafické řešení statických modelů procesů. Hodnocení kvality modelů.
4.Statistické řízení jakosti pro kvalitativní parametry procesů. Tabulky analýzy rozptylu.
5.Modely procesů tepelné kinetiky.
6.Modely procesů chemické a difúzní kinetiky.
7.Úprava dat při řešení modelů procesů.
8.Analýza dynamického chování komponent systému. Využití modelování a simulace.
9.Matematický model systému ve stavovém prostoru, lineární a linearizované modely. Příklady.
10.Obrazový přenos jednorozměrového a vícerozměrového systému. Výsledný přenos dekomponovaného systému. Příklady.
11.Modely neelektrických systémů mechanických a tepelných, ekvivalentní elektrické obvody. Modely nelineárních systémů. Příklady.
12.Identifikace parametrů modelu z dynamického chování. Analýza chování systému z matematického modelu.
13.Využití simulace pro optimalizaci dynamického chování systému, hodnocení kvality.
14.Analýza dynamického systému v kmitočtové oblasti, kmitočtové charakteristiky.
- Osnova cvičení:
-
1. Základní metody počítačového modelování systémů, programové nástroje.
2. Modelování technologických linek analýza „what if“.
3. Sestavení modelu technologické linky,
4. Model technologické linky - obsluha, směny, vyhodnocení.
5. Model technologické linky - doprava, cesty
6. Samostatná práce
7. Prezentace modelu
8. Modelování elektrických systémů, příklady modelů.
9. Individuální úlohy tvorby modelů a simulace chování elektrických systémů.
10. Individuální úlohy tvorby modelů a simulace chování elektromechanického systému.
11. Modelování výkonových polovodičových měničů..
12. Modely mechanických a tepelných systémů.
13. Samostatná práce.
14. Zápočet.
- Cíle studia:
-
Student se seznámí s vytvářením statických a dynamických modelů procesů, naučí se je optimalizovat.
- Studijní materiály:
-
Turton, R., Bailie, R. C.: Analysis, synthesis and design of chemical processes. Prentice Hall, 2012
Sauer, W., Oppermann, M. et al.: Electronics Process Technology, Springer Verlag, 2006
Karban P.: Výpočty a simulace v programech Matlab a Simulink. Computer Press Brno, 2006
Matlab & Simulink Tutorials. In: www.mathworks.com/academia/
- Poznámka:
-
Student musí získat nejprve zápočet, aby byl připuštěn ke zkoušce.
- Další informace:
- https://moodle.fel.cvut.cz/courses/B1M13SVS
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Elektrotechnika, energetika a management - Technologické systémy 2018 (povinný předmět zaměření)