Algoritmy a grafy 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
BI-AG1 | Z,ZK | 6 | 2P+2C | česky |
- Garant předmětu:
- Dušan Knop
- Přednášející:
- Dušan Knop, Tomáš Valla
- Cvičící:
- Michal Dvořák, Radek Hušek, Dušan Knop, Jan Matyáš Křišťan, Xuan Thang Nguyen, Jan Pokorný, Šimon Schierreich, Martin Slávik, Ondřej Šofr, Tomáš Valla
- Předmět zajišťuje:
- katedra teoretické informatiky
- Anotace:
-
Předmět pokrývá to nejzákladnější z efektivních algoritmů, datových struktur a teorie grafů, které by měl znát každý informatik. Spolupracuje se souběžně vyučovanýmI předměty BI-AAG a BI-ZDM, ve kterých studenti získají znalosti a dovednosti nezbytné pro vyhodnocování operační a paměťové složitosti algoritmů a naučí se prakticky používat asymptotickou matematiku.
Na tento předmět obsahově navazuje magisterský předmět
- Požadavky:
-
Předpokládá se schopnost aktivního algoritmického řešení základních typů úloh, znalost nějakého vyššího programovacího jazyka (Java, C++) a znalost základních pojmů z matematické analýzy a kombinatoriky. Předmět předpokládá, že student souběžně studuje BI-AAG a BI-ZDM.
- Osnova přednášek:
-
1. Motivace a úvod do teorie grafů.
2 Základní definice a pojmy teorie grafů I.
3 Základní definice a pojmy teorie grafů II.
4 Řadící algoritmy O(n^2). Binární haldy.
5 Nafukovací pole, amortizovaná složitost, binomiální haldy.
6 Vyhledávací stromy a jejich vyvažování.
7 Úvod do randomizace, hešování.
8 Rekurzivní algoritmy a metoda Rozděl a panuj.
9 QuickSort. Speciální algoritmy řazení.
10 Dynamické programování.
11 Minimální kostry grafu.
12 Nejkratší cesty v grafech.
- Osnova cvičení:
-
1. Motivace a úvod do teorie grafů.
2. Základní definice a pojmy teorie grafů I.
3. Základní definice a pojmy teorie grafů II. 1. progtest
4. Řadící algoritmy O(n^2). Binární haldy.
5. Nafukovací pole, amortizovaná složitost, binomiální haldy.
6. Vyhledávací stromy a jejich vyvažování. 2. progtest
7. Pravděpodobnostní algoritmy a jejich složitost. QuickSort.
8. Rozptylování (hešování) a vyhledávací tabulky.
9. Rekurzivní algoritmy a metoda Rozděl a panuj.
10. Semestrální písemka.
11. Dynamické programování. 3. progtest
12. Minimální kostry a nejkratší cesty v grafech.
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
[1] Cormen, T. H. - Leiserson, C. E. - Rivest, R. L. - Stein, C.: Introduction to Algorithms, 3rd Edition, MIT Press, 2009, 978-0262033848,
[2] Gibbons, A.: Algorithmic Graph Theory, Cambridge University Press, 1985, 978-0521288811,
[3] Gross, J. L. - Yellen, J. - Zhang, P.: Handbook of Graph Theory, 2nd Edition (Discrete Mathematics and Its Applications), Chapman and Hall/CRC, 2013, 978-1439880180,
- Poznámka:
-
Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://courses.fit.cvut.cz/BI-AG1/
Na tento předmět navazuje v magisterském studiu předmět Paralelní a distribuované programování.
- Další informace:
- https://courses.fit.cvut.cz/BI-AG1/
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bc. program Informatika, pro fázi studia bez oboru, 2015-2020 (povinný předmět programu)
- Bc. obor Bezpečnost a informační technologie, 2015-2020 (povinný předmět programu)
- Bc. obor Teoretická informatika, 2015-2020 (povinný předmět programu)
- Bc. obor Počítačové inženýrství, 2015-2020 (povinný předmět programu)
- Bc. obor Informační systémy a management, 2015-2020 (povinný předmět programu)
- Bc. obor Znalostní inženýrství, 2015-2017 (povinný předmět programu)
- Bc. obor Webové a softwarové inženýrství, zaměření Softwarové inženýrství, 2015-2020 (povinný předmět programu)
- Bc. obor Webové a softwarové inženýrství, zaměření Webové inženýrství, 2015-2020 (povinný předmět programu)
- Bc. obor Webové a softwarové inženýrství, zaměření Počítačová grafika, 2015-2020 (povinný předmět programu)
- Bc. obor Znalostní inženýrství, 2018-2020 (povinný předmět programu)
- Bc. obor Webové a softwarové inženýrství, zaměření Počítačová grafika, dojížďáci (Dubin) (povinný předmět programu)